Waymo, spółka należąca do firmy Alphabet (Google), ogłosiła zamiar rozpoczęcia testów autonomicznych pojazdów w Tokio na początku 2025 roku. Będzie to pierwszy krok przedsiębiorstwa w kierunku międzynarodowej ekspansji. Dotychczas firma działała głównie na rynku amerykańskim, ale wejście do stolicy Japonii otwiera jej perspektywę sprawdzenia się w zupełnie nowych realiach drogowych i kulturowych.
Waymo nie zapowiada na razie komercyjnych przejazdów, ale zamierza współpracować z największym operatorem taksówek w Japonii – firmą Nihon Kotsu – oraz z aplikacją taxi GO. W ramach pierwszej fazy testów kierowcy Nihon Kotsu będą prowadzić elektryczne pojazdy Jaguar I-PACE marki Waymo, aby opracować szczegółowe mapy najważniejszych dzielnic Tokio, takich jak Minato, Shinjuku, Shibuya, Chiyoda, Chūō, Shinagawa i Kōtō.
Dane zebrane podczas tych jazd próbnych posłużą do szkolenia systemów sztucznej inteligencji, ale równocześnie firma planuje prowadzić testy na zamkniętym torze w Stanach Zjednoczonych, specjalnie zaprojektowanym do odtworzenia warunków drogowych panujących w Japonii. Jak informuje firma, ten etap współpracy potrwa kilka kwartałów, co pozwoli lepiej zrozumieć lokalny rynek i potrzeby pasażerów.
Waymo chce, aby autonomiczne taksówki wpisały się w ekosystem transportowy miasta
Nasza obecność w Tokio da nam szansę na współpracę z lokalnymi partnerami, urzędnikami rządowymi i przedstawicielami społeczności, aby poznać nowe otoczenie – podkreśla Waymo w oświadczeniu.
Dowiemy się, jak Waymo może służyć mieszkańcom Tokio i stać się korzystnym elementem miejskiego ekosystemu transportowego.
Nihon Kotsu będzie odpowiedzialne za zarządzanie i utrzymanie pojazdów na miejscu, co ma zapewnić sprawną organizację całego procesu. Decyzja firmy o wejściu na tokijskie ulice jest istotna także dlatego, iż to pierwszy rynek z lewostronnym ruchem, na którym Waymo podejmuje działania.
Japonia i jej starzejące się społeczeństwo, postrzega technologię autonomicznych pojazdów jako potencjalne wsparcie w transporcie. Władze lokalne i krajowe ustanowiły specjalne „strefy testowe” dla pojazdów autonomicznych, chcąc przyspieszyć rozwój takich rozwiązań. Na tamtejszym rynku już działa kilka innych firm pracujących nad autonomicznymi pojazdami, w tym Tier IV, ZMP i Monet Technologies, ale one również prowadzą tylko testy.