2023 Civic Type R: przemyślenia byłego właściciela FK8 na temat nowego hitu

1 rok temu

Honda pozwoliła jednemu ze swoich najbardziej płodnych inżynierów zbudować ostatni samochód sportowy z napędem wyłącznie spalinowym z 30-letniej historii marki Type R, a kiedy spojrzysz poza specyfikację, znajdziesz genialny samochód, który przypomni Ci, dlaczego został pasjonatem samochodów.

Honda Civic Type R to pojazd, który znam. Przejechałem 80 000 mil na moim FK8 Civic Type R 2019. Od niezliczonych przejażdżek autostradą Angeles Crest Highway i innymi kanionowymi drogami po wycieczki terenowe, długie dojazdy i wyścig z Nowego Jorku do Los Angeles Cannonball Run — lepiej zrozumiałem ten samochód niż przeciętny kierowca. Ale kilka miesięcy temu miałem okazję zobaczyć model FL5 Civic Type R 2023, który został zaprezentowany w Los Angeles. W zeszłym tygodniu rzucono mi kluczyki do tego nowego Type R i przez siedem dni i 1100 mil jeździłem tym samochodem, aby dowiedzieć się, o co chodzi w tej nowej generacji. Jestem pewien, iż w prawie każdym innym artykule na temat FL5 można dowiedzieć się o jego mocy wyjściowej 315 koni mechanicznych, czasie od 0 do 60 lub innych danych, ale w tej recenzji skupię się bardziej na nieuchwytnych różnicach między ten samochód i ostatnia generacja.

Najpierw musimy zrozumieć, do czego ten samochód został zbudowany. W tym miejscu mogę ci powiedzieć, iż ma coś wspólnego z McLarenem F1. Zanim powiesz, iż to najbardziej absurdalna rzecz, jaką przeczytałeś w ciągu dnia, proszę, abyś zrozumiał, jak ważne są intencje projektowe głównego projektanta samochodu dla gotowego produktu. Oba samochody nie zostały zbudowane wokół specyfikacji dotyczących maksymalnej prędkości, 0-60 mil na godzinę lub czasów okrążeń. Gordon Murray postanowił stworzyć najbardziej niezawodny, wciągający samochód sportowy do jazdy po drogach, który dzięki jego błyskotliwości okazał się również jednym z najwspanialszych samochodów wszechczasów. Hideki Kakinuma, jeden z głównych inżynierów odpowiedzialnych za niektóre z najwspanialszych samochodów Hondy (w tym każdą generację modelu Civic Type R), miał jeden jasny cel dla tego samochodu: niezrównaną przyjemność z jazdy. Zarówno samochody, jak i obaj inżynierowie zrozumieli, iż stworzenie samochodu, z którym można poczuć więź, pozwoliłoby kierowcy pchać samochód w taki sposób, aby osiągi były czymś więcej niż sumą jego części. Zaangażowanie i poczucie triumfu punkt danych inżynierskich lub inicjatywa marketingowa. Cechy legendarnych samochodów. Ciekawostka, zanim wrócimy do aktualnego zadania: Gordon Murray wykorzystał NSX jako jeden ze swoich punktów odniesienia dla tego, jak chciał, aby McLaren F1 czuł się i wykorzystał niektóre z jego lepszych cech, które zostały zaprojektowane przez mentora Hidekiego Kakinumy w Hondzie, Shigeru Uehara.

Jeśli chcesz uzyskać szybką odpowiedź na pytanie, czy nowa generacja Type R jest lepsza niż poprzednia, krótka odpowiedź brzmi: tak. W liczbach to niewiele, ale to, co czyni ten nowy samochód lepszym, to znacznie więcej niż to, co można zobaczyć na powierzchni. Wykorzystuje wszystko, co sprawiło, iż Type R ostatniej generacji stał się współczesną legendą wśród motoryzacyjnych nerdów, i naprawia niektóre jego słabe punkty. Ogólnie rzecz biorąc, ich osobowości zmieniły się, aby dopasować je do wyglądu zewnętrznego. jeżeli samochód ostatniej generacji miał być hołdem dla Kanjozoku Civics, który zainspirował większość współczesnej kultury JDM, ten nowy Civic Type R udoskonalił się w swojej misji prędkości. Teraz zaczął bardziej przypominać, iż chce być młodszym samochodem Porsche GT.

Porozmawiajmy o stylistyce samochodu. Będę szczery, nigdy nie podobał mi się wygląd mojego starego samochodu. FK8 polaryzował swoją stylistyką. Niektórzy nazywali to postacią Gundama na czterech kołach, inni nazywali ją po prostu brzydką. Byłem gotów to znieść, ponieważ samochód prowadził się tak dobrze i pozostał praktyczny i niezawodny przez 80 000 mil, zapewniając jednocześnie światowej klasy wrażenia z jazdy. kilka samochodów może zrobić to, co FK8 był w stanie zrobić za mniej niż 40 000 USD. Ten nowy samochód rozwiązuje większość tych skarg, prawie za dużo. FL5 jest niezwykle stonowany z dziwnymi kształtami, zamiast tego przyjmuje bardziej celowy i prosty projekt. Zdjęcia nie oddają uroku samochodu i nie nazwałbym go nudnym. Osobiście rozszerzone błotniki przypominają mi BMW E46, nie wykrzykując światu, iż zamierza być samochodem wyczynowym, ale subtelnie przypominając każdemu, kto zauważy, iż to coś więcej niż zwykły Civic SI. Ogólnie uważam, iż nowy samochód wygląda fantastycznie, a czystsze linie i miękkie krawędzie przypominają mi CTR pierwszej generacji: EK9 Civic Type R wprowadzony na rynek japoński w 1997 roku.

Wygląda na to, iż ten nowy samochód ma wiele tego samego sprzętu, co poprzedni samochód. Ale kop głębiej, a zobaczysz, iż wszystko zostało dopracowane i dopracowane, aby było jeszcze lepsze. Pamiętaj, iż R34 Skyline, który wszyscy kochają, to w dużej mierze R33 GT-R (który jest w dużej mierze R32), który został dopracowany do tego stopnia, iż ​​stał się legendą. Porsche 911 GT3 generacji 992 ma wiele tego samego sprzętu co 991.2 GT3, ale stało się o wiele szybsze dzięki udoskonalaniu i tuningowi. jeżeli samochód jest świetny, nie musisz wymyślać go na nowo, skoro tuning stworzył jedne z najbardziej legendarnych samochodów sportowych w historii i ten samochód nie jest inny.

Silnik serii K Hondy jest kultowy ze względu na swoją niezawodność i siłę w asortymencie Hondy od dziesięcioleci, a K20C1 powraca w tym nowym samochodzie z ostatniej generacji. Teraz jest wyposażony w nową turbosprężarkę, która pomaga dostarczać moc w celu bardziej efektywnego dostarczania momentu obrotowego przy niskich obrotach. To było coś, co od razu poczułem jako różnicę między samochodami nowej i poprzedniej generacji. Przejazdy autostradą wydawały się łatwiejsze bez redukcji biegów i chociaż może nie zapewniać tak „szczytowej” mocy z natury, jest nie mniej zabawne. Dodatkowa moc tego nowego samochodu została uzyskana dzięki ulepszonemu turbosprężarce, swobodniejszemu przepływowi wydechu i przeprojektowanemu wlotowi powietrza. Nie ma to nic wspólnego z tą plakietką Type R pod komorą silnika, to tylko dla rezonansu.

Podwozie błyszczy w nowej generacji. Zmiany doprowadziły do ​​15% wzrostu ogólnej sztywności skrętnej ze względu na zwiększone wykorzystanie klejów konstrukcyjnych i zmiany w elementach konstrukcyjnych samego podwozia. Samochód wydaje się teraz bardziej podobny do tego, co zrobiłem z moim FK8 po zamontowaniu sztywnych kołnierzy Spoon (przykręcanie ramy pomocniczej, aby pomóc w idealnym i bardziej nienaruszonym konstrukcyjnie dopasowaniu przedniej i tylnej ramy pomocniczej do podwozia). Gdy prowadziłem samochód wzdłuż autostrady Angeles Crest, czułem się dużo pewniej w samochodzie. Zbliżanie się do limitów nie było kwestią gotowości podwozia do komunikowania się z kierowcą, ale przyczepności opony do drogi. Możesz rzucić każdym świetnym komponentem w samochód sportowy, ale jeżeli podwozie nie może przekazać kierowcy informacji o tym, jak samochód zachowuje się na podstawie jego danych wejściowych, nic innego nie ma znaczenia. Na szczęście podwozie FL5 jest genialne i jest jedną z najważniejszych atrakcji. Sztywne podwozie z odpowiednim tłumieniem obniży moc, ale właśnie w tym miejscu znajdujemy jeden kontrowersyjny aspekt modelu Civic Type R 2023.

Ustawienie tłumienia dla FL5 jest bardzo sztywne. Na niektórych drogach może być zbyt sztywna. Na idealnie gładkiej drodze lub torze znacznie pomoże to zmniejszyć moc dzięki szerszej powierzchni styku i zwiększonym bocznym siłom przeciążenia w środkowym zakręcie. Odbywa się to kosztem fantastycznie zgodnej jazdy z samochodu ostatniej generacji, co czyniło go dziwną sprzecznością z wyglądem postaci z anime. Tryb Sport nowego samochodu przypomina tryb +R poprzedniego samochodu, a nowy tryb +R sprawia wrażenie, jakby ustawiał odbicie i kompresję na zero. Jest sztywny i może potrącać cię na trudniejszych odcinkach autostrady Angeles Crest Highway lub Glendora Mountain Road, ale na szczęście siedzenia spektakularnie utrzymują cię w miejscu. Samochód jest przez cały czas tak samo dobry w zmniejszaniu mocy, jeżeli nie lepiej, po prostu musisz przyzwyczaić się do lekkiego rzucania. adekwatne rzeczy do samochodów wyścigowych.

Bardzo pożądaną zmianą w nowym samochodzie jest możliwość niezależnej regulacji wielu wejść i ustawień samochodu dzięki indywidualnego trybu jazdy. jeżeli jazda jest zbyt sztywna dla Twojego ulubionego toru lub drogi, możesz ustawić tryb sportowy lub choćby komfortowy, utrzymując reakcję przepustnicy i układ kierowniczy w trybie +R. Po zabawie z trybem indywidualnym znalazłem coś, co przypominało tryb jazdy złotowłosej na drogach w kanionie. Jedynym minusem jest to, iż Honda nie pozwoli ci wyłączyć kontroli trakcji w trybie indywidualnym. Na szczęście istnieje obejście, które jest zasadniczo serią przycisków do naciśnięcia, które działają jak kod do odblokowania kontroli trakcji w trybie indywidualnym. Gdyby Honda pozwoliła swoim kierowcom wyłączyć tę funkcję, aby uzyskać dostęp do bardziej miękkich ustawień amortyzatorów na dni na torze bez kontroli trakcji, byłaby to fantastyczna aktualizacja bezprzewodowa.

Niektóre z najlepszych aktualizacji samochodu dotyczą zmian mechanicznych i aerodynamicznych, które mogą nie być od razu widoczne, chyba iż jeździsz tym samochodem ostro po torze: Chłodzenie. FL5 poczynił znaczne postępy w wykorzystaniu aerodynamiki samochodu, aby dłużej pozostawał chłodniejszy. Zmiana na jeden większy wentylator chłodnicy, o 48% większy otwór na chłodnicę, większy rozmiar rdzenia chłodnicy oraz otwór wentylacyjny na masce do odprowadzania gorącego powietrza z tyłu chłodnicy oznaczają, iż możesz przejechać tym samochodem więcej okrążeń, zanim poczujesz przegrzanie lub problemy z przegrzaniem. Kanały chłodzące przednich tarcz hamulcowych wydawały się prawie dwukrotnie większe niż w FK8. To jest różnica między samochodem, który może prowadzić dziesięciominutową sesję, a trzydziestominutową sesję. Większość ludzi prawdopodobnie nigdy nie zrozumie, jakie to ważne. jeżeli jednak starasz się uzyskać bardziej spójne czasy okrążeń, pozostanie tam jest bardzo pomocne.

Prawie każde inne wejście w tym samochodzie zostało udoskonalone, niezależnie od tego, jak małe lub duże mogą się wydawać zmiany. Hamulce pozostają takie same jak w aktualizacji FK8 z 2020 roku, ale z ulepszonym chłodzeniem, o którym mowa wcześniej. Pedał jest niezwykle podobny z dość dobrym początkowym ugryzieniem, ale doskonale wyważonym progresywnym naciśnięciem pedału, aby wybrać odpowiednią siłę hamowania. Układ kierowniczy jest znajomy, ale jeszcze dokładniejszy dzięki precyzyjnej kalibracji na środku i progresywnej stabilności poza środkiem. Elektryczny drążek kierowniczy ma dobre opinie. Możesz być klinicznie dokładny w miejscu, w którym umieścisz ten samochód na wierzchołku.

Potem jest skrzynia biegów, moje ulubione ulepszenie w samochodzie. FK8 miał fantastyczną dźwignię zmiany biegów, która była dobrze wyważona, z krótkimi, ale łatwymi do opanowania skokami między biegami i zadowalająco dobrze wyważonym pedałem sprzęgła. Miało to jednak swoje problemy. Czwarty bieg miał tendencję do przedwczesnego zjadania się żywcem, jeżeli dostroiłeś samochód na rynku wtórnym i zabrałeś go na zbyt wiele dni na torze. Ponadto często spotykano szlifowanie na drugim biegu, bez względu na to, jakiego płynu przekładniowego próbowałeś. Rozmawiając z Jamesem, właścicielem Ghostwerks (szanowanym mistrzem Hondy Transmission, który pomógł zbudować kilka płodnych samochodów wyścigowych Hondy, w tym samochód wyścigowy Spoon Sports FK8, który wygrał 25-godzinny wyścig Thunderhill), prawdopodobny problem dotyczył zębów 1- 2 tuleja synchronizatora biegów lub zawór opóźniający cylindra głównego sprzęgła. Problem z zębami polega na tym, iż były one bardziej rozstawione niż w wielu innych typowych skrzyniach biegów, przez co włączanie drugiego biegu jest nieco… zgrzytliwe. Nie byłem w stanie potwierdzić wszystkich drobnych zmian w nowym samochodzie, ale z przyjemnością informuję, iż jest fantastycznie i nie wystąpiło żadne szlifowanie przez moje 1100 mil samochodem. Dźwignia zmiany biegów wydaje się teraz bardziej karbowana i nieco cięższa, ale bardziej precyzyjna. Dało mi to wskazówkę, jak czuje się bramkowany zmiennokształtny bez wszystkich wad bycia okropnym w użyciu, bez względu na to, jak fajnie wyglądają lub czują się. Po prostu wydawało się, iż jest to bardziej precyzyjnie złożona maszyna, a wrażenia z jazdy są tym lepsze. Nigdy nie jeździłem manualnym Porsche GT3. (Uwaga edytora: Mam i rządzi tak mocno.) Jednak z własnego doświadczenia wynika, iż ​​jest to najlepsza manualna skrzynia biegów, jaką kiedykolwiek jeździłem w samochodzie. Kiedykolwiek. Od zaufanych przyjaciół, którzy jeździli obydwoma, nie jest to zbyt odległe, jeżeli chodzi o największe doświadczenia związane ze zmianą biegów. Fakt, iż mówimy o wysoce zmodyfikowanym ekonomicznym hatchbacku dojeżdżającym do pracy z jednym z najwspanialszych samochodów sportowych współczesnej ery, pokazuje, co osiągnął Hideki Kakinuma i jego zespół.

Nowoczesna technologia w samochodzie to mile widziana odmiana od FK8. Podczas gdy aktualizacje FK8 z 2020 r. wprowadziły funkcje bezpieczeństwa czynnego „Honda Sensing” Hondy, w tym ostrzeżenie o martwym polu, adaptacyjny tempomat, centrowanie pasa ruchu i automatyczne hamowanie awaryjne. W przypadku podręcznika jest to uczta podczas podróży drogowych. Odbyłem 200 milową podróż do San Diego iz powrotem i zaobserwowałem 31,1 mpg, podczas gdy adaptacyjny tempomat i centrowanie pasa ruchu wykonały fantastyczną robotę, redukując niepotrzebne nakłady z mojej strony. Z wygodnymi amortyzatorami jest to szokująco wygodny krążownik po autostradzie. System dźwiękowy Bose nie zdobędzie żadnych nagród za najlepszy samochodowy sprzęt audio, jaki kiedykolwiek wynaleziono, ale jest naprawdę dobry dla samochodu sportowego o wartości 42 000 USD i jest mile widzianą poprawą w stosunku do FK8.

Mógłbym tak wymieniać bez końca o tym, jak wspaniale się prowadzi ten samochód. Ale nie mogę tak po prostu zostawić usterek samochodu przy sztywnych ustawieniach amortyzatorów. Muszę przyznać się do pewnych rzeczy, które uważałem za krok wstecz. Pierwszym z nich jest brak miejsca do przechowywania wewnątrz samochodu. Bagażnik jest ogromny, ale jeżeli chodzi o konsolę środkową, kieszenie w drzwiach lub miejsca na małe przedmioty, które możesz mieć przy sobie, jest dziwnie minimalna ilość miejsca do przechowywania. Civic 10. generacji miał absolutnie przepastną konsolę środkową z półką do przechowywania przed dźwignią zmiany biegów. Oba już zniknęły, a na jego miejscu znajduje się konsola środkowa, na której nie można oprzeć choćby całej ręki i ledwo mieści się etui na okulary przeciwsłoneczne i kilka więcej. W bagażniku brakuje panelu bocznego, który pozwala zmieścić tam niektóre przedmioty poza zasięgiem wzroku, a schowek pod bagażnikiem jest znacznie płytszy. Nie miałbym nic przeciwko temu, gdyby kompromisem był większy zbiornik paliwa, ale pozostaje on małym zbiornikiem o pojemności 12,4 galona. Bądź przygotowany, aby zatrzymać się na benzynę co 250-300 mil. Czy to koniec świata? Nie. Czy byłoby miło, gdyby zbiornik był o kilka galonów większy, abyśmy mogli spędzać mniej czasu w pompowaniu kilka razy w tygodniu? Tak. Moją jedyną zauważalną skargą dotyczącą samochodu była jakość kamery cofania. Jak na samochód wyprodukowany w 2023 roku rozdzielczość jest po prostu zła.

Nowy Civic Type R to rodząca się legenda. Ale dla kogo to jest? dla wszystkich, kto chce dokonać aktualizacji z FK8, może to nie zapewnić poprawy wydajności, której szukasz. Według liczb samochód jest tylko stopniowo lepszy. jeżeli szukasz samochodu, który spędzi sporo czasu w torze, a nie chcesz męczyć się z problemami z chłodzeniem FK8 na rynku wtórnym, FL5 ma sens. jeżeli szukasz samochodu do wygrywania wyścigów drag, to nie jest samochód dla ciebie. jeżeli szukasz najbardziej hardcorowego, skoncentrowanego na torze samochodu sportowego poniżej 50 000 $, ten hatchback FWD prawdopodobnie również nie będzie twoim pierwszym wyborem. Dlaczego więc ktoś miałby chcieć zapłacić 44 390 USD za ten nowy CTR?

Jeśli musisz próbować wyjaśnić zakup samochodu komukolwiek na podstawie arkusza kalkulacyjnego, to nie jest to grupa docelowa. To jest samochód dla kierowcy. To mistrzowsko wykonane marzenie entuzjastów za cenę, na którą zwykły śmiertelnik może sobie pozwolić. Jest to lek prowadzący do coraz bardziej kosztownego uzależnienia od miłości do prowadzenia samochodu. Jest to destylacja wszystkiego, co entuzjaści kochali w najwspanialszych samochodach sportowych Hondy ostatnich trzydziestu lat, w pięknie zaprojektowane pożegnanie, zanim w pełni zaświta nam nowa era samochodów elektrycznych. To list miłosny do jazdy. Inżynieria jest tym, co oddziela ludzkość od królestwa zwierząt. Nasze połączenie z budowanymi przez nas maszynami daje nam głębszy wgląd w ludzką kondycję. Ten samochód jest jednym z najwspanialszych przykładów odkrywania naszego związku z samochodami. Będziesz chciał znaleźć każdą boczną drogę i uczestniczyć w każdym dniu na torze z Type R. Hideki Kakinuma i jego zespół osiągnęli swój cel, jakim było zbudowanie samochodu, który sprawi, iż będziesz chciał jeździć wiecznie. Liczby i specyfikacje do diabła.

Honda Civic Type R 2023 to triumf.

[Images courtesy of Matt Eugenio – https://www.instagram.com/matt_eugenio/]

Civic Type R po 2023 roku: przemyślenia byłego właściciela FK8 na temat nowego hitu pojawiły się najpierw na Hooniverse.

Idź do oryginalnego materiału