39 lat przechowywania: oryginalny układ napędowy 4×4 NOS Porsche 953

1 rok temu

Jest to „nowy stary seryjny” układ napędowy 4×4 z oryginalnej partii pojazdów Porsche 953 i części zamiennych, które zostały zbudowane do udziału w Rajdzie Paryż Dakar w 1984 roku. Model 953 był poligonem doświadczalnym dla wielu technologii, które rok później pojawiły się w Porsche 959.

W annałach historii Porsche 911 kilka jest pojazdów traktowanych z większym szacunkiem niż rzadkie Porsche 953. Był to swego rodzaju odskocznia między starszymi, chłodzonymi powietrzem 911 typu G a wyrafinowanym tour-de-force, jakim był 959. .

Porsche 953 zostało opracowane mniej więcej w czasie, gdy seryjne Porsche 911 SC 3.0 zostało zastąpione zmodernizowanym Porsche 911 Carrera 3.2 w latach 1983/1984. W rezultacie Porsche 953 wykorzystywało stalowe nadwozie typu unibody w kształcie litery G ze zmodyfikowanym silnikiem Carrera 3.2 o mocy około 300 KM.

To jeden z samochodów wyścigowych Porsche 953 z 1984 roku, wciąż w barwach Rothmans. Pojawił się na Ice GP z legendą rajdów Walterem Röhrlem za kierownicą. Przewiń w dół, aby zobaczyć więcej zdjęć z wydarzenia. Zdjęcia dzięki uprzejmości Porsche.

Zamiast polegać na standardowym układzie napędu na tylne koła, 953 miał sprytny układ napędu na cztery koła z manualnie blokowanym centralnym mechanizmem różnicowym, a moc jest przesyłana do przodu i do tyłu w stosunku 31:69. Zawieszenie modelu 953 zostało całkowicie przebudowane z przodu, aby zapewnić znacznie większy prześwit i przegub kół – co jest koniecznością w rajdach rajdowych, takich jak Dakar.

Trzy Porsche 953 wystartowały w Rajdzie Paryż-Dakar w 1984 r. Samochód prowadzony przez René Metge i Dominique Lemoyne był pierwszy, samochód prowadzony przez Jacky’ego Ickxa i Claude’a Brasseura zajął 6. miejsce, a ostatni samochód prowadzony przez Rene Kussmaula i Ericha Lernera zajął 26. miejsce.

Fakt, iż wszystkie trzy samochody, które były zasadniczo prototypami fabrycznymi, zdołały ukończyć wyścig i odnieść zwycięstwo, był niezwykły i dobrze wróżył Porsche 959, które dopiero miało zostać zaprezentowane światu.

Ta partia zawiera nieużywany układ napędowy Porsche 953, bez silnika Carrera 3.2. Posiada oryginalną 5-biegową manualną skrzynię biegów, manualnie blokowany centralny mechanizm różnicowy oraz przedni i tylny mechanizm różnicowy.

Układ napędowy Porsche 953, który tu widzisz, bez oczywiście silnika, to nowa stara jednostka seryjna, która pierwotnie miała służyć jako część zamienna do samochodów wyścigowych Dakar z 1984 roku. Ostatecznie nie był potrzebny i pozostał nieużywany z innym podobnym egzemplarzem, dopóki nie został sprzedany przez dział sportów motorowych Porsche w Niemczech na początku lat 80.

Jednostka ta składa się z manualnej skrzyni biegów, manualnie blokowanego centralnego mechanizmu różnicowego oraz przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego. Nigdy nie był montowany w samochodzie, a teraz jest oferowany na sprzedaż z Melbourne w Australii w serwisie Collecting Cars.

Trudno powiedzieć, gdzie może się skończyć, może go kupić kolekcjoner, który chce go wystawić, ale nie mogę powstrzymać się od nadziei, iż trafi w ręce osoby, która chce go zainstalować w 911 i weź go na wyścigi rajdowe.

Jeśli chcesz przeczytać więcej o tym niezwykłym kawałku historii Porsche lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić listę tutaj.

Powyżej wideo: Ten klip zawiera najważniejsze ujęcia z Rajdu Paryż-Dakar w 1984 r., w tym obszerne ujęcia Porsche 953 ścigającego się po zwycięstwo.















Wszystkie poniższe zdjęcia zostały dostarczone przez Porsche i przedstawiają jeden z oryginalnych samochodów Porsche 953 prowadzony przez legendę rajdów Waltera Röhrla na Ice GP.









Zdjęcia dzięki uprzejmości Collecting Cars + Porsche

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału