Avionaut Maxspace AirFlow | Recenzja | Test

moto-przestrzen.pl 3 tygodni temu

Wbrew pozorom wybór fotelika samochodowego wcale nie jest prosty. Zanim wybierzemy odpowiedni fotelik trzeba zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, jakość wykonania, kompatybilność z samochodem, gwarancję a także cenę. Wybór jest ogromny a dobranie odpowiedniego modelu może pochłonąć mnóstwo czasu. Mimo wszystko warto to zrobić, bo fotelik ma posłużyć nam kilka lat a najważniejsze jest zapewnienie jak najlepszej ochrony naszemu dziecku. Zapraszamy do testu Avionaut Maxspace AirFlow.

Na rynku funkcjonuje wielu producentów, jednak zwykle myśląc o foteliku dla dziecka kierujemy swoją uwagę w stronę znanych zagranicznych producentów. Chyba wszyscy słyszeli o takich markach jak Britax Romer, Recaro, Cybex czy Maxi-Cosi, ale co jeżeli powiemy Wam, iż w Polsce również mamy swojego producenta fotelików?

I bynajmniej nie jest to przypadkowa firma, która „produkuje” chińskie foteliki. Mowa o Avionaut, która działa na rynku od 13 lat, oferuje swoje produkty w 21 krajach i sprzedała do tej pory ponad 400 tysięcy produktów. Pod względem jakości wykonania i bezpieczeństwa nie ustępuje zagranicznej konkurencji. Może być ciekawą alternatywą dla zagranicznych producentów, chociaż od razu trzeba zaznaczyć, iż Avionaut nie należy do najtańszych marek na rynku.

Jaki jest Avionaut Maxspace AirFlow i czy warto postawić na polskiego producenta zamiast na produkty bardziej znanych marek? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w naszym teście.

Jakość wykonania

Avionaut ma w swojej ofercie foteliki dla różnych grup wiekowych – niemowlaków (0 – 12 miesięcy), maluchów (6 miesięcy – 4 lata) i starszaków (3,5 – 12 lat). Prezentowany Avionaut Maxspace AirFlow to fotelik dla starszaków, czyli dzieci o masie od 15 do 50 kilogramów i wzroście od 100 do 150 centymetrów. Fotelik dostępny jest w sześciu wariantach kolorystycznych a my do naszego testu wybraliśmy egzemplarz w wariancie Grey Max.

Pierwsze wrażenia są jak najbardziej pozytywne. Fotelik nie jest najlżejszy, ale wynika to przede wszystkim z solidnej konstrukcji i warto zwrócić na to uwagę.

Jako iż często zmieniamy samochody potrzebowaliśmy zapasowego fotelika, który byłby uniwersalny i lekki. Zdecydowaliśmy się na zakup fotelika firmy Joie, którego w razie potrzeby moglibyśmy zostawić poza domem. I co tu dużo mówić. Fotelik faktycznie był lekki i wygodnie się go przenosiło z samochodu do samochodu, ale niewielka masa wynikała z jakości użytych materiałów. Dlatego gwałtownie się go pozbyliśmy, więc niska waga to nie zawsze zaleta.

Zupełnie inaczej jest w przypadku Avionaut Maxspace AirFlow, który sprawia wrażenie bardzo solidnego. Poza tym od razu zwróciliśmy uwagę na jakość materiału. Mieliśmy już kilka fotelików Recaro, które pod względem jakości wypadały bardzo dobrze, ale mamy wrażenie, iż Avionaut to jeszcze wyższa półka. Materiał jest przyjemny w dotyku i z pewnością wytrzyma wiele lat. Podłokietniki wykończono skórą ekologiczną.

Na początku listopada Avionaut wprowadziło nową linię tapicerek z materiałem typu mesh, więc jeżeli oglądaliście w sklepach fotelik i zastanawialiście się na jego zakupem to macie dobrą okazję, aby sprawdzić jakie zmiany wprowadził producent. Nowy materiał ma poprawić przepływ powietrza a dzięki temu podnieść komfort podróżowania.

Nierzadko nasze dzieci wysiadały z fotelików ze spoconymi plecami. Nie pomagały oddychające materiały w fotelikach Recaro a także specjalne wkładki poprawiające przepływ powietrza. W nowym Avionaut Maxspace AirFlow ma być zupełnie inaczej i faktycznie materiał jest bardziej przewiewny, ale niestety nie mogliśmy sprawdzić nowej tkaniny w praktyce, bo w czasie naszego testu było już zimno. Za kilka miesięcy na pewno to sprawdzimy i zaktualizujemy nasz artykuł.

Konstrukcja jest również przemyślana pod kątem czyszczenia. Zdjęcie tapicerki nie jest skomplikowane a po jej zdjęciu wystarczy wyprać ją w pralce. Pozostałe elementy można przetrzeć ciepłą wodą z mydłem. Warto zwrócić na to uwagę przed zakupem, bo prędzej czy później każdy fotelik potrzebuje porządnego wyczyszczenia.

Montaż w samochodzie

Avionaut Maxspace AirFlow udało się nam zamontować w czterech samochodach. we właściwym montażu pomaga regulowane oparcie i ramiona isofix, dzięki czemu fotelik niejako dostosowuje się do siedziska. To jeden z elementów którego bardzo brakowało nam w Recaro Tian Elite. W niektórych samochodach nie dało się go poprawnie zamontować. Avionaut Maxspace AirFlow jest w tym kontekście bardziej elastyczny.

Sam montaż jest banalny. Na początku należy nacisnąć szarą łopatkę umożliwiającą wysunięcie ramion isofix i wpiąć fotelik w mocowania w samochodzie. Na ramionach umieszczone zostały specjalne znaczniki, które w momencie prawidłowego wpięcia zmieniają kolor z czerwonego na zielony. Następnie ponownie trzeba nacisnąć szarą łopatkę i dosunąć fotelik do oparcia.

Pozostało nam jeszcze zamontować specjalny odbojnik, który umieszczamy z boku fotelika od strony drzwi. Może wygląda niepozornie, ale pełni bardzo istotną rolę. Pochłania energię w momencie zderzenia. Na koniec wystarczy przełożyć pas przez element utrzymujący pas we właściwym położeniu (jasnozielony element) i gotowe. Całość jest banalnie prosta.

Na swojej stronie producent udostępnił listę samochodów kompatybilnych z fotelikiem Avionaut Maxspace AirFlow, ale w jednym z samochodów mieliśmy niewielki problem związany z elementem utrzymującym pas we właściwym położeniu (wspomniany jasnozielony element). Pas znajdował się zbyt wysoko i przebiegał pod dużym kątem. Na tyle dużym, ale nie można było go płynnie regulować. Udało się nam go zamontować, ale chyba nie tak powinno to wyglądać, więc warto zwrócić na to uwagę.

Budowa

Avionaut Maxspace AirFlow wyróżnia się zastosowaniem dwóch specjalnych poduszek. Górna znajduje się na wysokości szyi a jej zadaniem jest stabilizowanie odcinka szyjnego, odciążanie mięśni i zapewnienie odpowiedniego podparcia górnej części kręgosłupa.

Położenie dolnej poduszki można regulować a odpowiada ona za podparcie odcinka lędźwiowego. To dokładnie takie samo rozwiązanie jakie znają kierowcy ze swoich foteli i chyba każdy doskonale wie, iż ma ono ogromny wpływ na komfort jazdy w trasie. Kiedyś zupełnie na to nie zwracaliśmy uwagi, ale z upływem lat zaczęliśmy to doceniać. A jeżeli nam poprawia to komfort jazdy to dlaczego mielibyśmy nie zadbać również o dzieci?

To co zwróciło naszą uwagę to bardzo głębokie siedzisko, które ma lepiej odpowiadać naturalnemu wyprofilowaniu miednicy i zmniejszać nacisk na kość ogonową. I faktycznie dziecko zwracało uwagę na bardzo wygodną pozycję i nie narzekało choćby w czasie dłuższych podróży.

I można byłoby to traktować z przymrużeniem oka, ale Avionaut otrzymało certyfikat niemieckiego Stowarzyszenie na Rzecz Zdrowych Pleców (AGR). A nie jest to byle jaki certyfikat. Jest on przyznawany przez specjalistów po spełnieniu szeregu kryteriów.

Codzienne użytkowanie

Zastanawialiście się kiedyś ile godzin w czasie roku dzieci spędzają w foteliku samochodowym? jeżeli należycie do grona rodziców którzy ze względu na odległość muszą codziennie odwozić dzieci do przedszkola czy szkoły to doskonale wiecie co mamy na myśli. Dobry fotelik to podstawa. I chodzi nam nie tylko o komfort w czasie podróży, ale również o ergonomię zapinania i odpinania dziecka w foteliku.

Do tej pory mieliśmy kilka fotelików Recaro i byliśmy z nich bardzo zadowoleni, ale Avionaut zrobił na nas zdecydowanie lepsze wrażenie. Przede wszystkim fotelik jest nieco większy i daje dziecku więcej swobody. A chyba każdy doskonale wie jak interesujące świata są dzieci a w Avionaut Maxspace AirFlow nie musi się specjalnie wychylać, aby cokolwiek zobaczyć. Jednocześnie fotelik na tyle otula dziecko, iż czuje się w nim bezpieczne i choćby jeżeli zaśnie w pozycji spionizowanej to nie ma mowy o tym, aby główka leciała do przodu.

Po kilku tygodniach codziennego użytkowania przejechaniu ponad 2 tysięcy kilometrów dziecko nie zgłaszało żadnych uwag. Za każdym razem było zadowolone z komfortu podróżowania, chętnie wsiadało do samochodu i nie było mowy o powrocie do Recaro Tian Elite. Komfort podróżowania w dalekich podróżach poprawia regulacja nachylenia do pozycji spoczynkowej.

Elementem wymagającym przyzwyczajenia jest poduszka podpierająca odcinek lędźwiowy. Nie jest to ona standardem w fotelikach, więc początkowo dziecko może zwracać na nią uwagę.

Ile kosztuje Avionaut Maxspace AirFlow?

Mieliśmy trochę ponarzekać na ubogą ofertę fotelików dla starszaków, ale w czasie pisania naszego tekstu Avionaut wprowadził do oferty nowe modele. Prezentowany model MaxSpace AirFlow kosztuje 1 299 złotych. Tyle samo trzeba zapłacić za jego poprzednika, model MaxSpace Comfort System+. Nowością jest fotelik MaxSpace Smart, który kosztuje 999 złotych.

Britax Romer ma w swojej ofercie aż 8 fotelików dla dzieci w wieku 3,5 – 12 lat, które kosztują od 599 do 1 399 złotych. Tyle, iż najdroższy model Advansafix PRO nie ma oceny w testach ADAC, natomiast kosztujący 1 099 złotych Versafix dostał gorszą ocenę (2.5).

Maxi-Cosi ma na swojej stronie 11 fotelików w cenie od 579,99 do 1919,99 złotych. adekwatnie to powinniśmy odrzucić najdroższy, bo to uniwersalny fotelik dla maluchów i starszaków, natomiast topowy fotelik stricte dla starszaków to wydatek 1559,99 złotych.

Na koniec kilka słów o gwarancji. Standardowo Avionaut objęty jest 2-letnią gwarancją i 2-letnim programem wymiany powypadkowej. jeżeli zarejestrujecie zakupiony fotelik w czasie 28 dni to wówczas gwarancja zostanie rozszerzona do 10 lat – dotyczy to wyłącznie gwarancji a nie wymiany powypadkowej.

Avionaut Maxspace AirFlow – naszym zdaniem

Jeszcze rok temu Avionaut było dla nas całkowicie nieznaną firmą i gdybyśmy na początku kupowali fotelik to pewnie postawilibyśmy na Recaro lub Britax Romer. I być może żałowalibyśmy tego, bo Avionaut Maxspace AirFlow bardzo pozytywnie nas zaskoczył i jesteśmy pewni, iż to firma z którą zwiążemy się na dłużej.

Oczywiście Avionaut nie oferuje najtańszych fotelików, ale wynika to z bardzo dobrej jakości, innowacyjnych rozwiązań i wysokiego poziomu bezpieczeństwa. To coś na czym po prostu nie warto oszczędzać.

Avionaut Maxspace AirFlow – specyfikacja
Kierunek montażu FWF
Sposób montażu Na pasy i ISOFIX
Możliwość regulacji do pozycji spoczynkowej Tak
Zdejmowana tapicerka Tak
Dodatkowa ochrona boczna Tak
Gwarancja 2 lata
Wymiana powypadkowa 2 lata
Idź do oryginalnego materiału