1,5 mld zł na elektryka z Polski. Gigant inwestuje w fabrykę pod Poznaniem

2 godzin temu
To jedna z najważniejszych informacji gospodarczych ostatnich miesięcy. Volkswagen Poznań nie zwalnia tempa i rusza z potężną inwestycją w Wielkopolsce. We Wrześni wmurowano właśnie kamień węgielny pod rozbudowę zakładu. Cel? Produkcja najnowszej generacji elektrycznego dostawczaka i pełna cyfryzacja.


Jeśli myślicie, iż w polskiej motoryzacji dzieje się niewiele, to warto spojrzeć w stronę Wielkopolski. Fabryka we Wrześni, która w przyszłym roku będzie świętować swoje 10. urodziny, właśnie wchodzi w nowy etap. W poniedziałek (24.11) odbyła się uroczystość, która oficjalnie rozpoczęła proces rozbudowy tego nowoczesnego kompleksu.

Gra toczy się o wysoką stawkę – zakład, który już teraz jest jedynym miejscem na świecie, gdzie powstają modele Volkswagen Crafter i MAN TGE, przygotowuje się do produkcji przyszłości.

Dwie nowe hale i 60 tysięcy metrów


Skala inwestycji za 1,5 miliarda złotych robi wrażenie. Łączna powierzchnia nowych obiektów wyniesie blisko 60 tysięcy metrów kwadratowych. Nie mówimy tu o prostym postawieniu ścian, ale o stworzeniu przestrzeni naszpikowanej technologią.

– Dzięki tej inwestycji we Wrześni będziemy produkowali najnowszą generację w pełni elektrycznego modelu eCrafter – zapowiedział Stefan Mecha, prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Jak dodał, jest to "kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu", który ma wzmocnić pozycję marki w segmencie lekkich aut dostawczych.

Co dokładnie powstanie we Wrześni? Plan zakłada budowę dwóch kluczowych obiektów: hali produkcyjnej o powierzchni ponad 35 tys. m kw. – to tutaj powstawać będzie platforma podwozia eCraftera oraz magazynu baterii i części logistycznej o powierzchni 24 tys. m² kw. Zakończenie budowy przewidziano na połowę 2027 roku.

Roboty, lasery i sztuczna inteligencja


To, co wyróżnia tę inwestycję, to poziom zaawansowania technologicznego. Zakład we Wrześni już teraz uchodzi za "fabrykę przyszłości", wykorzystując ponad 1300 robotów. Rozbudowa dołoży do tej liczby kolejne 150 nowoczesnych robotów, które będą odpowiedzialne m.in. za spawanie, zgrzewanie czy klejenie karoserii.

Jeszcze ciekawiej robi się w planowanym magazynie baterii. Zostanie tam zainstalowany system kamer wyposażonych w sieć neuronową. To właśnie sztuczna inteligencja będzie odpowiedzialna za precyzyjną kontrolę powierzchni baterii, co pokazuje, jak bardzo zmienia się przemysł motoryzacyjny.

"Nowa inwestycja obejmuje budowę dwóch hal (...) znajdą się tam nowe punkty ładowania dla ciężarówek elektrycznych" – czytamy w materiałach prasowych.

Nie konkurujemy tanią siłą roboczą


Podczas uroczystości padły ważne słowa dotyczące kondycji polskiej gospodarki. Tomasz Lewandowski, wiceminister z Ministerstwa Rozwoju i Technologii, podkreślił, iż czasy, gdy Polska była montownią Europy opartą na niskich płacach, minęły.

– Ta inwestycja to również dowód na to, iż my jako kraj nie konkurujemy dziś tanią siłą roboczą, ale pozyskujemy inwestycje ze względu na jakość i wykształcenie naszych kadr oraz bardzo wysokie kompetencje pracowników – mówił Lewandowski. Dodał też, iż dla rządu najważniejsze są inwestycje niosące za sobą wysoko zaawansowane technologie.

Warto przypomnieć, iż Volkswagen Poznań to największy pracodawca w Wielkopolsce, zatrudniający ponad 9 tysięcy osób. Przedstawiciele związku zawodowego "Solidarność" zaznaczają, iż produkcja nowego eCraftera to "gwarancja stabilności zatrudnienia" na kolejne lata.

Wpływ na region i ekologia


Obecność giganta motoryzacyjnego zmieniła krajobraz Wrześni. Artur Mokracki, zastępca burmistrza miasta, przytoczył interesujące dane GUS. W pierwszych latach po otwarciu fabryki, liczba wybudowanych mieszkań w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców była we Wrześni wyższa niż w Warszawie czy Krakowie. To pokazuje realny wpływ inwestycji Volkswagena na lokalną społeczność.

Nie zapomniano też o ekologii. Fabryka, która jako pierwsza w Europie otrzymała złoty certyfikat DGNB, przez cały czas stawia na zrównoważony rozwój. Nowe hale będą miały dachy przystosowane pod panele fotowoltaiczne, a zakład już teraz korzysta z jednej z największych przyzakładowych farm solarnych w Europie. W słoneczne dni zapewnia ona fabryce pełną samowystarczalność energetyczną.

– Cały czas będziemy rozbudowywać instalacje solarne, inwestować w kolejne źródła energii czy zieloną logistykę – zapowiedziała Marzena Pillich-Grońska, dyrektorka zakładu.

Wygląda na to, iż Września staje się kluczowym punktem na mapie elektromobilności w tej części Europy. W kapsule czasu wmurowanej pod budowę, oprócz gazet, znalazł się model Volkswagena – symbol tego, co napędza ten region.

Idź do oryginalnego materiału