280-konna Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 – osiągi na pokaz? | TEST

2 lat temu

Alfa Romeo Tonale z 280-konnym hybrydowym napędem plug-in potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 6,1 s i zużywać w mieście 3,5 l na 100 km. Ale i tak lepiej... pozostać przy słabszej wersji.

Hybrydy plug-in mnożą się w ofercie wielu producentów. I choć niektórzy traktują je jako sezonowe zjawisko, spowodowane korzystnym cyklem pomiaru zużycia paliwa, nie można odmówić im sensu – kto ma dostęp do źródła prądu, może na co dzień jeździć takim autem jak „elektrykiem”. Ale bez obaw o ładowanie czy niewielki zasięg.

Szczytne intencje

Również w gamie Alfy zagościła pierwsza hybryda plug-in. To topowy wariant kompaktowego SUV-a włoskiego producenta – Alfa Romeo Tonale PHEV Q4. Przednie koła napędza tu 1,3-litrowy silnik R4 turbo o mocy 180 KM, połączony z 6-biegowym automatem, a tylne – 122-konna jednostka elektryczna, która pobiera energię ze sporego akumulatora (15,5 kWh). Ten ostatni ma zapewniać 80 km zasięgu w trybie elektrycznym. Jego ładowanie przy użyciu ładowarki AC 7,4 kW trwa około 2,5 godziny.

https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-stelvio-2-0-gme-turbo-kontra-porsche-macan-t-nieoczekiwany-zwyciezca-porownanie,aid,2744

Tyle teorii. W praktyce Alfa niezbyt chętnie demonstruje swoje osiągi. Na gwałtowne obciążenie jej napęd odpowiada z rezerwą, a pełnię swoich możliwości pokazuje jedynie w trybie sportowym i z zapasem prądu w baterii. Na pocieszenie: sprint do 100 km/h trwa wtedy krócej, niż deklaruje producent (6,1 wobec 6,5 s). Po rozładowaniu wydłuża się jednak do 7,1 s.

Dane techniczne Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc systemowa (benz./elektr.) Syst. moment obrotowy (benz./elektr.) Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Poj. bagażnika Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg (tryb elektr./benzynowy) Cena
benz., turbo + elektr.
1332 cm3
R4/16
280 KM (180/122 KM)
b.d. (270/250 Nm)
4x4
aut./6-biegowa
453/184/160 cm
264 cm
11,6 m
1760/b.d. kg
385/1430 l
43 l (Pb 95)
235/45 R19
205 km/h
6,5 s
1,1 l/100 km
80/3900 km
236 500 zł

6-biegowy automat z jednej strony intuicyjnie reaguje na ruchy prawej stopy kierowcy, z drugiej pracuje nieco siermiężnie – sam z siebie załącza kolejne przełożenia przy dość wysokich obrotach i agresywnie redukuje biegi. Po części z tego powodu benzynowy silnik sprawia wrażenie wysilonego.

Przycisk E-Save do zachowania prądu „na później”.

Jako „elektryk” Tonale preferuje bardzo spokojną jazdę – przy mocniejszym wciśnięciu gazu uruchamia jednostkę spalinową, a żeby ta zgasła, trzeba pokonać niemały odcinek lub odpuścić prawy pedał.

Z tego względu w napęd Alfy trzeba się „wjeździć”, a poruszanie się w trybie elektrycznym łączy się tu z trybem hybrydowym. Zasięg „na prądzie” przy lekkich mrozach wynosi ok. 45-50 km, jednak samochód przy okazji zużywa nieco benzyny. Po rozładowaniu potrzebuje w mieście ok. 7,5-8 l/100 km, ok. 6,5 l w trasie do 90 km/h oraz 9,5 l na autostradzie.

Dane testowe Przyspieszenie 0-60 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h na liczniku) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
2,3 s
6,1 s
42,0 m
41,6 m
59,8 dB
62,7 dB
97 km/h
2,4
8,0/6,5/7,3 l/100 km
580 km

Z potencjałem

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 waży o 235 kg więcej od 160-konnej miękkiej hybrydy. Podwozie stara się zakamuflować tę masę – z niezłym skutkiem. Czuć, iż Alfa jest ciężka, ale w zakrętach ma duże pokłady stabilności poprzecznej i posłusznie utrzymuje tor jazdy, wspierając się finezyjnie zestrojonym ESP. Subtelną podsterowność równoważą aktywne reakcje tyłu, a kierowcę angażują „żywy” układ kierowniczy oraz niezłe, jak na hybrydę, wyczucie pedału hamulca. Napęd 4x4 z silnikiem elektrycznym z tyłu rozczarowuje jednak opóźnionymi reakcjami przy ruszaniu.

Zawieszenie Tonale, mimo odczuwalnej sztywności, kulturalnie tłumi pojedyncze dziury i dopiero na szybciej pokonywanych uskokach reaguje nieco szorstko – choć to uroda wielu hybryd.

1057

Kawał racjonalnego SUV-a

Pomijając bagażnik, który w wersji plug-in „skurczył się” z 550 do 385 l, wnętrze Tonale reprezentuje wysoki klasowy standard – począwszy od wygody siedzenia przez intuicyjną obsługę oraz staranne wykończenie aż po bogate wyposażenie, godne segmentu premium.

Kompaktowy SUV Alfy zasługuje na wariant GTI z prawdziwego zdarzenia – najlepiej z silnikiem 2.0 turbo 280 KM z Giulii i Stelvio. A na wady Tonale PHEV Q4 mamy odpowiedź – nazywa się Tonale 1.5 T4 160 KM (czyli miękka hybryda). kilka więcej pali i choć ma gorsze osiągi (0-100 km/h w 8,8 s), to kosztuje o ok. 45 tys. zł mniej.

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 – podsumowanie

Ładowarka AC o mocy 7,4 kW pozwala naładować akumulator Tonale w 2,5 h (z gniazdka 230 V: w ok. 7 h).
  • praktyczne nadwozie, dobre wykonanie, angażujące prowadzenie, nieprzesadnie sztywne podwozie, 5 lat gwarancji mechanicznej
  • niechęć do demonstrowania osiągów, brak intensywniejszej rekuperacji

Udany kompaktowy SUV z mało porywającym napędem.

Idź do oryginalnego materiału