Audi przedstawiło koncept Skysphere, który daje wgląd w to, jak będą wyglądały seryjne samochody marki z Ingolstadt w przyszłości.
Audi Skysphere to imponujących rozmiarów dwumiejscowy roadster z automatycznie wydłużanym rozstawem osi. Jest oczywiście elektryczny i autonomiczny (poziom 4). Jednym przyciskiem można przekształcić go z komfortowego Grand Tourera w samochód sportowy zorientowany na osiągi. Zacznijmy jednak od wyglądu.
Audi Skysphere – stylistyka
Projektanci przyznają się do inspiracji roadsterem Horch 853 z lat 30. Sam design wybiega mocno w przyszłość i jest zapowiedzią nowej generacji projektowania.
Skypsphere otrzymał grill wykonany z białych diod LED, które mogą wyświetlać ruchome sekwencje. Poza tym ma ostro narysowane nadwozie, aerodynamiczne koła i w pełni cyfrowe i pozbawione przycisków fizycznych wnętrze.
Najciekawszym rozwiązaniem konceptu jest zmienny rozstaw osi
Auto mierzy 4,94 m w trybie sportowym i aż 5,19 m w trybie GT. Ma imponującą szerokość 2 m i wysokość 1,23 m.
W trybie autonomicznym, czyli GT kierownica i pedały chowają się, a pojazd zamienia się w luksusowego Grand Tourera. Pasażerowie mogą korzystać z internetu, uczestniczyć w video-konferencjach, czy oglądać filmy, jednym słowem – relaksować się. W trybie sportowym Skysphere kurczy się na wysokości przedniego słupka, a część deski rozdzielczej wraz z konsolą środkową wysuwają się w kierunku kierowcy, który przejmuje kontrolę nad pojazdem.
Zmiana odległości między kołami wpływa nie tylko na proporcje, ale również przekłada się na adekwatności jezdne. Skysphere dodatkowo wykorzystuje najnowszą wersję adaptacyjnego zawieszenia Audi, które można obniżyć o 10 mm.
Za napęd odpowiada pojedynczy silnik elektryczny na tylnej osi, który wytwarza 632 KM i 750 Nm momentu obrotowego. Moc przekazywana jest na tylne koła, umożliwiając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4 s.
Audi Skysphere – zasięg na jednym ładowaniu przekracza 500 km
Akumulator o pojemności 80 kWh Audi umieściło tuż za kabiną, a dodatkowe moduły można dołączyć w tunelu środkowym między siedzeniami, zwiększając zasięg do ponad 500 km. Całkowita masa Skysphere wynosi ok. 1800 kg, z czego w 60% obciążony jest tył.
Wystrój wnętrza powstał z inspiracji architekturą art-deco
Fotele wykończono mikrofibrą, a w kabinie znajdziemy też drewno eukaliptusowe oraz materiały z recyklingu.
Skysphere to studium projektowe
Koncept pokazuje, co jest możliwe do zrealizowania już teraz, a na co trzeba jeszcze poczekać. Na zmienny rozstaw osi nie ma na razie co liczyć w produkcyjnych samochodach, choćby z powodu niedopasowania do obecnych przepisów bezpieczeństwa, o kosztach budowy nie wspominając. Podświetlany grill, czy ogromne ekrany dotykowe w kokpicie to z kolei coś, co w motoryzacji jest już spotykane od jakiegoś czasu i prawdopodobnie będzie rozwijane w nowych modelach niemieckiej marki.