Audi dzisiaj odsłoniło dwa wydania swojego najnowszego elektrycznego SUV-a – Q6 e-tron i SQ6 e-tron. Od razu podpowiem, iż zasięg WLTP to 625 km, co powinno oznaczać rzeczywisty zasięg w rejonie 500 km – sprawdzimy to. Bazuje na platformie PPE, podobnie jak nowy Porsche Macan.
Bateria
Technologia baterii pod skórą nowego Q6 e-trona jest wspólna z Macanem. Otrzymujemy baterię z 800 V architekturą, która przyjmuje do 270 kW podczas ładowania. W przypadku podłączenia jej do 400 V ładowarki, dzieli się na dwie baterie wspierające po 135 kW każda, które ładują się tak samo szybko. Naładowanie auta od 10 do 80% zajmuje ok. 21 min w sprzyjających warunkach, a sam battery pack ma pojemność 100 kWh brutto lub 95 kWh netto, czyli pojemności dostępna dla użytkownika. Audi również podpowiada, iż 10 minut ładowania wystarczy na pokonanie kolejnych 255 km. System rekuperacji wspiera maksymalnie odzyskiwanie energii na poziomie 220 kW. Rodzina Q6 e-tron będzie wspierała również Plug & Charge, czyli auto będzie się samo identyfikowało i autoryzowało przy kompatybilnych ładowarkach.
Silniki
Q6 e-tron będzie oferował kierowcy 285 kW / 388 KM, co oznacza przyspieszenie do 100 km/h w 5,9 s. SQ6 e-tron odda ciut więcej mocy, bo aż 380 kW, czyli ok. 517 KM, czyli pozwoli na sprint do setki w 4,3 s. Oba modele mają Vmax wynoszący odpowiednio 210 i 230 km/h. W przyszłości w ofercie pojawią się też dwa modele z napędem na tylną oś. Podpowiem jeszcze, iż modele czteronapędowe przekazują więcej mocy na tył, więc frajdy z jazdy nie powinno zabraknąć.
Wymiary
Q6 e-tron ma 4771 mm długości, 1993 mm szerokości i 1648 mm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2899 mm, co powinno oznaczać więcej niż wystarczająco miejsca na nogi w drugim rzędzie. Bagażnik do wysokości szyb oferuje 526 litrów pojemności, którego można rozszerzyć do 1526 l po złożeniu oparć drugiego rzędu. Pod przednią maską mamy dodatkowe 64 l.
Oświetlenie
Całkowitą nowością w rodzinie Q6 jest aktywna sygnatura świetlna, składająca się z 12 elementów, które świecą się zależnie od wyliczeń specjalnego algorytmu. Na tylnym pasie wszystkie segmenty OLED-ów drugiej generacji są do tego celu wykorzystywane, a całkowita jasność jest zawsze stała. Dla właściciele dostępny jest też nowy poziom indywidualizacji – można wybierać spośród ośmiu sygnatur świetlnych przednich LED-ów matrycowych i tylnych OLED-ów. Dla innych samochodów wokół Q6-tki (Car-to-X) jest nowy system informujący o wypadkach i stojących uszkodzonych pojazdach dzięki ostrzegawczym symbolom na tylnym pasie.
Infotainment
System multimedialny we wnętrzu Q6 e-tron jest nowy i oparty o Android Automotive – do dypozycji pasażerów jest panoramiczny ekran MMI typu OLED o przekątnej 11,9″, Audi virtual cockpit o przekatnej 14,5″ oraz ekran 10,9-calowy dla pasażera, a trybem aktywnej prywatności, aby nie rozpraszał kierowcy, co pozwala mu na oglądanie filmów i seriali czy ustawiania systemu nawigacji. Rozszerzony HUD z system AR jest opcjonalny i oferuje nowości, w tym możliwości symulacji wyświetlania informacji znajdujących się w odległości 200 m od oka, dzięki czemu treści wirtualne integrują się ściśle z rzeczywistością. Tego jestem najbardziej interesujący w rzeczywistych warunkach. Do dyspozycji dostajemy również sklep z aplikacjami, w tym YouTubem oraz szeregiem innych do odtwarzania wideo, audio, nawigacji produktywności, wiadomości itd.
Jest też nowy Audi Assistant wyposażony w AI, który wspiera ponad 800 komend głosowych i który uczy się zachowań kierowcy, dostosowując się do jego potrzeb. Zobaczymy go w formie avatara na głównym ekranie MMI oraz na AR HUD. Wsparcie asystenta zgrupowano w trzech kategoriach: proaktywne sugestie, inteligentna rutyna i inteligenty listy. Ta pierwsza oznacza, iż asystent sugeruje funkcje do aktywacji lub wykorzystania zależnie od tego co robimy. Druga automatycznie rozpoznaje powtarzane czynności zależne od warunków i je wykonuje za nas, np. jeżeli na dworze temperatura spada poniżej 10° C, to my ustawiamy klimatyzację na 22° C zamiast 21° C, które preferujemy, jak jest cieplej. Tego wszystkiego też jestem szalenie ciekawy.
Audio
Za system audio odpowiada 20-głośnikowy 830-watowy Bang & Olufsen Premium sound system, a na wyposażeniu znajdziemy również wszelkich asystentów jazdy, radary, mnóstwo czujników, które wszystkie zadbają o nasze bezpieczeństwo.
Więcej na temat rodziny Q6 e-tron wkrótce.