Jeden z najbardziej charakterystycznych modeli w portfolio Harley-Davidson i pierwowzór stylu fat custom. Motocykl cieszący się niesłabnącym powodzeniem od dnia jego premiery.
Historia natychmiastowej Ikony
W 1990 roku, kiedy media motocyklowe i większość motocyklistów była pochłonięta rosnącymi osiągami motocykli sportowych, model Harley-Davidson® Fat Boy pojawił się niczym grzmiący, heavy-metalowy akord mocy.
Model Fat Boy został zainspirowany motocyklem Harley® custom opartym na platformie Softail™, stworzonym w 1987 roku w salonie Harley-Davidson Montréal, przez dyrektora dealerstwa Duca Dufoura i technika Denisa Lavoie, którzy nazwali maszynę Lowboy. Ten motocykl miał obniżone tylne zawieszenie, pełne aluminiowe koła, błotnik z włókna szklanego z przodu i szeroką kierownicę. Zauważony przez dyrektora generalnego Harley-Davidson Jerry’ego Wilke’a, egzemplarz został wysłany do Milwaukee. Podczas gdy Lowboy custom stanowił pewną inspirację, motocykl, który miał stać się modelem Fat Boy, został stworzony przez zespół stylistyczny H-D pod przewodnictwem Willie’ego G. Davidsona i Louie’ego Netza.
„W modelu Fat Boy z 1990 roku koła są cechą charakterystyczną” — napisał Davidson w swojej książce 100 Years of Harley-Davidson. „Pomysł polegał na stworzeniu charakterystycznego wyglądu dzięki użyciu pełnych odlewanych kół. Podkreśliliśmy ten atrybut jeszcze bardziej, stosując monochromatyczne malowanie w kolorze srebrnym i malowaną proszkowo ramę w kolorze srebrnym. Ponieważ cały motocykl był srebrny, potrzebowaliśmy czegoś jasnego, aby go wyróżnić. Dodałem żółte wykończenia na pokrywy zaworów, dekiel silnika, dekielek timera i konsolę na zbiorniku. Zbudowaliśmy prototyp modelu Fat Boy i zabrałem go do Daytony, aby sprawdzić jakie będą opinie motocyklistów”.
Początkowo model miał mieć ograniczoną długość produkcji. Zamiast tego motocykl Fat Boy przeszedł przez trzy generacje układu napędowego oraz całkowitą przebudowę podwozia Softail™ i przez 35 lat zachował swoją oryginalną werwę, aby imponować niezrównaną prezencją i niezaprzeczalnym stylem.
H-D Fat Boy 2025 – zdjęcia:









Fat Boy – skąd wzięła się ta nazwa motocykla Harley-Davidson?
Tylko Harley-Davidson miał czelność nazwać motocykl Fat Boy.
„Prawdopodobnie zastanawiacie się, skąd wzięła się nazwa Fat Boy. Słyszałem o tym wiele opowieści, z których prawie wszystkie są nieprawdziwe.” — napisał Davidson. „A oto prawdziwa historia: trudno jest wymyślić nazwę, która będzie popularna na ulicy. Szukaliśmy czegoś niezwykłego, a może choćby trochę niegrzecznego, ponieważ jest coś fajnego w tym, żeby od czasu do czasu pożartować ze swoich produktów. Dla mnie i wielu innych wtajemniczonych, którzy go widzieli, motocykl miał ogromny „gruby” wygląd. Więc ludzie z marketingu wymyślili nazwę Fat Boy”.
Fat Boy na przestrzeni lat – historia modelu









- 1990: Oryginalny Fat Boy™ debiutuje w jednym schemacie malowania, Fine Silver Metallic, i jest napędzany sztywno mocowanym silnikiem Evolution™ V-Twin.
- 1991: Fat Boy zyskał sławę i wszedł do popkultury dzięki udziałowi w filmie „Terminator 2: Dzień sądu”, w którym aktor Arnold Schwarzenegger jechał tym motocyklem przez Los Angeles w dynamicznej scenie pościgu. Film był światową sensacją, pomagając ugruntować pozycję motocykla Fat Boy jako reprezentatywnego modelu marki Harley-Davidson® na wielu rynkach, szczególnie w Europie. Jeden z motocykli użytych w filmie znajduje się w tej chwili w kolekcji Harley-Davidson Museum®.
- 2000: Dubiut wyrównoważonego silnika Twin Cam 88B™ w modelach Softail™, w tym również w motocyklu Fat Boy.
- 2005: Oferowany w ramach limitowanej kolekcji model CVO™ Fat Boy™, napędzany silnikiem Twin Cam 103™, jest dostępny w sprzedaży przez dwa lata. Wśród mocnych akcentów stylistycznych posiadał między innymi obniżone tylne zawieszenie, stylowe płaskie siodło, otoczone chromem siodełko pasażera i nowe wykończenie metal-grind w trzech odsłonach kolorystycznych.
- 2007: Rok mechanicznych i stylistycznych udoskonaleń, podkreślonych przez nowy silnik Twin-Cam 96B™ sparowany z nową 6-stopniową skrzynią biegów Cruise Drive™. Nowy podcięty tylni błotnik okrywa grubą tylną oponę o szerokości 200 mm, a nowe 17-calowe pełne koła z odlewu aluminium intrygują zdobieniem w formie rzędu „dziur po kulach” kalibru 0,5 cala.
- 2010: W modelu Fat Boy™ Lo wysokość siedzenia została obniżona do zaledwie 616 mm dzięki jeszcze bardziej obniżonemu zawieszeniu z przodu i z tyłu oraz niskoprofilowemu siedzisku.
- 2016: Model Fat Boy™ S z rocznika 2016 napędza potężny silnik Screamin’ Eagle™ Twin Cam 110™ i jest wykończony w mrocznym stylu Dark Custom™.
- 2018: Fat Boy to jeden z ośmiu rewolucyjnych modeli Softail™ zbudowanych na bazie podwozia z tylnym zawieszeniem typu monoshock i wyposażonych w wyrównoważony silnik Milwaukee-Eight™ V-Twin. Nowa stylistyka – masywny przód, nowy kształt reflektora oraz olbrzymia opona tylna o szerokości 240 mm – zaskakuje, ale na pierwszy rzut oka widać, iż ta maszyna to niewątpliwie Fat Boy™.
- 2025: Model Fat Boy™ jest jednym z sześciu motocykli Cruiser naszpikowanych nowoczesną technologią i urzekających podwyższonymi osiągami oraz odświeżoną stylistyką. W pakiecie m.in. elektroniczne systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy, tryby jazdy i wszystkie światła LED. Ta oryginalna ikona stylu fat custom, napędzana nowym silnikiem Milwaukee-Eight™ 117 Custom, imponuje jak nigdy wcześniej.
Zdjęcie główne: kadr z filmu Terminator 2,
źródło https://www.youtube.com/embed/uGVZbqEIteo