Znalezisko w garażu po 50 latach: Facel Vega HK500 – "Francuski Rolls-Royce"

1 rok temu

Facel Vega HK500 został wydany w 1959 roku jako znaczne ulepszenie w stosunku do wcześniejszego Facel Vega FVS. HK500 był luksusowym samochodem turystycznym z 6,3-litrowym Chryslerem V8 o mocy 360 KM i maksymalną prędkością sięgającą 150 mil na godzinę – piekielnie szybką jak na tamte czasy.

Choć dziś mało się o tym pamięta, francuski producent luksusowych samochodów Facel był konkurentem takich marek jak Bentley, Rolls-Royce i Continental w latach pięćdziesiątych XX wieku, a kupowali je celebryci i rodziny królewskie, w tym Christian Dior, Dean Martin, Fred Astaire, Stirling Moss i kilku saudyjskich książąt.

Szybkie fakty – Facel Vega HK500

Firma Facel, założona przez Jeana Daninosa w 1939 roku, początkowo produkowała komponenty do samolotów wojskowych i nadwozia samochodowe dla różnych europejskich producentów samochodów. W 1954 roku Facel wprowadził swój pierwszy luksusowy samochód, Facel Vega, co oznaczało wejście firmy na rynek luksusowych samochodów. Wprowadzony na rynek w 1958 roku jako sukcesor Facel Vega FVS, HK500 posiadał stalową karoserię z aluminiowymi drzwiami, maską i bagażnikiem. Jego elegancki wygląd, agresywna osłona chłodnicy i luksusowe wnętrze sprawiły, iż był atrakcyjnym samochodem typu grand tourer dla wymagających nabywców. HK500 był wyposażony w silnik Chryslera V8, oferujący moc wyjściową w zakresie od 335 do 360 KM w zależności od konfiguracji, a większość samochodów była wyposażona w automatyczną skrzynię biegów. Facel Vega HK500 zdobył międzynarodowe uznanie i przyciągnął prestiżową klientelę, w tym członków rodziny królewskiej, celebrytów i wybitne osobistości, takie jak Pablo Picasso, Ava Gardner i Ringo Starr. HK500 był produkowany w latach 1958-1961, zbudowano około 490 sztuk. Pomimo sukcesu samochodu, Facel borykał się z trudnościami finansowymi na początku lat 60., a wysiłki mające na celu dywersyfikację gamy modeli zakończyły się ograniczonym sukcesem. To ostatecznie doprowadziło do zamknięcia Facel w 1964 roku.

Facel – „francuski Rolls-Royce”

Facel, skrót od Forges et Ateliers de Construction d’Eure-et-Loir, został założony w 1939 roku przez Jeana Daninosa. Początkowo firma specjalizowała się w produkcji komponentów do samolotów wojskowych, a później przeniosła się na produkcję karoserii samochodowych dla różnych europejskich producentów samochodów, w tym Simca, Panhard i Bentley.

Powyżej wideo: Ten klip z klasycznego odcinka Top Gear prezentuje Facel Vega HK500 i świetnie opowiada historię tego samochodu – bez owijania w bawełnę.

W 1954 roku, pod kierunkiem Daninosa, Facel wprowadził swój pierwszy luksusowy samochód, Facel Vega, wyznaczając wejście firmy do świata luksusowych samochodów.

W swojej krótkiej, ale wspaniałej historii, Facel Vega wyprodukował jedne z najpiękniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów swoich czasów, zyskując reputację symbolu wyrafinowania i luksusu oraz dając brytyjskim, niemieckim i amerykańskim producentom samochodów luksusowych ponad biegać za swoje pieniądze.

Pierwszym modelem Facel Vega był FV, który został wprowadzony na rynek w 1954 roku. Samochód był napędzany 4,5-litrowym silnikiem Hemi V8 i miał luksusowe wnętrze z bogatą skórzaną tapicerką, elektrycznie sterowanymi szybami i wyrafinowaną deską rozdzielczą, która znacznie wyprzedzała poprzednie modele. konkurs. FV był hitem zarówno wśród entuzjastów samochodów, jak i celebrytów, a jego właścicielami byli Pablo Picasso, Ava Gardner, Ringo Starr, Christian Dior, Dean Martin, Fred Astaire i Stirling Moss.

To jest reklama Facel Vega HK500 z końca lat 50-tych, podana cena 2980 funtów to równowartość dzisiejszych 55 813 funtów.

Facel Vega kontynuował produkcję serii oszałamiających modeli w latach pięćdziesiątych i wczesnych sześćdziesiątych, w tym HK500, Excellence i Facellia. Każdy z tych samochodów był znany ze swojego eleganckiego wyglądu, zaawansowanej jak na tamte czasy technologii i imponujących osiągów jak na standardy samochodów luksusowych.

HK500, który został wprowadzony na rynek w 1958 roku, był jednym z najmocniejszych luksusowych samochodów swoich czasów, wyposażonym w 5,8-litrowy silnik V8 o mocy 360 KM. Elegancki wygląd samochodu i zaawansowane funkcje, w tym elektrycznie sterowane szyby i elektrycznie sterowane fotele, sprawiły, iż stał się ulubieńcem europejskich koneserów autostrad.

Excellence, który został wprowadzony na rynek w 1958 roku, był czterodrzwiowym luksusowym samochodem przeznaczonym do szybkich wycieczek. Samochód był napędzany tym samym 5,8-litrowym amerykańskim silnikiem V8, co HK500 i posiadał przestronne wnętrze ze skórzaną tapicerką, klimatyzacją i mnóstwem innych luksusowych elementów wyposażenia.

Facellia, która została wprowadzona w 1959 roku, była mniejszym i tańszym samochodem niż HK500 i Excellence. Samochód był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 litra i miał elegancki wygląd, który był podobny do większych modeli Facel Vega, ale mieścił się w budżecie znacznie większej bazy potencjalnych klientów.

Pomimo zdezelowanej natury tego samochodu, wciąż jest jasne, iż byłoby to bogate miejsce do siedzenia, gdy było nowe. Mam nadzieję, iż po remoncie znów będzie.

Pomimo wielu sukcesów, Facel Vega borykał się z problemami finansowymi przez całe lata 60. Firma nie była w stanie konkurować z większymi i bardziej uznanymi producentami samochodów i ostatecznie zbankrutowała w 1964 roku.

Facel Vega HK500

HK500 został zaprojektowany przez głównego projektanta Facel Vega, Jeana Daninosa. Był znany ze swojej miłości do amerykańskich samochodów, co mocno wpłynęło na stylistykę HK500.

Długie, smukłe nadwozie samochodu zostało wykonane ze stali, a gładkie linie i krzywizny nadawały mu ponadczasowy, elegancki wygląd. Chromowane akcenty samochodu, w tym charakterystyczna osłona chłodnicy, dodały mu uroku Jet Age z lat 50.

Facel Vega HK500 zadebiutował w 1958 roku jako sukcesor Facel Vega FVS, wyposażony w liczne ulepszenia i ulepszenia. Konstrukcja HK500 obejmowała stalowy korpus z aluminiowymi drzwiami, maską i bagażnikiem. Jego uderzający wygląd charakteryzował się niskim profilem, agresywną przednią osłoną chłodnicy oraz luksusowym, wygodnym wnętrzem.

Moc dostarcza Chrysler V8 o pojemności skokowej 6,3 litra i mocy 360 KM. To dało samochodowi maksymalną prędkość 147 mil na godzinę i czas od 0 do 60 mil na godzinę w 8,5 sekundy – niezwykle gwałtownie jak na luksusowy samochód według ówczesnych standardów.

Pod maską Facel Vega HK500 pracował mocny silnik Chryslera V8, o mocy od 335 do 360 KM w zależności od konfiguracji. To połączenie elegancji i wydajności sprawiło, iż HK500 stał się atrakcyjną propozycją dla osób poszukujących luksusowego samochodu typu grand tourer.

Facel Vega HK500 był produkowany od 1958 do 1961 roku, w tym czasie zbudowano około 490 sztuk. Pomimo sukcesu samochodu i pozytywnego odbioru, Facel napotkał trudności finansowe na początku lat 60. Wysiłki firmy mające na celu dywersyfikację gamy modeli zakończyły się ograniczonym sukcesem, co ostatecznie doprowadziło do zamknięcia firmy Facel w 1964 roku.

Facel Vega HK500 pozostaje ważnym przykładem francuskiego wzornictwa motoryzacyjnego, symbolizującego wyjątkowe połączenie elegancji, wydajności i luksusu. Charakterystyczna stylistyka samochodu, mocny silnik i prestiżowa klientela ugruntowały jego miejsce jako znaczący element historii motoryzacji.

Pokazany tutaj Facel Vega HK500 z 1960 roku

Samochód, który tu widzisz, to Facel Vega HK500 z 1960 roku, który jest uważany za jeden z 98 dostarczonych w Wielkiej Brytanii samochodów z kierownicą po prawej stronie i stał pokryty kurzem w garażu przez większą część 50 lat, w dużej mierze zapomniany, dopóki nie został niedawno odkryte.

Przeglądając zdjęcia, widać wyraźnie, iż ten samochód będzie wymagał pełnej renowacji, w końcu stał w garażu przez większą część 50 lat. Dobra wiadomość jest taka, iż ​​samochód wygląda na kompletny.

Ten pojazd to egzemplarz o pojemności 6,3 litra z silnikiem wciąż znajdującym się pod maską, wykończony w kolorze Brunswick Blue z szarą skórzaną tapicerką i pierwotnie dostarczony jako nowy założycielowi i prezesowi firmy Magnatex Ltd, WE O’Shei Esq., który miał to droga zarejestrowana jako „WO 2” w dniu 15 lipca 1960 r.

Moc z silnika V8 pochodzącego od Chryslera jest przesyłana z powrotem przez automatyczną skrzynię biegów „wciskaną” na tylne koła, a samochód wydaje się być w kompletnym stanie – choć wymaga pełnej renowacji.

Ma się teraz przetoczyć przez blok aukcyjny z H&H Classics 26 kwietnia bez ceny minimalnej, a jeżeli chcesz przeczytać więcej na ten temat lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić listę tutaj.












Zdjęcia dzięki uprzejmości H&H Classics

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału