Zmiany w rejestracjach zabytków na żółte tablice. Wiek metrykalny co najmniej 40 lat

1 miesiąc temu

Zgodnie z zarządzeniem Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 14 marca 2024 roku zmieniają się kryteria oceny pojazdów zabytkowych, obowiązujących przy procedurze włączania do ewidencji zabytków województwa pomorskiego. Od dnia 25.03.2024 r. jednym z kryteriów warunkujących włączenie pojazdu do ewidencji zabytków jest wiek metrykalny wynoszący co najmniej 40 lat. To wyklucza z tego grona samochody typu youngtimer z lat 80-tycy i 90-tych.

Żółte tablice rejestracyjne to nie tylko prestiż auta zabytkowego, a nie “grata”. To także korzyści w postaci na przykład braku obowiązku wykonywania przeglądów okresowych, niższe stawki ubezpieczenia bez konieczności zachowania ciągłości i co istotne, szczególnie w najbliższej przyszłości – to możliwość wjazdu starszym pojazdem do tak zwanych stref czystego transportu.

Niestety warunki uzyskania takiego statusu właśnie stały się trudniejsze i to w najbardziej kluczowej kwestii – wieku. Dotychczasowy wiek takiego pojazdu na Pomorzu zwiększono z 25 do 40 lat.

Co jest istotne, poza wiekiem?

Pozostałe wymagania wobec pojazdu zabytkowego to między innymi:

  • jego produkcja zakończyła się minimum 20 lat temu,
  • składa się z min. 75 proc. oryginalnych części (w tym główne podzespoły),
  • uzyskał pozytywną ocenę uprawnionego rzeczoznawcy,
  • uzyskał ocenę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
  • został poddany rozszerzonemu badaniu technicznemu na okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Jako pojazd zabytkowy, można również zakwalifikować samochód, który ma co najmniej 30 lat, ale mniej niż 40 lat, pod warunkiem, iż ma istotne cechy z punktu zabytkowości, np. brał udział w wydarzeniu historycznym lub jest egzemplarzem unikatowym z racji wyjątkowych rozwiązań konstrukcyjnych i jednostkowej produkcji. Ponadto, powinien charakteryzować się dodatkowo przynajmniej dwoma z niżej wymienionych cech:

  1. ilość wyprodukowanych modeli;
  2. rzadkość występowania zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym;
  3. składa się z oryginalnie wykonanych części lub został odrestaurowany na bazie oryginalnych dokumentów;
  4. dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej;
  5. jest powiązany z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub osiągnięciami sportowymi;
  6. użytkowany był przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne;
  7. zmiany pojazdu wykonane są zgodnie z technologią z okresu jego produkcji;

Kolekcje, również na żółtych

Zbiory samochodów, były dotychczas sposobem na “żółte” rejestracje, co często wzbudzało kontrowersje. Teraz, podczas dokonywania oceny podstaw włączenia kolekcji pojazdów zabytkowych do wojewódzkiej ewidencji zabytków, uwzględnia się następujące kryteria:

  • kolekcję stanowi zbiór co najmniej trzech pojazdów w wieku 30 lat i starszych i nie produkowanych od lat 20 (w modelu), gromadzonych, według jasno określonych zasad;
  • kolekcję będzie można powiększyć o pojazd unikatowy młodszy niż 30 lat pod warunkiem, iż pojazd nie jest produkowany od 20 lat (w modelu) oraz pojazd ten musi spełniać kryteria według których gromadzona jest kolekcja (być zgodny z jej charakterystyką) i pojazd ten musi posiadać minimum 75% zachowanych części oryginalnych (w tym główne podzespoły).
Idź do oryginalnego materiału