Aston Martin DBS 770 Ultimate

1 rok temu

Tabliczka z nazwą DBS od lat jest kojarzona z samochodami, których wyróżnikiem jest przykuwająca wzrok stylistyka i imponujące osiągi oraz z flagowymi modelami marki Aston Martin. Od 2018 roku skrót ten jest zarezerwowany dla najlepszych seryjnych modeli Aston Martin napędzanych silnikiem V12 Twin Turbo. Produkcja modeli DBS obecnej generacji dobiega końca, a Aston Martin przedstawia DBS 770 Ultimate, który przyćmi wszystkich swoich poprzedników.

Tylko 300 sztuk

Jak sugeruje nazwa Aston Martin DBS 770 Ultimate to model, który kończy produkcję obecnej serii mocnym akcentem. Najpotężniejszy produkcyjny Aston Martin, najszybszy i najbardziej sportowy model DBS w historii został gruntownie przeprojektowany przez stylistów i inżynierów. Efekt końcowy to DBS 770 Ultimate, który jest poszukiwaną przez kolekcjonerów wersją flagowego Super GT Astona Martina. Liczba egzemplarzy DBS 770 Ultimate dostępnych w wersjach Coupe i Volante będzie limitowana. Na rynek trafi zaledwie 300 wersji Coupe i 188 Volante. Wszystkie z nich zostały sprzedane wiele miesięcy przed oficjalnym rozpoczęciem dostaw.

V12

DBS 770 Ultimate napędza dopracowany do perfekcji silnik V12 o pojemności 5,2 litra. Po wprowadzeniu zmian jednostka zapewnia moc 770 KM przy 6,5 tys. obrotów na minutę. Generuje także imponujący moment obrotowy 900 NM w przedziale od 1,8 tys. do 5 tys. obr./min. Przekłada się to na maksymalną prędkość wynoszącą 211 m/h (czyli 340 km/h). Ten niezwykły silnik wyposażono w zmodyfikowany zapłon i układ dolotowy, który wyróżnia się o 7% wyższym ciśnieniem maksymalnego doładowania. Precyzyjne zestrojenie krzywych mocy i momentu obrotowego zapewnia wzorcową responsywność, przyspieszenie i rasowy pomruk silnika V12.

Rozdział mocy następuje w 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF, z mechanicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (LSD). Umieszczono ją w tylnej części samochodu. Skrzynia biegów DBS 770 Ultimate została zestrojona, aby zwiększyć szybkość zmiany przełożeń. Sportowe emocje potęgują dodatkowo firmowane przez markę Aston Martin węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe (CCB). Aston Martin DBS 770 Ultimate ma wentylowane przednie (410mm x 38mm) i tylne (360mm x 32mm) tarcze, podobnie jak wcześniejsze generacje DBS.

By zwiększyć bezpośrednią reakcję układu kierowniczego pojawiła się także nowa kolumna kierownicy. Gwarantuje ona pewniejsze i bardziej precyzyjne prowadzenie i doskonałe wyczucie przyczepności. Aby wzmocnić wrażenia za kierownicą, sztywność stabilizatorów przedniej i tylnej osi modelu DBS 770 Ultimate zwiększono o 25%. Lepsze parametry osiągnięto także dzięki zastosowaniu zmodyfikowanej konstrukcji przedniej belki poprzecznej i grubszej płyty podłogowej w tylnej części pojazdu. Wszystko to podnosi dodatkowo sztywność skrętną nadwozia o 3%.

Zawieszenie

Udoskonalono także układ aktywnej regulacji siły tłumienia amortyzatorów (Adaptive Damping System – ADS). Aston Martin DBS 770 Ultimate ma także zestrojone na nowo amortyzatory. Przeprogramowano je tak, aby zoptymalizować sterowanie układem i zapewnić zarówno stabilną, komfortową jazdę, jak i sportowe emocje.

Nadwozie

Konstrukcję mechaniczną modelu DBS 770 Ultimate udoskonalono więc do perfekcji. Nadwozie również przeprojektowano, by osiągnąć przykuwającą wzrok estetykę godną ostatniego modelu z serii.

Ponieważ flagowy model jest rasowym samochodem z gamy marki Aston Martin, jego piękna forma skrywa wiele przydatnych funkcjonalności. Układy doprowadzające powietrze zapewniają lepszy jego dopływ do chłodnic. Przekłada się to na skuteczniejsze zarządzanie temperaturą i podkreśla atrakcyjną sylwetkę samochodu. W otwieranej do przodu masce umieszczono intrygujący wlot powietrza w kształcie „podkowy”. Na nadwoziu znalazł się także nowy przedni splitter z dwoma wlotami powietrza, które zapewniają zoptymalizowany dopływ chłodzenia do komory silnika. Są też nawiązaniem do stylistycznych akcentów znanych zarówno z wcześniejszych modeli DBS, jak i tych napędzanych 12-cylindrowymi jednostkami.

Na tym nie kończą się zmiany. Aston Martin DBS 770 Ultimate jest w standardzie wyposażony w nowe obramowanie przedniej szyby, obudowy lusterek i skrzela, które ograniczają zawirowania powietrza wokół kół. Nowe progi z włókna węglowego obniżają optycznie boki samochodu, co dodaje elegancji muskularnej sylwetce. Niezwykły zabieg stylistyczny wykorzystano projektując tylny dyfuzor, który zapewnia balans aerodynamiczny przedniej i tylnej części samochodu. Jego charakterystyczny kształt sprawia, iż jesteśmy w stanie w mgnieniu oka rozpoznać najnowszy model.

Inne wyróżniki DBS 770 Ultimate to nowe, 21-calowe obręcze kół o unikatowym wzorze dostępnym z trzema rodzajami wykończenia. Zainspirowane kultowymi modelami Aston Martin Valkyrie i Victora, nowe, 21-calowe wieloramienne obręcze są dostępne w kolorze srebrnym z satynowanym, biżuteryjnym wykończeniem Satin Silver, w satynowanej czerni. Podkreśla ona współczesny i sportowy charakter samochodu. Opcjonalnie dostępne są one w satynowanej czerni z diamentowaniem, której ciemna tonacja podkreśla eleganckie linie sylwetki nadwozia. Sportowe opony Pirelli P Zero – 265/35 R21 z przodu i 305/30 z tyłu – standardowo zamontowano na wszystkich felgach.

Wnętrze

Wnętrze DBS 770 Ultimate zadziwia mnogością nowoczesnych akcentów stylistycznych. Są one zarówno jego wyróżnikiem, jak i na wskroś współczesnym dodatkiem do dobrze znanej kabiny modelu wcześniejszej generacji. Aston Martin DBS 700 Ultimate jest luksusowym samochodem wyposażonym w standardzie w sportowe fotele Sport Plus. Wykończono je perforowaną, pikowaną skórą semi-anilinową łączoną z Alkantarą. Opcjonalnie klienci mogą wybrać wyczynowe fotele sygnowane przez markę Aston Martin. W ofercie znajdują się różne opcje wyposażenia wnętrza, w ramach których zestawiono ze sobą różne materiały wykończeniowe. Kontrastowe kolory połączono z barwnymi szwami i przeszyciami oraz zdobiącym środkowy podłokietnik spersonalizowanym emblematem. Na nim widnieje wycinane laserowo logo Aston Martin DBS 770 Ultimate. W standardzie zamontowano także karbonowe łopatki zmiany biegów.

W kabinie DBS 770 Ultimate znajdziemy także niezwykły zestaw plakietek z kultowym logotypem marki Aston Martin w kształcie skrzydeł, emblematem modelu DBS 770 Ultimate oraz numerem egzemplarza z limitowanej edycji. Potwierdza on, iż jest to jeden z 300. egzemplarzy wersji nadwoziowej Coupe lub Volante.

Personalizacja

Tak jak w przypadku wszystkich samochodów z gamy Aston Martin właściciel ma praktycznie nieograniczone możliwości personalizacji. Z modelem DBS 770 Ultimate jest dostępna bogata gama opcjonalnego wyposażenia Q by Aston Martin. Znajdziemy w niej specjalne malowanie Q z różnymi elementami graficznymi, koła lakierowane pod kolor nadwozia lub dopasowane kolorystycznie do graficznych akcentów, barwione włókno węglowe, wstawki z plecionej skóry w obiciach foteli, wstawki w panelach oraz karbonową kierownicę.

Mówiąc o modelu DSB 770 Ultimate, Roberto Fedeli, Chief Technology Officer, podkreślił: „Kiedy produkcja kultowej generacji modelu dobiega końca, należy uczcić to niezwykłym akcentem. Prowadząc prace nad modelem DBS 770 Ultimate dołożyliśmy wszelkich starań, żeby ostatnia wersja naszego seryjnie produkowanego flagowego modelu była doskonała pod każdym względem. Jest to nie tylko najszybszy i najmocniejszy model DBS w naszej historii, ale dzięki licznym udoskonaleniom układu przeniesienia napędu, układu kierowniczego, zawieszenia i konstrukcji podwozia, jest to także wersja, która idealnie się prowadzi”.

Marek Reichman, Chief Creative Officer, powiedział: „DBS jest tradycyjnie najbardziej luksusowym, seryjnie produkowanym modelem Aston Martin. DBS 770 Ultimate zapewnia jeszcze więcej… więcej mocy, jeszcze bardziej imponujące osiągi w jeszcze bardziej wyrafinowanej, wysmakowanej i przemyślanej formie. Można porównać go do czegoś tak niezwykle surowego i jednocześnie tak pięknego, iż nie mamy odwagi się na to patrzeć. Efektem przyjętego przez naszych projektantów podejścia jest sylwetka nadwozia oraz wyraziste linie tyłu. Był to dobry punkt wyjścia, który sprawił, iż prace nad stylistyką samochodu prowadzono równolegle z zabiegami, których celem było osiągnięcie jeszcze lepszych osiągów”.

Produkcja modelu DBS 770 Ultimate rozpocznie się w I kwartale 2023 roku. Pierwsze dostawy zaplanowano na III kwartał 2023 roku.

Historia edycji DBS Ultimate

Obecny model DBS jest drugą generacją, która skrywa pod maską silnik V12 produkowany w Gaydon. DBS Ultimate wprowadzono na rynek w 2018 roku. Jego znaki szczególne to dopracowany w najdrobniejszych szczegółach kod stylistyczny, muskularna sylwetka oraz oszałamiające osiągi. Stały się one synonimem serii Super GT marki Aston Martin i sprawiły, iż jest ona nazywana „Bestią w garniturze”.

Jego poprzednik (mający premierę w 2007 roku i produkowany przez 11 lat), jak i obecny model, wystąpili w trzech filmach o Jamiesie Bondzie. Wczesny prototyp DBS pierwszej generacji mogliśmy podziwiać w Casino Royale z 2006 roku. Model produkcyjny pojawił się w 2008 roku w obrazie Quantum of Solace. DBS drugiej generacji to kolejny Aston Martin, który pojawia się na ekranie w filmie Nie czas umierać z 2021 roku. To niezawodne auto najsłynniejszego agenta świata, granego przez Daniela Craiga.

Nazwa Ultimate ma bardzo bogatą historię. Noszą ją wyłącznie najbardziej luksusowe, seryjnie produkowane modele z gamy marki Aston Martin. Dotychczas miano to było zarezerwowane dla dwóch generacji serii DBS oraz obu generacji modelu Vanquish. Edycja Ultimate jest tradycyjnie wprowadzana na rynek wraz z końcem produkcji wybranej linii. A ponieważ egzemplarze z emblematem Ultimate są rzadkie i wyjątkowe, są one jednymi z najbardziej poszukiwanych i cenionych współczesnych modeli marki Aston Martin.

Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału