Zwycięzcy Pucharu Europy 2024 – Kamena Rally Team – już na początku 2026 roku wystartują w Rajdzie Dakar, jednej z najbardziej wymagających i prestiżowych imprez w świecie rajdów terenowych. Tym razem zespół postawi wyzwanie w zupełnie nowym wymiarze, w legendarnym pojeździe ciężarowym – DAF BULL.
Dakar – próba ludzi i maszyn
Mimo iż Rajd Dakar od kilku lat rozgrywany jest w Arabii Saudyjskiej, jego duch pozostał niezmienny. Codziennością zawodników są setki kilometrów dziennie, wydmy, skały, kurz i palący upał. W kategorii Dakar Classic dochodzi jeszcze wyzwanie techniczne – zespół musi zmierzyć się z pojazdami mającymi kilkadziesiąt lat, których konstrukcja różni się diametralnie od współczesnych maszyn.
– Jesteśmy podekscytowani. Czekaliśmy na ten moment bardzo długo. Start w Dakarze to ogromne wyzwanie logistyczne i organizacyjne. Dzięki wsparciu sponsorów i przyjaciół możemy wreszcie spełnić jedno z naszych największych marzeń – mówi Tomasz Białkowski, kierowca Kamena Rally Team.
DAF „The Bull” – rajdowa legenda z dwoma sercami
Na trasach Dakar Classic 2026 Kamena Rally Team zaprezentuje DAF 3300 „The Bull” – unikatową ciężarówkę z lat 80., stworzoną przez holenderski DAF Truck Team. Innowacyjna konstrukcja 4×4 z dwoma silnikami pozwalała osiągać moc 800 KM i prędkość do 200 km/h, przewyższając możliwości klasycznych pojazdów tamtych czasów.
– To rajdowa bestia z dwoma silnikami, które zapewniają niezrównane możliwości terenowe. Powstała z myślą o ekstremalnych warunkach pustynnych, a takie właśnie czekają nas w Dakarze. Pojazd jest większy, cięższy, z zupełnie innymi parametrami. Kochamy wyzwania i wspólną pracę – przygotowania będą bardzo wymagające, ale nasze doświadczenie z rajdów na pewno nam pomoże – mówi Dariusz Baśkiewicz z Kamena Rally Team.
Podczas Dakar Day w Poznaniu pojazd można było zobaczyć na żywo, zrobić zdjęcie, a także porozmawiać z zespołem i partnerami projektu. Powstał również film promocyjny, pełen emocji i spektakularnego odsłonięcia „The Bulla”.
Nietypowa konstrukcja DAF-a 3300
Stworzony w 1984 roku „The Bull” był symbolem inżynieryjnej fantazji. Dwusilnikowa konstrukcja obejmowała również dwie zsynchronizowane skrzynie biegów, dwa wały napędowe, dwa układy wydechowe oraz centralne sterowanie ciśnieniem w oponach z kabiny kierowcy. Zawieszenie składało się z kilku amortyzatorów i resorów na każdym kole. Ta eksperymentalna maszyna wielokrotnie meldowała się na podium i budziła respekt w świecie rajdów terenowych. Kamena Rally Team przywraca dziś tę legendę do życia, łącząc sportowe wyzwanie z projektem o wymiarze historycznym.
Na bieżąco z Rajdem – Studio Dakar
Aby jeszcze bardziej zaangażować kibiców, Kamena Rally Team uruchomi Studio Dakar by Silverlines – codzienne relacje wideo i informacje zza kulis prosto z Arabii Saudyjskiej.
– Chcemy, aby polscy kibice przeżywali przygodę razem z nami. Do realizacji projektu podchodzimy profesjonalnie i chcemy być blisko fanów – zapowiada Dariusz Baśkiewicz.
Studio Dakar, stworzone wspólnie z Silverlines, pozwoli kibicom niemal na żywo śledzić zmagania zespołu i poczuć atmosferę rajdu.
Autos i Kamena Rally Team – współpraca, która rozwija
Współpraca Autos z Kamena Rally Team trwa nieprzerwanie od 2021 roku. To relacja oparta na zaufaniu, profesjonalizmie i wspólnym przekonaniu o znaczeniu jakości i niezawodności – zarówno w sporcie, jak i w biznesie.
W ramach tej współpracy udało się również zaangażować markę Silverlines, której Autos jest wyłącznym dystrybutorem. Dzięki temu Kamena Rally Team otrzymał dodatkowe wsparcie techniczne, a Silverlines mogło zaprezentować swoje produkty w ekstremalnych warunkach rajdowych. Przesiadka do ciężarówki DAF BULL pozwoliła zespołowi zostać zauważonym przez producentów części i rozwiązań dedykowanych pojazdom ciężarowym, co otworzyło nowe możliwości współpracy. Autos odegrało tu kluczową rolę, łącząc zespół z dostawcami, takimi jak Textar, NRF, Febi czy właśnie Silverlines.
Kamena Rally Team został ambasadorem marki Silverlines – producenta olejów dedykowanych transportowi ciężkiemu.
Sezon 2025 będzie dla zespołu czasem intensywnych przygotowań do Dakaru – testów pojazdu, szlifowania ustawień i startów w wyścigach przygotowawczych, m.in. w BAJA 1000 w Meksyku.