Audi Q8 E-Tron Edition Dakar wjeżdża w teren, choć ostrożność jest wskazana

profiauto.pl 8 miesięcy temu

Rajd Dakar stał się inspiracją dla Audi do stworzenia uterenowionej wersji elektrycznego modelu Q8 e-tron. Ma podwyższone zawieszenie i poprawione adekwatności trakcyjne.

Audi Q8 E-Tron w terenowym wydaniu brzmi co najmniej dziwnie, ale takie są fakty. SUV bazuje na modelu Q8 Advanced 55 E-Tron Quattro, jednak dzięki kilku fabrycznym modyfikacjom posiada pewne zdolności, które umożliwiają mu zjazd z asfaltu.

Większy prześwit i specjalne opony

Inżynierowie Audi popracowali nad pneumatycznym zawieszeniem auta. Prześwit wzrósł o 65 mm względem bazowej wersji do poziomu 206 mm. Podczas prędkości 85 km/h obniża się jednak o 15 mm, a przy 100 i 120 km/h o kolejne 17 i 13 mm.

Głębokość brodzenia wynosi teraz 300 mm, a wartości kątów natarcia, zejścia i rampowy to odpowiednio 20, 26 i 19 stopni. Na fanach off-roadu takie parametry nie zrobią najmniejszego wrażenia, ale mówimy o potężnym SUV-ie, który do tej pory kojarzył się wyłącznie z komfortowym podróżowaniem i z terenem nie miał nic wspólnego.

Ważnym elementem wyposażenia Audi Q8 E-Tron w „dakarowej” wersji są również opony General Grebber AT3, które powinny znacznie poprawić poruszanie się po nieutwardzonej nawierzchni.

Napęd pochodzi ze wspomnianego modelu Q8 advanced 44 E-Tron Quattro

To oznacza układ składający się z dwóch silników elektrycznych, które w trybie boost przez krótką chwilę mogą dostarczyć choćby 408 KM (664 Nm). Pojemność akumulatora wynosi 106 kWh.

Nikt nie będzie narzekał na osiągi. Terenowe opony sprawiają jednak, iż sprint do setki zajmuje 5,9 s, a nie 5,8 s z letnim ogumieniem. jeżeli chodzi o prędkość maksymalną, sięga ona 200 km/h.

Co jeszcze wyróżnia edycję Dakar?

Pakiet naklejek z numerem seryjnym na tylnym słupku nawiązujący do RS Q E-Tron. Egzemplarzy z takim oznaczeniem przewidziano zaledwie 99, więc jest to towar mocno limitowany. Wszystkie w wyjątkowym malowaniu Mythos Black i wykończone półprzeźroczystą folią w dolnej części nadwozia.

Standardem są światła Matrix LED, przeciwsłoneczne rolety bocznych szyb z tyłu oraz bagażnik dachowy, który udźwignie 40-kilogramowy ładunek.

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar w Niemczech trafiło już do cennika

Cena zaczyna się od 120 000 euro. Na polską cenę, bo Q8 w tej wersji zobaczymy również na naszym podwórku, musimy jeszcze chwilę poczekać.

Zdjęcia: Audi

Idź do oryginalnego materiału