Zaskakujące miejsca produkcji popularnych modeli samochodów: od Meksyku przez Tajlandię po RPA. Sprawdź, gdzie powstają znane auta

2 godzin temu

Twojego Volkswagena, Mercedesa czy BMW wyprodukowano w Niemczech, a Toyotę w Japonii? Niekoniecznie, a wręcz – coraz rzadziej. Fabryki największych koncernów potrafią być zlokalizowane w dość zaskakujących krajach, a auta z takich miejsc są wysyłane na cały świat. Gdzie naprawdę powstają modele znanych marek?

Rozwijająca się (albo zwijająca, to zależy od nastroju jednej osoby zamieszkującej Biały Dom w USA) wojna celna zwróciła uwagę na to, jak bardzo światowy handel jest ze sobą powiązany. Weźmy motoryzację. Jaka marka z branży motoryzacyjnej jest największym eksporterem w Stanach? Wszyscy na pewno zgadli: BMW.

To zresztą jeden z największych amerykańskich eksporterów w ogóle. SUV-y z fabryki w Spartanbugu trafiają na rynki całego świata, corocznie eksport jest wart około 10 miliardów dolarów.

https://magazynauto.pl/porady/prezesi-koncernow-motoryzacyjnych-najciekawsze-postaci-sukcesy-porazki-skandale-kontrowersje-ciekawostki,aid,4923

Z jednego miejsca na cały świat

Produkcja samochodów od dawna stała się kosmopolitycznym biznesem. Oparcie się na zunifikowanych platformach ułatwiło produkowanie niezwykle różnych modeli w jednym zakładzie. Dosłownie na linii produkcyjnej mógł stać VW Golf, za nim Skoda Octavia, dalej Audi TT, a jeszcze dalej dajmy na to VW Tiguan. Nie korzystano z takich możliwości aż w tym stopniu, ale technicznie było to możliwe.

Było możliwe, bo fabryki samochodów stały się w zasadzie końcowymi montażowniami, do których docierają elementy zamówione u podwykonawców. A podwykonawcy mogą być w dowolnym miejscu na świecie. Stworzyła się globalna, zaplątana sieć powiązań.

https://magazynauto.pl/porady/europejska-motoryzacja-w-kryzysie-coraz-wiecej-firm-ma-klopoty,aid,4905

Unifikacja produkcji

Z drugiej strony – okazało się, iż jest w miarę łatwo wybudować fabrykę adekwatnie w dowolnym miejscu, przy skali inwestycji o wiele mniejszej niż jeszcze kilkanaście lat wcześniej (czyli w latach 90.). Decydowały koszty pracy, bliskość rynku zbytu, bariery celne (wracamy do dzisiejszych czasów) i plany rozwoju poszczególnych firm. Znaczek na masce w coraz mniejszym stopniu definiował kraj pochodzenia auta.

Nie będziemy daleko szukać. Chevrolet będzie pewnie wysoko w rankingu najbardziej amerykańskich marek. I pod tą marką powstawał model Aveo. Druga generacja była produkowana w naszej FSO, auta z Żerania trafiały nie tylko na rynek krajowy, ale także Unii Europejskiej. Ten sam model był produkowany/montowany też w: Inczon, Yantai, Bogocie, Quito, San Luis Pelosi, Kairze, Hanoi, Rayongu, Ust-Kamieniogorsku, Zaporożu, Asace... ogólnie pół atlasu świata jest wypełnione takimi punktami.

https://magazynauto.pl/porady/jestesmy-swiadkami-konca-dominacji-niemieckich-koncernow-motoryzacyjnych-ich-auta-nie-robia-juz-wrazenia-co-do-tego-doprowadzilo,aid,4181

Produkcja samochodów: globalny biznes

A co z drogimi autami? Zakładasz, iż będą pochodzić z matecznika firmy? Trudno powiedzieć. Mogą do nas przypłynąć z najdalszych zakątków świata. Czy to źle? Nie, jak wcześniej pisaliśmy, produkcja aut została w dużej mierze zunifikowana, w fabrykach rozsianych po całym świecie obowiązują te same standardy, zresztą produkcja jest w dużym stopniu zautomatyzowana, robotom jak na razie nie robi różnicy, gdzie są zamontowane (chociaż w dobie AI kto wie, co będzie). A produkty składowe i tak choćby do tych mateczników firm docierają z całego świata.

https://magazynauto.pl/porady/przelomowe-rozwiazania-i-marki-samochodowe-ktore-je-spopularyzowaly-to-dzieki-nim-dokonywal-sie-postep-w-motoryzacji,aid,5028

Czy są różnice konstrukcyjne w autach na różne rynki? W pewnym sensie są, ale głównie chodzi o właściwości jezdne dopasowane do lokalnych wymagań. Struktura jest zwykle taka sama. W końcu cola też smakuje inaczej w różnych krajach. Jakość i bezpieczeństwo na tym nie cierpi.

Przyjrzyjmy się kilku przykładom nieoczywistych lokalizacji, z których trafiają na rynek samochody.

Audi: San José Chiapa, Meksyk

Centrum produkcji modelu Q5

fot. Audi

Audi Mexico to najnowsza fabryka należąca do Grupy Audi. Samochody tam produkowane – w szczególności model Audi Q5 i jego warianty, w tym hybrydowy Q5 TFSI e – są eksportowane na rynki na całym świecie, w tym do Europy.

https://magazynauto.pl/testy/audi-q5-iii-2-0-tdi-quattro-s-tronic-test-dane-techniczne-wymiary-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-prowadzenie-wyposazenie-cena,aid,5202

Fabryka w San José Chiapa została zaprojektowana jako globalny zakład produkcyjny i od początku miała na celu zaopatrywanie wielu rynków, również europejskiego. Oznacza to, iż jeżeli kupisz Audi Q5 w Europie, jest duża szansa, iż zostało ono wyprodukowane właśnie w Meksyku.

  • Budowę zakładu rozpoczęto w roku 2013, inauguracja produkcji miała miejsce już 3 lata później.
  • Audi Q5 było pierwszym modelem klasy premium produkowanym w Meksyku.
Audi Q5 z Meksyku trafiają na rynki całego świata, także do Europy. fot. archiwum/Motor

BMW: Debreczyn, Węgry

Zaraz rusza produkcja nowych elektryków

fot. BMW

Zakład BMW w Debreczynie na Węgrzech to nowa, strategiczna inwestycja niemieckiego koncernu, która odgrywa kluczową rolę w transformacji firmy w kierunku elektromobilności. BMW planuje zainwestować w ten projekt przeszło 2 miliardy euro do końca 2025 roku. Nowy zakład ma stworzyć ponad 500 miejsc pracy i będzie pełnił funkcję głównego centrum produkcji pojazdów elektrycznych nowej generacji, znanych jako „Neue Klasse”. Jednym z pierwszych modeli, które zjadą z taśmy w Debreczynie, będzie elektryczny SUV określany pierwotnie jako „Neue Klasse X”, jego oficjalna już nazwa to iX3. To warte zauważenia: kolejna firma ucieka z produkcją flagowych aut z Niemiec.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/elektryczny-suv-bmw-neue-klasse-bedzie-sie-nazywal-ix3-debiut-we-wrzesniu-2025-roku,aid,5027
  • Produkcja rusza w 2025 r. Co ciekawe, od pewnego czasu fabryka działa już wirtualnie, jako komputerowy model, na którym sprawdzane są wszystkie procesy technologiczne. Taki odpowiednik lotniczego symulatora.
W Debreczynie będą powstawać auta z nowej, elektrycznej linii BMW. fot. BMW

BMW: Rosslyn, RPA

Długie tradycje, silny eksport

fot. BMW

BMW Plant Rosslyn, fabryka zlokalizowana na obrzeżach Pretorii w Republice Południowej Afryki, to pierwszy zakład produkcyjny BMW poza Niemcami, założony w 1973 roku. Początkowo montowano tam pojazdy z zestawów CKD, a od lat 90. zakład stał się kluczowym ośrodkiem eksportowym, produkującym m.in. serię 3.

Od 2018 roku Rosslyn specjalizuje się w produkcji modelu BMW X3, a od października 2024 roku rozpoczęto tam wytwarzanie nowej generacji X3 (G45), w tym wersji plug-in hybrid (X3 30e xDrive), która jest produkowana wyłącznie w tym zakładzie. Bardzo nowoczesnym i ekologicznym zarazem.

  • Zakład działa w systemie trzyzmianowym, produkując średnio 110 pojazdów na zmianę, z czego około 96% jest przeznaczonych na eksport do ponad 50 krajów, zatem nie tylko na rynki lokalne.
Wcześniej „trójki”, dziś X3. BMW z RPA trafiają na cały świat. fot. archiwum/Motor

BMW: Spartanburg, USA

Największy eksporter aut w USA

fot. BMW

Zakład BMW w Spartanburgu w Karolinie Południowej jest największą fabryką BMW na świecie. Od momentu uruchomienia w 1994 roku wyprodukował ponad 7 milionów pojazdów, specjalizując się w produkcji modeli z serii X: X3, X4, X5, X6, X7 oraz XM. w tej chwili zakład zatrudnia ponad 11 000 pracowników i produkuje ponad 1500 pojazdów dziennie, z czego około 60% jest eksportowanych do ponad 120 krajów, czyniąc go największym eksporterem samochodów w USA pod względem wartości. Największymi odbiorcami są Niemcy, Południowa Korea, Chiny, Kanada i Wielka Brytania.

  • BMW planuje dalszy rozwój zakładu, inwestując 1,7 miliarda dolarów w przygotowanie do produkcji pojazdów elektrycznych oraz budowę nowej fabryki akumulatorów w pobliskim Woodruff (od 2026 roku).
Spartanburg w USA to globalne centrum produkcji SUV-ów BMW. fot. archiwum/Motor

Ford: Silverton, RPA

Pick-upy z Afryki

fot. Ford

Zakład montażowy Forda w Silverton, położony koło Pretorii w Republice Południowej Afryki, pełni strategiczną rolę w globalnej produkcji modelu Ford Ranger.

W ostatnich latach zakład przeszedł znaczącą modernizację. W 2021 roku Ford zainwestował 1,05 miliarda dolarów (około 15,8 miliarda randów) w rozbudowę i unowocześnienie fabryki oraz infrastruktury dostawców. Dzięki temu zwiększono roczną zdolność produkcyjną do 200 000 pojazdów, wprowadzono nowoczesne technologie, takie jak zautomatyzowana tłocznia, zaawansowany dział nadwozi i jedyna na świecie linia ram należąca do Forda.

  • W marcu 2025 roku zakład rozpoczął seryjną produkcję pierwszego w historii Forda Rangera Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), który powstaje wyłącznie w Silverton na potrzeby rynków globalnych.
Ranger? Pewnie z Afryki, ale może mieć też inne interesujące pochodzenie. fot. archiwum/Motor
https://magazynauto.pl/testy/ford-ranger-jeep-gladiator-toyota-hilux-volkswagen-amarok-pick-upy-z-mocnymi-dieslami-porownanie,aid,3678

Ford: Rayong, Tajlandia

Pick-upy z Tajlandii

fot. Ford

Ford Thailand Manufacturing (FTM), zakład otwarty w 2012 roku, jest w pełni własnością Forda i ma roczną zdolność produkcyjną wynoszącą 150 000 pojazdów. Początkowo specjalizował się w produkcji modeli osobowych, takich jak Fiesta, Focus i EcoSport, jednak od 2016 roku skoncentrował się na montażu pick-upów Ranger, które są eksportowane na rynki Azji, Australii, Nowej Zelandii, Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. W 2021 roku Ford zainwestował 900 milionów dolarów w modernizację zakładów, co stanowi największą pojedynczą inwestycję firmy w Tajlandii.

  • Jest jeszcze firma AutoAlliance Thailand (AAT), będąca joint venture Forda i Mazdy. Zakład ten produkuje takie modele jak Ford Ranger, Ford Everest oraz pojazdy Mazdy, w tym BT-50 i CX-30.
Ranger może trafić do nas także z zakładów Forda w Tajlandii. fot. archiwum/Motor

Mercedes: Kecskemét, Węgry

Kompakty, ale zaraz też elektryki

fot. Mercedes

Zakład na Węgrzech, otwarty w 2012 roku, jest jednym z kluczowych ośrodków produkcyjnych koncernu w Europie Środkowej. Zatrudnia około 4500 pracowników i produkuje klasę A, CLA Coupe, CLA Shooting Brake oraz w pełni elektryczne EQB. Zakład obsługuje pełny przekrój napędów, od silników spalinowych przez hybrydy plug-in po pojazdy elektryczne.

  • Dodatkowo Mercedes-Benz buduje w Kecskemét nową fabrykę typu „Full-Flex Plant”, która ma rozpocząć seryjną produkcję na początku 2026 roku. Nowy zakład, o wartości inwestycji około 1 miliarda euro, będzie w stanie produkować pojazdy z różnymi układami napędowymi i architekturami, w tym modele elektryczne i hybrydowe.
Węgry są centrum produkcyjnym dla kompaktowych Mercedesów. fot. archiwum/Motor

Renault: Tanger, Maroko

Dacia, ale nie tylko

fot. Renault

Zakład Renault w Tangerze (Renault Tanger Méditerranée) od momentu uruchomienia w 2012 roku produkuje różnorodne modele marek Dacia i Renault, koncentrując się głównie na pojazdach budżetowych oraz lekkich samochodach użytkowych przeznaczonych na eksport do Europy, Afryki i na Bliski Wschód.

Obecnie montowane są tam między innymi Dacia Sandero trzeciej generacji, jeden z najpopularniejszych hatchbacków na rynku europejskim, dostępny również w uterenowionej wersji Stepway, a także Dacia Jogger – rodzinny kombivan z możliwością przewozu siedmiu osób – oraz Renault Express, kompaktowy pojazd dostawczy.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-sandero-stepway-90-tce-cvt-opinie-spalanie-czy-warto-kupic-test,aid,4641
  • W 2024 roku zakład rozpoczął produkcję wersji hybrydowej modelu Jogger, co oznaczało pierwszy krok w stronę zelektryfikowanej produkcji. Przy okazji pokazuje zaawansowanie techniczne zakładu.
Z marokańskiego Tangeru Dacie trafiają na rynek europejski. fot. archiwum/Motor

Mercedes: East London, RPA

Przede wszystkim klasa C

fot. Mercedes

Zakład w East London, położony w prowincji Eastern Cape w Republice Południowej Afryki, jest kluczowym elementem globalnej sieci produkcyjnej koncernu, specjalizującym się w produkcji sedanów klasy C. w tej chwili fabryka produkuje szóstą generację tego modelu (W206), przeznaczoną zarówno dla rynków z kierownicą po lewej, jak i po prawej stronie, eksportując pojazdy do ponad 80 państw na całym świecie.

Historia zakładu sięga 1958 roku, kiedy to firma Car Distributors Assembly Ltd. rozpoczęła montaż Mercedesów na zasadzie kontraktu. W 1984 roku Daimler-Benz AG przejęła 50,1% udziałów w United Cars and Diesel Distributors (UCDD), przekształcając ją w Mercedes-Benz of South Africa (MBSA).

  • Mercedesy z fabryki w RPA trafiają też na nasz rynek.
Mercedesy klasy średniej w dużych liczbach powstają w RPA. fot. archiwum/Motor

Mercedes: Tuscaloosa, USA

SUV-y i elektryki

fot. Mercedes

Obecnie w Tuscaloosie produkowane są modele takie jak Mercedes-Benz GLE, GLE Coupe, GLS, Mercedes-Maybach GLS, EQE SUV, EQS SUV oraz Mercedes-Maybach EQS SUV, które są eksportowane na rynki globalne, w tym do Europy.

Fabryka ta, znana jako Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI), od momentu rozpoczęcia produkcji w 1997 roku wyprodukowała ponad 4,5 miliona pojazdów, z czego około dwóch trzecich rocznej produkcji jest eksportowanych, co czyni ją jednym z największych eksporterów samochodów w USA. W związku z rosnącymi taryfami importowymi w USA Mercedes planuje zwiększyć lokalną produkcję w Tuscaloosie, aby dostosować się do zmieniającej się sytuacji rynkowej .

  • Na taśmy produkcyjne może trafić tańsze GLC (w 2027 r.) dostosowane do potrzeb rynku USA.
Tuscaloosa jest głównym ośrodkiem produkcji dużych SUV-ów Mercedesa. fot. archiwum/Motor

Toyota: Prospecton, RPA

Jak Afryka, to pick-upy

fot. Toyota

Zakład Toyota South Africa Manufacturing w Prospecton, położony w Isipingo na południe od Durbanu, jest najważniejszym ośrodkiem produkcyjnym Toyoty na kontynencie afrykańskim. Początki produkcji w tym miejscu sięgają 1962 roku, kiedy to rozpoczęto montaż pojazdów jako Motor Assemblies.

W 1978 roku Toyota South Africa Motors przejęła zakład, a od 1996 roku stał się on częścią globalnej sieci Toyota Motor Corporation. Dziś fabryka w Prospecton produkuje głównie pojazdy przeznaczone zarówno na rynek południowoafrykański, jak i na eksport – w tym do Europy, państw Afryki Subsaharyjskiej oraz Australii.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-terenowe-toyoty-land-cruiser-hilux-fj-cruiser-polecane-wersje-zalety-wady-usterki,aid,5184
  • Zakład specjalizuje się w produkcji takich modeli jak Hilux, Fortuner, Corolla Quest, Corolla Cross (w tym w wersji hybrydowej – pierwszej takiej lokalnej produkcji w RPA) oraz pojazdów użytkowych marki Hino.
RPA to obok Tajlandii najważniejsze miejsce produkcji Hiluxów. fot. archiwum/Motor

Volkswagen: Puebla, Meksyk

Olbrzymi zakład, i dość nowoczesny

fot. VW

Zakład Volkswagena w Puebla jest jednym z największych i najważniejszych ośrodków produkcyjnych koncernu na świecie. Zajmuje powierzchnię około 300 hektarów i zatrudnia ponad 14 tysięcy pracowników. Od momentu uruchomienia produkcji w 1967 roku fabryka ta odegrała kluczową rolę w globalnej strategii Volkswagena. W przeszłości była znana z produkcji kultowego Garbusa, którego ostatni egzemplarz zjechał z taśmy w 2003 roku. Zresztą produkowała też New Beetle i Beetle (do 2019 r.).

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-volkswagen-beetle-dane-techniczne-silniki-historia-zalety-wady-typowe-usterki-ceny,aid,5177
  • Planowane jest rozpoczęcie produkcji elektrycznych modeli od 2025 roku, co wpisuje się w globalną strategię firmy dotyczącą elektromobilności. Dodatkowo, w ramach modernizacji, zainstalowano nowoczesną lakiernię oraz wprowadzono rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną i zrównoważony rozwój zakładu.
Nowe generacje Golfa będą powstawać w Meksyku, a nie Wolfsburgu. fot. archiwum/Motor

Volkswagen: Bratysława, Słowacja

Wszystko w jednym

fot. VW

Dla nas Bratysława nie jest pewnie nietypowym czy egzotycznym miejscem, ale dla wielu właścicieli np. Porsche Cayenne na świecie może już być. Zakład w Słowacji jest zresztą jednym z najbardziej uniwersalnych w branży. Powstają lub powstawały w nim takie auta jak Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, wspomniane Porsche Cayenne, Volkswagen e-Up!, Seat Mii, Skoda Karoq, Volkswagen Passat czy Skoda Superb. To dobry przykład na to, jakie możliwości tkwią w unifikacji konstrukcji i wynikającej z tego możliwości dostosowywania zakładów do produkcji różnych modeli na jednej linii w zależności od potrzeb.

  • Zakład w Bratysławie jest jednym z największych eksporterów w Słowacji. Prowadzi przy tym pełen cykl produkcji, od tłoczenia blach przez lakiernię po montaż końcowy. Samochody trafiają na wszystkie kontynenty.
Twoje Porsche Cayenne pochodzi ze Słowacji. Podobnie jak Q8 czy Q7. fot. archiwum/Motor
Idź do oryginalnego materiału