Lamborghini mają być dzikie, egzotyczne i agresywne. Nie mają być praktyczne ani wygodne – a przynajmniej takie nie były, dopóki nie pojawiło się Lamborghini SUV Urusa.
Moja wołowina z Urusem (poza jego wyglądem) zawsze polegała na tym, iż bardziej przypominał tradycyjnego niemieckiego SUV-a niż Huracan Lub Aventador. Więc kiedy marka ogłosiła bardziej hardkorowy Urus Performantemiałem nadzieję, iż wypełni tę lukę.
Uwaga spoiler: nie.
Pełne ujawnienie informacji: Lamborghini tak bardzo chciał, żebym jeździł Urusem Performante 2023, iż firma podrzuciła go do mojego domu na weekend z pełnym bakiem.
Zdjęcie: Kyle Hyatt/Jalopnik
Urus Performante to niesamowita maszyna o absolutnie oszałamiającym wyglądzie i znakomitych manierach na drodze. Pod wieloma względami ma wszystko, czego można oczekiwać od ultraSUV-a o mocy 657 KM. Ale co najważniejsze, przez cały czas nie wydaje się, iż pochodzi z Sant’Agata.
G/O Media może otrzymać prowizję
Trzydniowa wyprzedaż!
Najlepszy zakup — 3-dniowa wyprzedaż
Wielka wyprzedaż! Tylko trzy dni!
Ekskluzywna trzydniowa oferta Best Buy dotyczy każdej kategorii. jeżeli kiedykolwiek był czas na zakup technologii, to właśnie teraz.
Tak jak zwykły UrusPerformante jest oparty na platformie Volkswagen Group MLB Evo, która jest współdzielona z Audi Q7/Q8, Bentley Bentayga, Porsche cayenne i Volkswagena Touarega. Jego silnik również nie jest unikalny dla Urusa, ale wywodzący się z Audi twin-turbo V8 jest tak kochany, iż łatwo jest pozwolić temu ślizgać się. Performante ma również dostrojoną wersję ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów Audi. Najważniejszym elementem układu napędowego jest unikalny (i standardowy) tytanowy układ wydechowy Akrapovic w Performante, który nie tylko pozwala silnikowi oddychać, ale także wydaje niesamowity ryk. Performante jest również wyposażony w napęd na wszystkie koła, ale ma bardziej agresywne mechanizmy różnicowe niż, powiedzmy, Audi Q8 z Quattro.
Z Estonii, z miłością.Zdjęcie: Kyle Hyatt/Jalopnik
Podczas gdy układ napędowy Performante jest mniej więcej identyczny z Urusem S, w podwoziu zaszły spore zmiany. Największym z nich jest odejście od zawieszenia pneumatycznego do konfiguracji ze stalową sprężyną śrubową. Może się to wydawać krokiem wstecz w droższym samochodzie, ale oprócz obniżenia wysokości jazdy o 0,86 cala w porównaniu z Urusem S, stalowe sprężyny zachowują się bardziej konsekwentnie, dzięki czemu SUV jest łatwiejszy w prowadzeniu na granicy.
Ten ruch ma tę wadę, iż Performante jest nieco mniej miękki niż Urus S na drodze, ale jazda jest przez cały czas szokująco dobra (gra słów przeznaczona) dla czegoś tak skoncentrowanego na osiągach. Rozstaw kół Performante jest również o 0,6 cala szerszy niż w samochodzie podstawowym, co ma tę zaletę, iż SUV jest bardziej stabilny na zakrętach. Inne zmiany w podwoziu obejmują koła, które są o 14 funtów lżejsze niż te w Urusie S, a także masywne hamulce węglowo-ceramiczne na wszystkich czterech rogach. Przednie tarcze mają prawie śmieszną średnicę 17,3 cala, a tylne mierzą 14,6 cala z odpowiednio 10-tłokowymi i jednotłokowymi zaciskami.
Dla odniesienia to 23-calowe koło. Zdjęcie: Kyle Hyatt/Jalopnik
Lamborghini przeszło długą drogę, aby pomóc stosunkowo świńskiemu Urusowi zrzucić wagę do wykończenia Performante. Oprócz wyżej wymienionych kół, całkowita oszczędność masy wynosząca 108 funtów pochodzi z szerokiego zastosowania włókna węglowego w miejscach takich jak maska, przednie błotniki i opcjonalny dach z włókna węglowego. Bez prowadzenia dwóch modeli Urusa jeden po drugim, nie mogę definitywnie powiedzieć, iż ta dieta robi różnicę, ale biorąc pod uwagę masę własną Performante wynoszącą 4739 funtów, jestem skłonny odmówić.
Przerobione karbonowe panele karoserii robią różnicę w wyglądzie Performante. Niższa sylwetka w połączeniu z wentylowaną maską z włókna węglowego i nadkolami z włókna węglowego sprawiają, iż Urus wygląda mniej podobnie na wpół upieczony koszmar pochodzący z Mansory i bardziej jak spójny wysiłek projektowy. W żadnym wypadku nie jest to ładne ani eleganckie, ale osobiście uważam, iż jest mniej brzydkie. Lamborghini twierdzi, iż nowe nadwozie jest dobre dla 38-procentowego wzrostu siły docisku w stosunku do Urusa S, ale podobnie jak w przypadku utraty wagi, nie jest to coś, co można zauważyć poza torem.
To są prawdziwe otwory wentylacyjne w masce z włókna węglowego. Zdjęcie: Kyle Hyatt/Jalopnik
Wewnątrz Performante zaczyna się robić trochę bardziej obiecująco. Jak można się spodziewać, ten wyścigowy wariant ma wszelkiego rodzaju dodane Alcantara wszędzie, od deski rozdzielczej po siedzenia, aż po dziwną, podobną do łopatki dźwignię zmiany biegów wstecznego. Efekt jest dość „Lamborghini”, ponieważ jest to najlepsze połączenie tego samochodu z modelami Huracan i Aventador. Fotele Performante wyglądają, jakby miały być superagresywne, wspierające, ale ostatecznie niewygodne, ale na szczęście tak nie jest, choćby po długich przejazdach utkniętych w korku. Mimo to fakt pozostaje faktem: nic w kabinie Performante nie przypomina samochodu, który kosztuje na północ od 300 000 USD.
Reszta ergonomii to trochę mieszana torba. Podczas gdy siedzenie kierowcy oferuje wiele regulacji, aby trzymać głowę z dala od podsufitki (nie lada wyczyn przy moim wzroście 6 stóp i 4), wyżsi pasażerowie nie mają tyle szczęścia. Co więcej, choćby pasażerom z tyłu o wzroście 5 stóp i 8 centymetrów brakuje miejsca nad głową. Przestrzeń ładunkowa jest przyzwoita, przynajmniej na poziomie 21,7 stopy sześciennej, zwłaszcza biorąc pod uwagę agresywnie opadającą linię dachu Urusa.
To bardziej Audi niż cokolwiek innego, ale przez cały czas jest to miłe miejsce, jeżeli nie myślisz o cenie. Zdjęcie: Kyle Hyatt/Jalopnik
Biorąc pod uwagę korzenie Urusa w Audi, pakiet elektroniki jest całkiem niezły – to jedna z głównych zalet tego współdzielenia platformy. System informacyjno-rozrywkowy oparty na MMI oferuje Apple CarPlay i Android Auto, a stereo Bowers & Wilkins jest całkiem dobre, jeżeli nie spektakularne, i jest w zasadzie tą samą jednostką, którą można znaleźć w innych wysokiej klasy samochodach Audi, takich jak RS 6 Avant. Ogólnie system informacyjno-rozrywkowy jest dość responsywny, ale zaprojektowana przez Lamborghini skóra na sprzęcie Audi tak naprawdę nie poprawia sytuacji w żaden sposób.
Będąc tak blisko związanym z platformą Audi, technologia bezpieczeństwa w Urus Performante jest lepsza niż to, co zwykle można znaleźć w Lamborghini. Elementy takie jak adaptacyjny tempomat, automatyczne hamowanie awaryjne, monitorowanie martwego pola i aktywny asystent utrzymania pasa ruchu są standardem.
Zdjęcie: Kyle Hyatt/Jalopnik
Tak więc, podczas gdy Urus Performante jest o wiele lepszy na drodze, niż się spodziewałem, nie mogę sobie wyobrazić, dlaczego miałbyś go kupić. Na nieszczęście dla Urusa, pojazdy takie jak Audi RS Q8 i Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid oferują podobne osiągi za znacznie mniejsze pieniądze i chociaż nie sprawią, iż poczujesz się jak kierowca Lamborghini, Urus też nie, zwłaszcza jeżeli Jeździłem czymś takim jak Huracan.
Mój testowy pojazd jest tak blisko idealnej specyfikacji Performante, o jaką mógłbym prosić, z perłowobiałym lakierem, ciemnym wnętrzem i ulepszonymi kołami. Ale z ceną naklejki wynoszącą 313 880 USD, w tym 1300 USD podatku od pożeracza benzyny i 3995 USD opłaty za miejsce docelowe, to po prostu nie robi tego dla mnie, choćby jako ktoś, kto kocha Lamborghini. jeżeli absolutnie musisz mieć Wściekłego Byka na masce rodzinnego wozidła, Urus Performante to niesamowicie szybki i sprawny SUV, który sprawdzi się w każdą pogodę i wygląda jak żaden inny na drodze. Tylko nie oczekuj, iż poczujesz się jak prawdziwy włoski egzotyk.
Zdjęcie: Kyle Hyatt/Jalopnik
Zdjęcie: Kyle Hyatt/Jalopnik
Zdjęcie: Kyle Hyatt/Jalopnik