Amerykańska agencja bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA przyznała firmie Zoox długo oczekiwane zwolnienie z niektórych przepisów, umożliwiając jazdy testowe jej w pełni autonomicznych robotaksówek na publicznych drogach. To przełom dla całego sektora mobilności autonomicznej w USA i koniec długotrwałego sporu z regulatorami.
Koniec wieloletniego sporu z NHTSA
Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) przyznała firmie Zoox, należącej do Amazona, specjalne zwolnienie z wymagań federalnych norm bezpieczeństwa pojazdów. Otwiera to drogę do prowadzenia testów w pełni autonomicznych robotaksówek na drogach publicznych. Konstrukcja pojazdów Zoox od początku była pozbawiona kierownicy i pedałów, co wywoływało kontrowersje i zastrzeżenia ze strony regulatorów.
Spór trwał od marca 2023 roku, kiedy to NHTSA wszczęła postępowanie dotyczące procesu, w którym Zoox samodzielnie deklarował zgodność swoich robotaksówek z obowiązującymi przepisami. Wcześniej, w lipcu 2022 roku, firma ogłosiła, iż jej pojazdy spełniają federalne normy, jednak NHTSA miała poważne wątpliwości i prowadziła śledztwo, weryfikując dane przedstawione przez producenta.
Postępowanie nie wpłynęło jednak znacząco na postęp testów, bo już na początku 2023 roku Zoox prowadził jazdy próbne robotaksówek na drogach w okolicach Foster City w Kalifornii. Później rozszerzył zakres badań na Las Vegas i San Francisco. Do tej pory z autonomicznych pojazdów mogli korzystać tylko pracownicy firmy oraz uczestnicy specjalnego programu Zoox Explorer, który wystartował w Las Vegas.
Nowe przepisy otwierają rynek autonomii
Decyzja NHTSA jest ściśle związana z wdrożeniem nowych krajowych ram prawnych dla pojazdów autonomicznych, znanych jako AV STEP (ADS-Equipped Vehicle Safety, Transparency and Evaluation Program). Zgodnie z tą inicjatywą, NHTSA może teraz przyznawać firmom zwolnienia pozwalające na testowanie, a w przyszłości również komercyjne wdrożenia robotaksówek pozbawionych tradycyjnych elementów sterowania, takich jak kierownica, pedały czy boczne lusterka.
Nowy proces uzyskania zgody został uproszczony i polega na składaniu przez firmy wniosków o specjalne zwolnienia, najpierw na testy, a następnie, po spełnieniu dodatkowych warunków, na komercyjne przewozy pasażerskie. Rzeczniczka Zoox, Whitney Jencks, podkreśliła, iż firma ściśle współpracuje z NHTSA, a obecne zwolnienie dotyczy wyłącznie testów, jednak już realizowane są przygotowania do uzyskania zgody na pełną działalność komercyjną.
Zamykając swoje śledztwo, NHTSA zobowiązała Zoox do usunięcia lub zakrycia wszelkich oświadczeń znajdujących się na pojazdach, które mówią o pełnej zgodności z federalnymi normami bezpieczeństwa. To warunek formalny, który pozwolił na pozytywne rozstrzygnięcie sprawy.