Nowego Astona Martina Vantage napędza silnik V8 konstrukcji Mercedesa-AMG, ale to Brytyjczycy nadali mu ostateczny szlif. Formę Vantage’a z niemieckim „wkładem” sprawdza mistrz dynamiki – BMW M8 Competition (też z V8 pod maską).
Sportowe samochody opierają się pragmatyzmowi. W ich przypadku to zwykle wybór serca, a nie zakup podyktowany chłodną kalkulacją. O ile dysponujemy oczywiście wystarczającymi środkami. Aston Martin, wyceniając nowego Vantage’a, porzucił obiektywizm i w pełni postawił na emocje. Jakby kierował się dewizą, iż „wystarczająco dużo to wciąż za mało, zawsze można więcej”.
Z pewnością można to powiedzieć o mocy pochodzącego z AMG silnika V8 biturbo, który Brytyjczycy dostroili z jeszcze większym naciskiem na emocje. To również dzięki niemu najnowszy Aston Martin Vantage wspiął się na olimp samochodów sportowych, stając się jednocześnie godnym przeciwnikiem dla uznanych konkurentów, takich jak np. BMW M8 Competition Coupe. I dlatego właśnie te dwa supersportowe samochody zaprosiliśmy na bardzo emocjonujący pojedynek.
- Aston Martin Vantage –silnik: benzynowy, biturbo, V8, 3982 cm3, moc maksymalna: 665 KM
- BMW M8 Competition Coupe –silnik: benzynowy, biturbo, V8, 4395 cm3, moc maksymalna: 625 KM
Potężne uderzenie – silniki i napęd
A propos podwójnie doładowanych silników V8 biturbo: niezależnie od tego, który z nich mamy na myśli, każda z tych ośmiocylindrowych jednostek to motoryzacyjne dzieło sztuki, choć epoka tego rodzaju napędów powoli dobiega już końca.
Astonowi Martinowi można zarzucić, iż nie opracował własnego silnika, ale wykorzystał jednostkę z gamy AMG. W miarę odkrywania wszystkich aspektów tego V8 biturbo, gwałtownie zachwyca jednak indywidualny szlif Astona Martina, który tchnął w tę jednostkę coś na kształt brytyjskiego nonkonformizmu. Nie sposób się natomiast przyzwyczaić do dostępnej przy 6000 obr./min agresywnej mocy 665 KM oraz 800 Nm momentu obrotowego, które razem uderzają jak lewy sierpowy Mike’a Tysona i prawy prosty Muhammada Aliego.
I choć jednostka w M8 pracuje kulturalniej i pozwala na bardziej precyzyjne dozowanie 625 KM mocy i 750 Nm momentu, to nie robi tak obezwładniającego wrażenia.
Aktywacja manualnego trybu ośmiostopniowego automatu pozwala zyskać kontrolę nad mocarnym V8 bezlitośnie przyspieszającego Vantage’a. Wczesne zmiany przełożeń na wyższe i utrzymywanie co najmniej 2000 obr./min umożliwiają korzystanie z maksymalnego momentu obrotowego oraz poskromienie tej bestii.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/aston-martin-valhalla-supersportowy-samochod-z-czterema-silnikami-o-lacznej-mocy-1079-km,aid,4769Aston Martin Vantage – zdjęcia
1784
Jednostka M8 Competition wraz z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów – podobnie jak w Astonie Martinie pochodzącą od ZF – zapewnia imponująco precyzyjne dozowanie sił napędowych. dzięki prawego pedału można dokładnie kontrolować moc, moment obrotowy i działanie przekładni, dostosowując je do swoich indywidualnych preferencji. W BMW M8 przełączenie na tryb manualny to wybór zależny od osobistych upodobań, a nie – jak w przypadku Vantage’a – konieczność.
Intonowana przez bawarskie biturbo symfonia to zawsze doskonale zaaranżowana kompozycja, podczas gdy ośmiocylindrowa jednostka Astona Martina gwałtownie staje się głośna, pozbawiona wyrazistej melodii i wpada we wręcz histeryczne tony.
benzynowy, biturbo | benzynowy, biturbo |
3982 cm3 | 4395 cm3 |
V8/32 | V8/32 |
665 KM/6000 | 625 KM/6000 |
800 Nm/2000 | 750 Nm/1800 |
tylny | 4x4 |
aut./8-biegowa | aut./8-biegowa |
450/198/128 cm | 487/191/136 cm |
271 cm | 283 cm |
12,0 m | 12,2 m |
1670/390 kg | 1885/500 kg |
346 l | 420 l |
73 l (Pb 98) | 68 l (Pb 95) |
275/35; 325/30 R21 | 275/35; 285/30 R20 |
325 km/h | 250 (305)* km/h |
3,5 s | 3,2 s |
12,1 l/100 km | 11,0 l/100 km |
640 km | 610 km |
ok. 1 000 000 zł | 883 100 zł |
1,8 s | 1,5 s |
3,6 s | 3,2 s |
6,4 s | 6,2 s |
10,2 s | 10,7 s |
33,2 m | 33,3 m |
31,9 m | 33,2 m |
62,0 dB | 61,0 dB |
68,0 dB | 66,0 dB |
71,0 dB | 69,0 dB |
1:32,9 min | 1:34,4 min |
69,8 km/h | 70,3 km/h |
12,9 l/100 km | 11,8 l/100 km |
600 km | 570 km |
Nierówne wygody – jazda na zwykłych drogach
Nim przejdziemy do dynamiki jazdy, krótko omówmy komfort. W przypadku supersportowych samochodów to niekoniecznie najważniejszy wymóg, ale dla większości klientów przez cały czas pożądana adekwatność w codziennym życiu, po weekendowym wypadzie na tor.
W M8 doskonale udaje się pogodzić te dwie sprzeczne potrzeby, jego nadwozie pozostaje spokojne, a zawieszenie zawsze znajduje adekwatną odpowiedź na napotkane niedoskonałości nawierzchni i powstrzymuje się od niestosownej twardości. BMW budzi przy tym zaufanie, iż można nim jechać bardzo dynamicznie.
https://magazynauto.pl/testy/bmw-m8-kontra-dodge-challenger-dwa-modele-skazane-na-wyginiecie-spieszmy-sie-nimi-cieszyc-zanim-ostatecznie-znikna-z-naszych-ulic,aid,4035BMW M8 Competition– zdjęcia
1785
Astonowi Martinowi brakuje tej wrażliwości. Poprzeczne uskoki odczuwalnie przenikają do jego wnętrza, a na wybojach samochód wpada w wyraźną „nerwowość”. Na szybkich, autostradowych odcinkach zawsze wymaga pełnej koncentracji i trzymania obu rąk na kierownicy. Jak w takim razie kontrolować tak podekscytowaną naturę Vantage’a w obszarze granicznym?
Wysoko ustawiona poprzeczka – jazda po torze
Odpowiedź na to pytanie gwałtownie znajdujemy na torze, a brzmi ona: z niezwykłą łatwością. Vantage jest bowiem właśnie do tego stworzony. Gdy silnik pracuje pod pełnym obciążeniem, doskonały, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu wraz z regulowaną kontrolą trakcji zapewnia tak wyważoną przyczepność tylnej osi, iż brutalne dostarczanie mocy traci cały swój terror. Vantage to na wskroś supersportowy samochód.
Jego układ kierowniczy jest wyjątkowo komunikatywny, absolutnie niczego nie ukrywa i zawsze informuje kierowcę z krystaliczną klarownością. Aston Martin z imponującą precyzją reaguje na ruchy kierownicą i realizuje je w idealnym zgraniu z tylną osią, zachowując niemal milimetrową dokładność. Do tego dochodzą jeszcze niezwykle responsywne hamulce, które choćby po wielu okrążeniach toru testowego nie tracą nic ze swojej skuteczności.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/ostatni-taki-aston-martin-spektakularny-v12-vantage-o-mocy-700-km,aid,1969Podczas gdy poprzednie generacje Astona Martina Vantage’a były trudniejsze do szybkiego prowadzenia po torze, nowość zachwyca niesamowitą zwinnością i pokonuje tor Continentala z jednym z najlepszych czasów, jakie kiedykolwiek tu uzyskano: 1:32,9 minuty. To również zasługa niesamowicie dobrze dopasowanych do charakteru brytyjskiego auta opon Michelin Pilot Sport S5.
BMW M8 Competition kontruje wyjątkową stabilnością na gwałtownie pokonywanych zakrętach, traci jednak nieco ze swojej dynamiki w ciasnych łukach, gdzie staje się wyraźniej podsterowne niż Aston Martin. Zawsze łatwo jednak z powrotem skierować niemieckie auto na idealny tor jazdy. Napęd na wszystkie koła można przełączyć z ustawienia 4WD na 4WD Sport lub choćby na czysty tryb 2WD, co zwiększa przyjemność z jazdy, ale odbywa się to kosztem stabilności i utrudnia osiąganie szybkich czasów okrążeń.
Samochód z faworyzującym tylną oś napędem na wszystkie koła, dobrze zestrojonym tylnym dyferencjałem o ograniczonym poślizgu i czułym dozowaniem mocy przekracza linię mety po 1:34,4 min, a więc szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, ale wciąż znacznie wolniej niż Vantage.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/wyjatkowe-bmw-trafia-do-produkcji-juz-zostalo-wyprzedane,aid,4594Więcej jakości – wnętrze, materiały
Tej cudownej perfekcji, jaką Aston Martin ujawnia na granicy przyczepności, brakuje jednak w wykonaniu. Wysokiej jakości materiały kontrastują z niedokładnymi spasowaniami maski i drzwi.
W wykończonym włóknem węglowym i skórą wnętrzu brytyjskiego samochodu konsola środkowa niekiedy skrzypi, elementy obsługi również wskazują na to, iż priorytetem twórców były osiągi i dynamika jazdy.
BMW może pod tym względem służyć za wzór. Jego obsługę bardzo dobrze przemyślano, a menu zorganizowano w uporządkowane ścieżki. Powierzchnie dotykowe są tu wystarczająco duże, a pokrętło iDrive wciąż nie ma sobie równych, pozwala na przykład na bardzo wygodne dostosowanie skali mapy także podczas jazdy. Co więcej, w M8 każdy element jest solidnie i starannie wpasowany na swoim miejscu.
Zaskakująco komfortowe okazały się fotele kubełkowe z włókna węglowego, które zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne i ujawniają dbałość o perfekcję w każdym detalu. Są lżejsze od seryjnych, mają wycięcia na pasy szelkowe, a przed wizytą na torze wyścigowym pozwalają na zdjęcie poduszek z zagłówków, żeby bez trudu zmieścić kask. Za parę trzeba jednak dopłacić aż 30 900 zł.
Dwa razy milion – ceny
Nie owijając w bawełnę: obydwa supersportowe samochody z węglowo-ceramicznymi hamulcami są horrendalnie drogie.
BMW M8 Coupe kosztuje niecałe 800 tys. zł, a za opisywane wydanie Competition trzeba już zapłacić blisko 900 tysięcy – ale ze wspomnianymi „kubełkami”, a także ceramicznymi tarczami hamulców za 51 tys. zł, pakietem karbonowych detali nadwozia za prawie 28 tys. zł i paroma innymi dodatkami jego cena przekracza już milion złotych.
Aston Martin za Vantage'a każe sobie płacić podobną kwotę – jak już zauważyliśmy, to nie są auta, które kupuje się w wyniku racjonalnych rozważań. A dla tych, którzy się na nie decydują, cena ma drugorzędne znaczenie.
40 | 24 | 28 |
10 | 8 | 9 |
10 | 5 | 6 |
10 | 8 | 9 |
20 | 10 | 12 |
90 | 55 | 64 |
40 | 30 | 31 |
10 | 9 | 9 |
10 | 8 | 9 |
30 | 9 | 11 |
90 | 56 | 60 |
40 | 36 | 32 |
30 | 15 | 18 |
10 | 10 | 9 |
20 | 13 | 12 |
100 | 74 | 71 |
50 | 7 | 11 |
30 | 20 | 17 |
30 | 14 | 16 |
10 | 2 | 4 |
120 | 43 | 48 |
400 | 228 | 243 |
2 | 1 |
PODSUMOWANIE
Nowy Aston Vantage zdecydowanie zwycięża w obszarze granicznym i – przynajmniej na torze – na płaszczyźnie emocjonalnej. Ostatecznie to jednak nie wystarczy, by przymknąć oko na – w porównaniu z rywalem – przeciętny komfort, niedbałe wykończenie i na co dzień „nerwowe” prowadzenie.
BMW M8 Competition z bardzo kulturalnie pracującym, zapewniającym niezwykle precyzyjne dozowanie mocy i żwawym V8 biturbo oraz perfekcyjnie zestrojonym automatem oferuje zbliżoną przyjemność z jazdy i przypieczętowuje swoje zwycięstwo w teście.