Audi E5 Sportback oficjalnie. Elektryk, który powalczy z chińską konkurencją

2 tygodni temu

Premiera Audi E5 Sportback to znacznie więcej niż debiut kolejnego pojazdu elektrycznego. To początek nowej ery dla marki Audi, która w strategicznym partnerstwie z chińskim gigantem SAIC, wkracza na jeden z najbardziej konkurencyjnych rynków świata. Ten w pełni elektryczny fastback, zaprojektowany i zbudowany specjalnie dla chińskich klientów, stanowi symbol fuzji niemieckiej inżynierii z chińską innowacyjnością.

Pierwsze egzemplarze, które zjechały z linii montażowej 18 sierpnia w dedykowanej fabryce w Anting, są już dostępne w przedsprzedaży, z planowanymi dostawami na wrzesień. Jak podkreśla Fermín Soneira, dyrektor projektu, to połączenie najlepszych cech obu światów ma zapewnić bezkompromisowe wrażenia z jazdy.

Futurystyczny design, który łamie motoryzacyjne konwencje

Już na pierwszy rzut oka widać, iż E5 Sportback to samochód przyszłości. Zamiast tradycyjnych lusterek bocznych, zastosowano tu cyfrowe kamery, których obraz jest wyświetlany na ekranach we wnętrzu kabiny. To rozwiązanie nie tylko dodaje nowoczesności, ale też poprawia aerodynamikę i wspomaga kierowcę funkcjami takimi jak monitorowanie martwego pola.

Audi E5 Sportback

Design nadwozia czerpie inspiracje z kultowych koncepcji Audi, łącząc opływowe linie z dynamiczną sylwetką. Szczególną uwagę zwraca oświetlenie – podświetlane pierścienie reflektorów, zamknięty grill z wbudowanym oświetleniem, a także tylna, ciągła listwa świetlna z blisko 2000 trójkątnych diod LED. Wysuwane klamki drzwi i trójwymiarowe efekty świetlne dopełniają wrażenie, iż mamy do czynienia z pojazdem, który wyprzedza swoje czasy.

Co ciekawe, za design nadwozia odpowiada Kamil Łabanowicz – uznany projektant Audi pochodzący z Wrocławia i pracujący w centrum stylistycznym marki w Ingolstadt.

Cyfrowe serce i wnętrze skrojone na miarę przyszłości

Wnętrze E5 Sportback to prawdziwe centrum dowodzenia, w którym technologia odgrywa kluczową rolę. Deska rozdzielcza to jeden wielki, ultraszeroki panel, który integruje zestaw wskaźników, system multimedialny i wyświetlacz dla pasażera. Na obu końcach tego panelu umieszczono ekrany cyfrowych lusterek.

Audi E5 Sportback

Samochód działa na zaawansowanej platformie cyfrowej, z systemem operacyjnym Audi OS zasilanym przez procesor Qualcomm Snapdragon 8295. Prawdziwą rewolucją jest jednak asystent głosowy oparty na dużym modelu językowym „Douban”, który pozwala na prowadzenie naturalnych, kontekstowych rozmów i głęboką integrację z funkcjami pojazdu.

Bezpieczeństwo i osiągi

Na dachu E5 Sportback zamontowano system LiDAR, wspierany przez 27 czujników i 11 kamer, które umożliwiają zaawansowane funkcje wspomagania jazdy zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Całość jest kontrolowana przez mocny chip Nvidia Orin-X.

Pod względem osiągów, Audi E5 Sportback nie ma się czego wstydzić. Dostępne są wersje z jednym lub dwoma silnikami o mocy do 787 koni mechanicznych, a najmocniejszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy. Zastosowanie adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego i zmiennego tłumienia zapewnia idealny balans między sportową dynamiką a komfortem podróżowania.

Audi E5 Sportback

Imponujący zasięg

Bateria to jeden z najważniejszych elementów każdego elektryka. W przypadku E5 Sportback dostępne są opcje od 76 kWh do 100 kWh, co przekłada się na zasięg od 618 km do aż 773 km. Dzięki ultraszybkiemu ładowaniu, wystarczy zaledwie 10 minut, aby odzyskać ponad 370 km zasięgu. Takie parametry stawiają E5 Sportback w bezpośredniej konkurencji z modelami takimi jak Zeekr 007GT i Nio ET5T, co pokazuje, iż Audi i SAIC mają ambitne plany.

Jak donoszą chińskie media, zaledwie 30 minut po uruchomieniu przedsprzedaży, model E5 Sportback zebrał ponad 10 000 zamówień. Tak duże zainteresowanie to zasługa nie tylko designu czy osiągów, ale i ceny. Niemcy muszą konkurować z lokalną konkurencją – Audi E5 Sportback wchodzi na rynek z ceną startową 235 900 juanów, czyli ok. 120 tys. zł.

Źródło: Audi

AudiChinysamochody elektryczne
Idź do oryginalnego materiału