Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 – pozdrowienia z epoki analogowej| TEST

1 rok temu

Alfa romeo Giulia po kolejnym liftingu nie oczaruje fanów tzw. nowych technologii. W zamian oferuje jednak coś mniej ulotnego – włoski powab i nieprzemijającą przyjemność z jazdy.

W ubiegłym roku Alfa dostarczyła całe 13 tys. sztuk Giulii. To mniej niż sprzedaż Volvo S60 oraz wynik na poziomie Jaguara XE. I pomyśleć, iż ten samochód miał szanse na większe uznanie – gdyby tylko był dostępny jako kombi (kluczowy wariant dla europejskiego rynku) i w momencie premiery oferował nieco szlachetniejsze wnętrze.

Istotne porządki

Czasu nie da się cofnąć, a i wprowadzenie wersji kombi nie wchodzi w grę. Co nieco można jednak „naprawić” liftingami. Pierwszy ujawniono w listopadzie 2019 r. (Giulia jest produkowana od 2016), gdy szereg detali znacząco poprawił odbiór kokpitu.

https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-r-z-bmw-m3-i-porsche-944-s2-starcie-legendarnych-modeli-w-wersji-cabrio,aid,3424

Kilka miesięcy temu przeprowadzono kolejne zmiany – ich wizytówkami są nowe matrycowe reflektory LED (seryjne) z typowymi dla Alfy trzema segmentami świetlnymi oraz dymione tylne lampy. W kabinie pojawiły się cyfrowe zegary, a do oferty trafiła topowa wersja wyposażenia Competizione; tylko dla niej zarezerwowano widoczny, efektowny odcień Moonlight Pearl Matt – relatywnie niedrogi (5400 zł), biorąc pod uwagę ceny takich lakierów u rywali.

Matowy lakier na testowym egzemplarzu kosztuje 5400 zł.

Reszta pozostała bez zmian. Mamy tu relatywnie kompaktowego sedana, który nie jest szczególnie przestronny, ale nie jest też ciasny – ilość miejsca okazuje się zbliżona do tego, co oferują Mercedes klasy C oraz Audi A4. Główny problem mają jadący z tyłu: z wsunięciem stóp pod fotele i ich wysunięciem. Z przodu Giulia jest „obcisła”, ale po części to zasługa dość masywnego kokpitu. Miejsca wystarczy choćby wysokim osobom, a kierowcy lubujący się w sportowych wozach docenią niską pozycję za kierownicą oraz „otulający” fotel. Powodów do zastrzeżeń nie daje 480-litrowy bagażnik ze składaniem oparć kanapy klamkami pod półką.

https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-stelvio-2-0-gme-turbo-kontra-porsche-macan-t-nieoczekiwany-zwyciezca-porownanie,aid,2744

Standard wykonania i wykończenia wnętrza reprezentuje poziom niemieckich rywali, aczkolwiek deska rozdzielcza wizualnie odstaje od zdominowanych przez ekrany kokpitów serii 3 czy klasy C. W praktyce ta „tradycyjna” architektura sprzyja jednak łatwej obsłudze. Ale coś za coś: system operacyjny Alfy, jak również jej układy aktywnego bezpieczeństwa nie są tak nowoczesne jak w Mercedesie czy BMW.

Dane techniczne Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Poj. bagażnika Poj. zbiornika paliwa Opony (przód; tył) Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg (teoretyczny) Cena od
benzynowy, turbo
1995 cm3
R4/16
280 KM/5250
400 Nm/2250
4x4
aut./8-biegowa
464/186/145 cm
282 cm
12,5 m
1545/575 kg
480 l
58 l (Pb 95)
225/40; 255/35 R19
240 km/h
5,2 s
7,7 l/100 km
750 km
230 000 zł

Waga lekkości

Ostatnia aktualizacja nie wpłynęła na adekwatności jezdne Giulii – to wyjątkowo sportowy sedan w swojej klasie, ujmujący wciągającym prowadzeniem oraz agresywnie skonfigurowanym napędem obu osi, który koncentruje się na wprawianiu w ruch tylnych kół. Charakter Alfy przede wszystkim definiuje jednak niewygórowana masa – od 1530 kg. Uczucie lekkości reakcji potęguje gładko pracujący, bezpośredni układ kierowniczy, zapewniający nieprzeciętne jak na dzisiejsze standardy wyczucie kół.

Dane testowe Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
2,0 s
5,5 s
35,5 m
35,6 m
58,5 dB
62,5 dB
97 km/h
2,2
11,8/7,0/9,4 l/100 km
610 km

To wszystko pozwala kierowcy Giulii z przyjemnością pokonywać kolejne łuki – bazując na klarownych komunikatach i skłonności do nadsterowności, którą hamuje dopiero stanowcza, choć daleko odsunięta interwencja ESP. Dodatkową pewność zapewnia „napięte” zawieszenie – tłumienie pojedynczych dziur przebiega kulturalnie, ale zdecydowanie, a ogólne nastawy są raczej sztywne (seryjne w wersji Competizione aktywne amortyzatory pozwalają je dodatkowo usztywnić).

1341

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 (2023) – test: podsumowanie

  • design, pozycja za kierownicą, obsługa, osiągi, prowadzenie, 5 lat gwarancji
  • niezbyt nowoczesne systemy, mało miejsca na stopy z tyłu, spore spalanie

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 to urodziwy sedan o szczerze sportowym usposobieniu – dla tych, którzy frajdę z jazdy cenią ponad nowe technologie.

Idź do oryginalnego materiału