Aston Martin Valhalla – supersportowy samochód z czterema silnikami o łącznej mocy 1079 KM

1 tydzień temu

Aston Martin Valhalla to typowy przedstawiciel nowej generacji supersportowych aut – ma radykalny design, układ napędowy, w którym współpracują silniki benzynowy z elektrycznymi i powstanie w limitowanej liczbie egzemplarzy.

Aston Martin to jedna z niewielu firm, która może korzystać z doświadczenia zdobytego w Formule 1, w końcu posiada własny team w królowej motorsportu. I w przypadku najnowszego supersportowego auta tak właśnie zrobiono.

Valhalla, bo tak się on nazywa, to – jak zaznacza sam Aston Martin – pierwszy seryjnie produkowany samochód marki z centralnie umieszczonym silnikiem (Valkyrie też ma tak usytuowaną jednostkę, ale jest traktowana jako tzw. hipersamochód i nie zalicza się do aut seryjnych) i pierwsza hybryda plug-in. Czym jeszcze charakteryzuje się ten wyjątkowy model?

https://magazynauto.pl/wiadomosci/ostatni-taki-aston-martin-spektakularny-v12-vantage-o-mocy-700-km,aid,1969

Jeden benzynowy, trzy elektryczne

Struktura nadwozia Valhalli to karbonowy monokok, a przednia i tylna rama pomocnicza są aluminiowe. Panele nadwozia zostały wykonane z włókien węglowych. Wymiary auta są następujące: długość 472,7 cm, szerokość 201,4 cm, wysokość 116,1 cm, rozstaw osi 276 cm. Prześwit wynosi zaś 10,9 cm. Minimalna masa pojazdu to 1655 kg, a zbiornik paliwa pomieści 65 l.

Samochód otrzymał hybrydowy układ napędowy typu plug-in, w którym najważniejszym elementem jest nowy benzynowy silnik 4.0 V8 biturbo (sprężarki znajdują się w rozwidleniu cylindrów) z wałem korbowym z wykorbieniami co 180 stopni i suchą miską olejową. Rozwija on 828 KM i 857 Nm (maksymalne obroty: 7000 na minutę). To najmocniejszy silnik V8, jaki trafił do auta Astona. Do tego dochodzą dwa silniki elektryczne zamontowane przy przedniej osi i ją napędzające (realizują także bieg wsteczny i wektorowanie momentu obrotowego) oraz kolejny zainstalowany w obudowie, także nowej, 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/f80-to-nowy-topowy-model-ferrari-o-mocy-az-1200-km-zamiast-wolnossacego-silnika-6-3-v12-ma-jednostke-3-0-v6-turbo,aid,4614

Łączna moc układu wynosi 1079 KM oraz 1100 Nm. Osiągi są następujące: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,5 s, prędkość maksymalna 350 km/h. Kierowca może wybierać spośród czterech trybów jazdy: Sport, Pure EV, Sport+ i Race. W elektrycznym napędzane są tylko przednie koła, prędkość mksymalna wynosi 140 km/h, a zasięg „na prądzie” sięga 14 km.

Valhalla ma dwuwahaczowe zawieszenie z przodu (z poziomo umieszczonymi amortyzatorami) i układ wielowahaczowy z tyłu. Amortyzatory są adaptacyjne – Bilstein DTX. W układzie hamulcowym zastosowano karbonowo-ceramiczne tarcze, 6-tłoczokwe zaciski z przodu i 4-tłoczkowe z tyłu. Opony stworzył specjalnie do tego modelu Michelin (letnie to model Pilot Sport S 5 AML, zaś zimowe – Pilot Alpin 5). Z przodu mają rozmiar 285/30 R20, natomiast z tyłu 335/30 R21.

Valhalla zostanie zbudowana w ograniczonej do 999 sztuk serii, a cena ma oscylować w granicach 850 tys. funtów (w informacji prasowej nie była podana oficjalnie, ale taką kwotę wspominają brytyjskie magazyny, m.in. Car), co po przeliczeniu na złotówki daje blisko 4,4 mln.

Naszym zdaniem Aston Martin Vahalla to pod względem designu bardziej udany model niż konkurencyjne Ferrari F80. fot. Aston Martin
Z podniesionymi drzwiami wysokość wynosi 210,6 cm. fot. Aston Martin
Przednie felgi są 20-, a tylne 21-calowe. fot. Aston Martin
Valhalla korzysta z aktywnych rozwiązań aerodynamicznych, m.in. regulowanego spojlera. Siła docisku wynosi ponad 600 kg w zakresie prędkości 240-350 km/h. fot. Aston Martin
Design wnętrza celowo jest minimalistyczny, by jak najmniej rozpraszać kierowcę. Tapicerka może być wykonana z Alcantary, skóry lub kombinacji obu materiałów. fot. Aston Martin
Siedzenia to jednoelementowe „kubełki” z włókien węglowych. fot. Aston Martin
Idź do oryginalnego materiału