Spis treści
- 100 najszybszych elektryków – oto pełna lista
- 100 najszybszych elektryków – tajemniczy lider: Aspark Owl
- 100 najszybszych elektryków – Aspark Owl, czyli aerodynamika w służbie utrzymania trakcji
Oto 100 najszybszych samochodów z napędem elektrycznym na świecie. Dokładniej, są to modele, które najszybciej potrafią osiągnąć 100 km/h. Prędkość maksymalna nas nie interesuje, jest zresztą parametrem mniej istotnym na drogach publicznych, bo sprint do setki można zrobić w wielu miejscach, prędkość maksymalna to już tylko na torze lub na nielicznych odcinkach niemieckich autostrad.
100 najszybszych elektryków – oto pełna lista
Niewątpliwie najbardziej medialnym autem elektrycznym wśród modeli wyróżniających się zapierającym dech w piersiach przyśpieszeniem jest Tesla Model S Plaid. Niestety, model z fabryk Elona Muska nie znajdzie się choćby na podium naszego zestawienia, choć w pierwszej dziesiątce już tak. Z kolei tak legendarna marka sportowa jak Porsche, choć produkuje już w pełni elektryczne auta, nie załapała się choćby do pierwszej dziesiątki. Oto Top 100 najlepiej przyśpieszających aut elektrycznych na świecie obok nazwy modelu podajemy czas przyśpieszenia od 0 do 100 km/h:
- Aspark Owl 1.75 sekundy
- Pininfarina Battista 1.86 sekundy
- Lucid Air Sapphire 1.95 sekundy
- Rimac Nevera 1408 kW 1.97 sekundy
- Tesla Model S Plaid 2.1 sekundy
- Tesla Roadster 2.1 sekundy
- Lucid Air Dream Edition Performance 2.5 sekundy
- Tesla Model X Plaid 2.6 sekundy
- Lucid Air Grand Touring Performance 2.7 sekundy
- Maserati GranTurismo Folgore 2.7 sekundy
- Lucid Air Dream Edition Range 2.8 sekundy
- Porsche Taycan Turbo S 2.8 sekundy
- Porsche Taycan Sport Turismo Turbo S 2.8 sekundy
- Lotus Evija 2.9 sekundy
- Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S 2.9 sekundy
- Lotus Eletre Eletre R 2.95 sekundy
- Tesla Cybertruck Tri motor 3 sekundy
- GMC Hummer EV Pickup Edition 1 3.1 sekundy
- Lucid Air Grand Touring 3.1 sekundy
- Rivian R1T Quad-Motor AWD Large Pack 3.1 sekundy
- Porsche Taycan Turbo 3.2 sekundy
- Porsche Taycan Sport Turismo Turbo 3.2 sekundy
- Rivian R1T Quad-Motor AWD Max Pack 3.2 sekundy
- Tesla Model S Long Range 3.2 sekundy
- Audi e-tron GT RS 3.3 sekundy
- Mercedes-Benz EQE 53 4MATIC+ 3.3 sekundy
- Porsche Taycan Cross Turismo Turbo 3.3 sekundy
- Rivian R1S Quad-Motor AWD Large Pack 3.3 sekundy
- Tesla Model 3 Performance 3.3 sekundy
- Mercedes-Benz EQS AMG 53 4MATIC+ 3.4 sekundy
- Kia EV6 GT 3.5 sekundy
- Lucid Air Touring 3.5 sekundy
- Mercedes-Benz EQE SUV 53 4MATIC+ 3.5 sekundy
- GMC Hummer EV SUV EV 3x 3.6 sekundy
- Porsche Taycan GTS 3.7 sekundy
- Porsche Taycan Sport Turismo GTS 3.7 sekundy
- Tesla Model Y Performance 3.7 sekundy
- BMW iX M60 3.8 sekundy
- NIO ET7 100 kWh 3.8 sekundy
- NIO ET7 70 kWh 3.8 sekundy
- NIO ET7 150 kWh 3.8 sekundy
- BMW i4 M50 3.9 sekundy
- BYD Han 3.9 sekundy
- Fisker Ocean Extreme 3.9 sekundy
- Fisker Ocean One 3.9 sekundy
- GMC Hummer EV Pickup EV3x 3.9 sekundy
- Lucid Air Pure 3.9 sekundy
- NIO EL7 75 kWh 3.9 sekundy
- NIO EL7 100 kWh 3.9 sekundy
- Smart #1 Brabus 3.9 sekundy
- Tesla Model X 3.9 sekundy
- Genesis GV60 Performance AWD 4 sekundy
- NIO ET5 100 kWh 4 sekundy
- NIO ET5 75 kWh 4 sekundy
- Porsche Taycan 4S 4 sekundy
- Porsche Taycan Sport Turismo 4S 4 sekundy
- Audi e-tron GT quattro 4.1 sekundy
- Porsche Taycan Cross Turismo 4S 4.1 sekundy
- Rivian R1S Dual-Motor AWD Standard Pack 4.1 sekundy
- Rivian R1S Dual-Motor AWD Large Pack 4.1 sekundy
- Rivian R1T Dual-Motor AWD Standard Pack 4.1 sekundy
- Rivian R1T Dual-Motor AWD Max Pack 4.1 4.1 sekundy
- Rivian R1T Dual-Motor AWD Large Pack 4.1 sekundy
- Fisker Ocean Ultra 4.2 sekundy
- Genesis GV70 4.2 sekundy
- Mercedes-Benz EQE 43 4MATIC 4.2 sekundy
- GMC Hummer EV Pickup EV2x 4.3 sekundy
- Mercedes-Benz EQE SUV 43 4MATIC 4.3 sekundy
- Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC 4.3 sekundy
- Ford Mustang Mach-E GT 4.4 sekundy
- Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack 4.4 sekundy
- Tesla Model 3 Long Range Panasonic battery 4.4 sekundy
- Tesla Model 3 Long Range LG battery 4.4 sekundy
- Audi e-tron S quattro 4.5 sekundy
- Audi e-tron Sportback S quattro 4.5 sekundy
- Audi Q8 e-tron SQ8 4.5 sekundy
- Audi Q8 e-tron Sportback SQ8 4.5 sekundy
- Ford F-150 Lightning Extended Range 4.5 sekundy
- Lotus Eletre Eletre S 4.5 sekundy
- Lotus Eletre 4.5 sekundy
- Polestar 2 Long Range Dual Motor 4.5 sekundy
- Rolls-Royce Spectre 4.5 sekundy
- Xpeng P7 4WD High Performance 4.5 sekundy
- BMW iX xDrive50 4.6 sekundy
- BYD Tang AWD 86 kWh 4.6 sekundy
- BMW i7 xDrive60 4.7 sekundy
- Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC 4.7 sekundy
- Polestar 3 Long Range Dual Motor Performance Pack 4.7 sekundy
- Tesla Cybertruck Dual motor 4.7 sekundy
- Volvo C40 Recharge AWD 4.7 sekundy
- Jaguar I-PACE EV400 4.8 sekundy
- Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC 4.8 sekundy
- Genesis G80 Electrified 4.9 sekundy
- Hongqi E-HS9 99 kWh 4.9 sekundy
- Mercedes-Benz EQS SUV 580 4MATIC 4.9 sekundy
- MG Marvel R AWD Performance 4.9 sekundy
- NIO ES8 Standard 75 kWh 4.9 sekundy
- NIO ES8 Long 100 kWh 4.9 sekundy
- Volvo EX90 Twin Motor Performance 4.9 sekundy
- Volvo XC40 Recharge AWD 4.9 sekundy
100 najszybszych elektryków – tajemniczy lider: Aspark Owl
Marka Aspark to bardzo młoda marka w motoryzacji. Auto zaprojektowane przez japońską firmę Aspark, produkowane jest we Włoszech przez Manifattura Automobili Torino. Ten imponujący hipersamochód z elektrycznym napędem, na który składają się aż cztery silniki (po jednym na każde koło) oszałamia nie tylko przyśpieszeniem do setki, ale również mocą elektrycznego napędu wynoszącą aż 1480 kW (2012 KM). Niemal półtora megawata mocy przekazywanej na obie osie zasilane jest tutaj z relatywnie niewielkiej baterii o pojemności 69 kWh (64 kWh netto).
100 najszybszych elektryków – Aspark Owl, czyli aerodynamika w służbie utrzymania trakcji
Auto waży 1900 kg i mieści dwie osoby. Prędkość 300 km/h pojazd uzyskuje w 10,6 sekundy. Maksymalna do jakiej jest w stanie się rozpędzić pozostało o 100 km/h większa. Jest to również jeden z najniższy aut, jakie są dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. Jego wysokość to zaledwie 99 cm, przy sporej długości 4,83 m. Wszystko tu podporządkowano aerodynamice, ale nie w służbie ekonomii i zasięgu ale zapewnienia trakcji przy tak monstrualnej mocy napędu.
Dobrze, iż auto ma rozbudowane zagłówki, bo przeciążenia podczas przyśpieszenia są naprawdę duże, większe od przyśpieszenia grawitacyjnego naszej planety. Dla porównania auto przyśpieszające z przyśpieszeniem równym 1 G (czyli grawitacyjnym naszej planety) powinno uzyskać 100 km/h po 2,83 sekundy. Jak widać Aspark Owl znacznie tę granicę przekracza. Podobno mniejsze przeciążenia odczuwa się podczas awaryjnego hamowania zwykłym samochodem. Na ciało kierowcy podczas przyśpieszenia w hipersamochodzie Aspark Owl działa prawie 2G. Poniżej jeszcze wideo przygotowane przez producenta: