17-latkowie i prawo jazdy. Nadchodzi rewolucja w przepisach nie tylko dla kierowców

5 godzin temu
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, który wprowadza szereg zmian dla kierowców, rowerzystów i użytkowników hulajnóg. Oto co nas czeka wraz z początkiem 2026 roku.


Rząd przyjął we wtorek (2 września) projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nowe regulacje mają wejść w życie z początkiem 2026 roku i obejmą zarówno młodych kierowców, jak i użytkowników jednośladów czy pojazdów elektrycznych.

Rząd chce nowych przepisów dla nowych kierowców


Najbardziej zauważalna zmiana dotyczy obowiązkowych kasków ochronnych dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia poruszających się na hulajnogach i rowerach. Wyjątek przewidziano dla sytuacji, w których dziecko znajduje się pod bezpośrednią opieką osoby dorosłej.

Spore zmiany czekają też młodzież, która chce wcześniej zasiąść za kierownicą. 17-latkowie będą mogli uzyskać prawo jazdy, ale wyłącznie za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów. A przez pierwsze sześć miesięcy – lub do osiągnięcia pełnoletności – będą musieli jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy.

Nowelizacja przewiduje także surowe konsekwencje dla osób, które wsiądą za kierownicę mimo zatrzymanego prawa jazdy. W takim przypadku kierowca może całkowicie stracić uprawnienia.

Będą też spore ograniczenia


Dla świeżo upieczonych kierowców przewidziano okres próbny z zerową tolerancją dla alkoholu i innych środków odurzających. Osoby, które w tym czasie przekroczą 12 punktów karnych, będą musiały ukończyć dodatkowy kurs z bezpieczeństwa ruchu drogowego. A jeżeli dojdzie do dwóch wykroczeń – okres próbny zostanie wydłużony choćby o dwa lata.

Zmienią się również zasady poruszania po buspasach. Do końca 2027 roku samochody elektryczne oraz wodorowe będą mogły z nich korzystać, podobnie jak zespoły ratownictwa medycznego, które zyskają nowe uprawnienia w ruchu miejskim.

Dobre wieści czekają też rolników – zgodnie z nowymi przepisami ciągniki rolnicze będą mogły poruszać się z prędkością do 40 km/h (obecnie limit wynosi 30 km/h). Zmiany obejmą także środowisko egzaminatorów. Będą oni mogli podejmować dodatkową pracę i prowadzić własną działalność gospodarczą, ale przez cały czas nie będą mogli być jednocześnie instruktorami nauki jazdy.

Projekt trafi teraz do dalszych prac w Sejmie i Senacie. jeżeli proces legislacyjny przebiegnie zgodnie z planem, przepisy wejdą w życie w 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału