Włodarze z Ingolstadt nie zdecydowali o śmierci modelu Q7 (choć i takie plotki wpadały do ucha), zamiast tego Audi zaprezentowało odświeżenie tego dużego SUV-a.
Wygląd poddanego kuracji odmładzającej Audi Q7 możecie podziwiać na zdjęciach przygotowanych przez producenta. Cóż, Q7 nigdy nie było autem skromnym i nierzucającym się w oczy. Teraz tym bardziej prowadząc go, możesz być pewien, iż na osiedlu Cię dostrzegą.
Przemodelowany pas przedni ze zmienionym grillem, doczekał się również nowych reflektorów, oczywiście one dalej są matrycowe, ale dzięki cyfrowej technologii oświetlenia można je dostosować do indywidualnych potrzeb. Również tylne lampy są programowalne.
Świeży wygląd zewnętrzny z nowymi sekcjami przednimi i tylnymi podkreśla mocny charakter dużego SUV-a, który oferuje przestrzeń dla maksymalnie siedmiu pasażerów. Po raz pierwszy w Q7 reflektory HD Matrix LED z laserowymi światłami drogowymi pełniącymi funkcję dodatkowych świateł drogowych są wyposażone w cyfrowe światła do jazdy dziennej z możliwością wyboru sygnatury świetlnej. Oświetlenie zewnętrzne uzupełniają cyfrowe światła tylne OLED z czterema wzorami świateł tylnych do wyboru. Audi przygotowało też nowe wzory felg, nowe kolory do wyboru, dekoracyjne wstawki, siedzenia z kontrastowymi szwami. Jednym słowem jeszcze więcej opcji personalizacji, z których każda podniesie bazową cenę tego auta. Audi informuje, iż ceny nowego Audi Q7 zaczynają się od 79 300 euro.
Historia modelu Audi Q7 rozpoczęła się w 2003 roku. Wówczas model pojawił się jako samochód koncepcyjny o nazwie Audi Pikes Peak quattro na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Ameryce Północnej. Zaprojektowany jako pojazd nadający się do poruszania się po wszystkich drogach i do umiarkowanego użytku terenowego, obecny Q7 pozostaje wierny swoim zaletom w zakresie designu, technologii i funkcjonalności.
Pierwszy SUV tej marki z czterema pierścieniami został zaprezentowany publiczności podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie (IAA) w 2005 r., w samą porę na 25. rocznicę wprowadzenia stałego napędu na cztery koła quattro z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen (przód 40:60/ tylny rozkład momentu obrotowego).
Przy długości ponad pięciu metrów, rozstawie osi około trzech metrów, miejscu dla siedmiu osób i pojemności bagażnika do 2035 litrów (po złożeniu dwóch ostatnich rzędów), pierwsza generacja Q7 natychmiast stała się okrętem flagowym w segmencie SUV-ów.
W latach 2008–2012 na pierwszym miejscu znajdował się Q7 V12 TDI – dzięki mocy 500 KM i momentowi obrotowemu 1000 Nm wyprzedził wszystkich konkurentów w całym segmencie SUV-ów. V12 TDI, produkowany w fabryce w Bratysławie, był także pierwszym Audi, które zjechało z linii produkcyjnej z ceramicznym układem hamulcowym w standardzie.
Oferowane silniki benzynowe miały moc od 272 do 350 KM, natomiast diesle osiągały moc do 500 KM. Od rozpoczęcia produkcji w 2006 r. do zakończenia produkcji pierwszej generacji w 2015 r. ponad 550 000 klientów zdecydowało się na Q7 pierwszej generacji.
Po wprowadzeniu na rynek drugiej generacji z układem kierowniczym na wszystkie koła w 2015 r. i pierwszą modernizacją produktu w 2019 r., nowy Q7 w imponujący sposób prezentuje swoją solidną i elegancką stylistykę po drugiej kompleksowej modernizacji w 2023 r. To największy i najbardziej wszechstronny SUV w ofercie marki z czterema pierścieniami.
Reflektory LED o wysokiej intensywności oświetlają drogę w Q7 w standardzie; Opcjonalnie dostępne są reflektory Matrix LED. Dostępne są także reflektory HD Matrix LED ze światłem laserowym. Te ostatnie współpracują z 24 diodami LED i diodą laserową dużej mocy każda. Łatwo je rozpoznać dzięki niebieskiemu światłu wbudowanemu w reflektory. Światło lasera staje się aktywne powyżej 70 km/h i znacznie zwiększa zasięg świateł drogowych.
Ponadto – podobnie jak w Audi A8, Q8 i Q5 – cyfrowe światła tylne OLED w połączeniu z systemami wspomagającymi posiadają funkcję sygnalizacji bliskości: gdy inni użytkownicy drogi zbliżają się do nieruchomego Q7 od tyłu na odległość do dwóch metrów, jednostki sterujące automatycznie aktywują wszystkie cyfrowe segmenty OLED. Dodatkowe funkcje obejmują dynamiczne kierunkowskazy oraz różne sekwencje powrotu do domu i wyjazdu z domu, które odpowiadają każdej cyfrowej sygnaturze świetlnej.
W ramach aktualizacji modelu Audi poszerza także gamę aplikacji: po raz pierwszy pasażerowie mogą bezpośrednio korzystać z popularnych aplikacji zewnętrznych dostawców (np. Spotify lub Amazon Music). Sklep z aplikacjami jest wbudowany system inforozrywki trzeciej generacji (MIB 3).
W zakresie systemów wspomagających kierowcę unowocześniono w szczególności wyświetlacz otoczenia. Wirtualny kokpit Audi wyświetla między innymi ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu, innych użytkownikach drogi (ciężarówki, samochody osobowe i motocykle), ostrzeżenie o odległości, asystenta skrzyżowań i informacje o sygnalizacji świetlnej online w jakości Full HD.
Jeżeli chodzi o silniki, to gamę otwiera 45 TDI quattro, trzylitrowy silnik wysokoprężny o mocy 170 kW (231 KM) i momencie obrotowym 500 Nm, który rozciąga się w zakresie od 1500 do 3000 obr./min. Ze startu zatrzymanego Audi Q7 45 TDI osiąga 100 km/h w 7,1 sekundy. V-max to 226 km/h. Po tym silniku pojawia się 50 TDI quattro, mocniejsza wersja o mocy 210 kW (286 KM) i momencie obrotowym 600 Nm. Przyspiesza od zera do 100 km/h w 6,1 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 241 km/h . Audi Q7 55 TFSI wyposażone jest w sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności trzech litrów i bezpośrednim wtrysku paliwa, który generuje moc 250 kW (340 KM). Zapewnia maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,6 sekundy. Osiąga elektronicznie kontrolowaną prędkość maksymalną przy 250 km/h. Wszystkie silniki V6 w Audi Q7 mogą uciągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Wszystkie silniki współpracują z 8-biegową skrzynią biegów tiptronic, stałym napędem na cztery koła quattro i systemem hybrydowym typu „mild hybrid”.
W przypadku Audi SQ7 mamy silnik V8 TFSI. Spradzony silnik 4.0 TFSI o mocy 373 kW (507 KM) i momencie obrotowym 770 Nm z gwałtownie zmieniającą się ośmiobiegową skrzynią tiptronic i stałym napędem na wszystkie koła quattro zapewnia sprint od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy. V-max jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Premiera rynkowa Audi Q7 – ze zmienioną stylistyką, innowacyjną technologią oświetlenia i bogatszą gamą wyposażenia – nastąpi w pierwszym kwartale 2024 roku. Ceny 45 TDI quattro zaczynają się od 79 300 euro, 50 TDI quattro kosztuje 82 300 euro. Cena 55 TFSI quattro wynosi 82 500 euro. Ceny sportowego SQ7 TFSI zaczynają się od 112 000 euro.