Po miesiącach szpiegowskich ujęć przedstawiających nowe Audi A4 Avant, nasi szpiedzy mogli w końcu dostrzec jego smukłe rodzeństwo. Nie, nie mówimy o A4 Sedan, ale raczej o A5 Sportback. Tradycyjna limuzyna wciąż się nie pojawia, co podsyca pogłoski o tym, iż niemiecka luksusowa marka może odrzucić konwencjonalny styl nadwozia i zachować tylko liftbacka dla następnej generacji. Musimy się o tym przekonać, a tymczasem spójrzcie na nowe A5.
Zgodnie z oczekiwaniami, przednia połowa samochodu będzie w dużej mierze identyczna z A4 Avant, który został oficjalnie potwierdzony jako przejście na oznaczenie A5. Delikatnie nachylony tylny słupek i tylna klapa wskazują, iż rzeczywiście patrzymy na A5 Sportback, a nie A5 Sedan. Ma nie tylko wszystkie fabryczne panele nadwozia, ale także końcowe reflektory i tylne światła. Nie jest jasne, czy Audi zdecyduje się najpierw wprowadzić Sportback, czy nie, ale logika mówi nam, iż bardziej praktyczny Avant pojawi się nieco po tym samochodzie.
16 Zdjęcia
Nasi szpiedzy złapali prototyp z daleka i dlatego nie mogli zajrzeć do kabiny. Jednak A5 Avant (brzmi dziwnie, prawda?) został zauważony kilka miesięcy temu od środka. Miał jeszcze większy system informacyjno-rozrywkowy przypominający tablet w porównaniu z poprzednim modelem, podczas gdy w pełni cyfrowy zestaw wskaźników nie był już zintegrowany z deską rozdzielczą. Spodziewaj się znacznie mniejszej liczby fizycznych elementów sterujących na uproszczonej desce rozdzielczej, jak w przypadku wielu najnowszych produktów Grupy Volkswagen.
Opierając się na ewolucji platformy MLB, będzie to ostatnia generacja A5 Sportback, która przez cały czas będzie oferować silniki spalinowe. Audi wprowadzi na rynek swoje ostatnie pojazdy napędzane silnikiem spalinowym w 2025 roku, a nowe produkty będą sprzedawane od 2026 roku jako wyłącznie pojazdy elektryczne. Do 2023 roku Four Rings zamierza zaprzestać sprzedaży pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym, z wyjątkiem Chin, gdzie produkcja może być kontynuowana przez jakiś czas w zależności od lokalnego popytu.
A5 Avant i A5 Sportback będą dostępne z szeroką gamą silników benzynowych i wysokoprężnych typu miękkiej hybrydy, opracowanych w celu spełnienia nadchodzących przepisów dotyczących emisji spalin Euro 7. realizowane są prace nad napędem hybrydowym typu plug-in, ale pochodne EV nie są planowane. Zamiast tego Audi planuje model E-Tron ze znaczkiem A4 na dedykowanej platformie samochodu elektrycznego.
Identyczna strategia zostanie zastosowana do modeli A6 z silnikiem spalinowym, ponieważ wszystkie one ostatecznie otrzymają przydomek A7, pozostawiając miejsce w ofercie dla bezemisyjnego A6. Zanim każdy samochód zostanie przekształcony w pojazd elektryczny, Audi zobowiązało się do wypuszczenia jeszcze jednej rundy samochodów S i RS, więc dla rodziny A5 będą dostępne wersje pochodne o wysokich osiągach.