Już trzy miesiące przed planowanym terminem do użytku zostaje oddany ostatni z trzech odcinków autostrady A2 na trasie Mińsk Mazowiecki – Siedlce. Chodzi o fragment pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód. Dzięki temu mieszkańcy Siedlec i okolic zyskają bezpośrednie połączenie autostradowe z Warszawą oraz dostęp do rozbudowanej sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie.
Od 18 grudnia 2024 roku kierowcy mogą korzystać z nowo oddanych 20 km autostrady A2. Do prawie 13-kilometrowego odcinka Groszki – Siedlce Zachód dołączyły również fragmenty sąsiadujących tras, które zostały udostępnione w sierpniu tego roku. W skład tej inwestycji wchodzi 3,6 km odcinka Kałuszyn – Groszki oraz początek trasy Siedlce Zachód – Siedlce Południe o długości 3,4 km. W sumie w 2024 roku do ruchu trafiło blisko 38 km autostrady A2.
Odcinek Groszki – Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, został zrealizowany przez firmę Stecol Corporation. Koszt budowy wyniósł około 530 mln zł, z czego około 339 mln zł pochodziło z funduszy unijnych w ramach programów POIiŚ i FEnIKS. Cała trasa została poprowadzona nowym śladem, co wymagało realizacji szeregu infrastrukturalnych rozwiązań, takich jak 600-metrowa estakada w dolinie Kostrzynia, osiem wiaduktów nad autostradą oraz 13 przejść dla zwierząt, które zapewniają bezpieczeństwo migracji fauny.
– To niezwykle istotny dzień dla Siedlec, wschodniego Mazowsza i całej Polski Wschodniej. Dzięki dofinansowanej przez Unię autostradzie podróże do innych regionów Polski, jak i całej Europy staną się szybsze i bezpieczniejsze – powiedziała Katarzyna Smyk, Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
W ramach inwestycji powstał również układ dróg lokalnych, które mają zapewnić sprawną obsługę ruchu w okolicy. Szczególną uwagę zwrócono na szeroki pas rozdziału między jezdniami, który w przyszłości może zostać wykorzystany do rozbudowy autostrady o dodatkowy pas ruchu. Tym razem zastosowano innowacyjne rozwiązanie technologiczne – zamiast tradycyjnego humusu z trawą, pas wypełniono utwardzonym kruszywem z nawierzchnią szczelną. Dzięki temu jej szorstkość i przyczepność zmniejszają ryzyko utraty kontroli nad pojazdem w przypadku zjechania z głównej jezdni, co stanowi znacznie bezpieczniejszą alternatywę w porównaniu z „zielonym” pasem.
To pilotażowe rozwiązanie ma również na celu ograniczenie kosztów i uciążliwości związanych z bieżącym utrzymaniem trasy. Eliminacja konieczności koszenia trawy zmniejszy częstotliwość prac konserwacyjnych, co pozwoli uniknąć związanych z nimi czasowych utrudnień w ruchu.
Autostrada A2 w kierunku Białej Podlaskiej i granicy Polski
Obecnie trwa realizacja czterech kolejnych odcinków autostrady A2 prowadzących do Białej Podlaskiej, o łącznej długości ponad 65 km. Planowane zakończenie prac i oddanie tych odcinków do ruchu ma nastąpić w 2025 roku. Jednym z nich jest odcinek najbliższy Białej Podlaskiej, który zostanie ukończony jeszcze w tym roku, jednak kierowcy będą mogli z niego korzystać dopiero po zakończeniu budowy pozostałych trzech odcinków.
Planowane przedłużenie A2 do granicy z Białorusią
Trwają również przygotowania do przedłużenia autostrady A2 aż do granicy z Białorusią, co obejmuje około 32 km nowej trasy. 11 grudnia 2024 roku ogłoszono przetarg na projekt techniczny i wykonawczy oraz budowę odcinka Kijowiec – Dobryń. Natomiast przetarg na odcinek od Białej Podlaskiej do Kijowca planowany jest na pierwszy kwartał 2025 roku.
Obecnie realizowane są procedury uzyskania decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla odcinków Biała Podlaska – Kijowiec oraz Kijowiec – Dobryń. W przypadku ostatniego fragmentu trasy, o długości 6,8 km, prowadzącego od Dobrynia do granicy z Białorusią, procedura uzyskania ZRID została zawieszona. Jej kontynuacja zależy od stabilizacji sytuacji geopolitycznej na granicy z Białorusią.
Realizacja autostrady A2 w kierunku wschodnim ma ogromne znaczenie dla rozwoju komunikacji międzynarodowej i połączeń z krajami Europy Wschodniej. Pomimo trudności związanych z geopolityką, inwestycja konsekwentnie posuwa się naprzód, zbliżając Polskę do osiągnięcia pełnej autostradowej integracji z wschodnią granicą kraju.
Autostrada A2: Połączenie zachodu ze wschodem
Nowo oddany odcinek autostrady A2 jest kluczowym elementem trasy łączącej wschodnią i zachodnią Polskę. Na poziomie krajowym integruje tereny leżące na wschód od Warszawy, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 2, z rozbudowaną siecią dróg szybkiego ruchu. Taka infrastruktura znacząco podnosi atrakcyjność regionu, wspierając jego rozwój gospodarczy i konkurencyjność.
Autostrada skrzyżuje się również z powstającą drogą ekspresową S19, biegnącą wzdłuż wschodniej granicy Polski. S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Litwę przez Białystok, Lublin i Rzeszów aż do granicy ze Słowacją.
A2 jako część sieci TEN-T
Autostrada A2, na całej długości przebiegającej przez Polskę – od granicy z Niemcami do granicy z Białorusią – stanowi fragment sieci bazowej TEN-T w korytarzu Morze Północne – Bałtyk. Jej głównym celem jest zapewnienie komfortowego i efektywnego transportu pojazdów, zwiększenie dostępności do transeuropejskiej sieci TEN-T oraz poprawa wewnętrznych powiązań komunikacyjnych w Polsce.
Plan poszerzenia A2
Trwają również przygotowania do rozbudowy 89-kilometrowego odcinka A2, od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa, poprzez dodanie dodatkowego pasa ruchu. Dokumentacja projektowa jest w tej chwili opracowywana, a w październiku 2024 roku złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID. Przetargi na wybór wykonawców zostaną ogłoszone w 2025 roku, a prace budowlane zaplanowano na lata 2026–2029.
Autostrada A2, będąca jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych Polski, nie tylko poprawia krajowe i międzynarodowe połączenia drogowe, ale także wspiera rozwój gospodarczy regionów, które łączy. Dalsza rozbudowa tej trasy, w tym jej poszerzenie i integracja z międzynarodowymi korytarzami transportowymi, będzie miała ogromne znaczenie dla przyszłości polskiej infrastruktury drogowej.
Źródło: GDDKiA / gov.pl