Zapomniany szwedzki samochód sportowy z silnikiem V4: Saab Sonett

1 rok temu

Pod pewnymi względami Saab Sonett to samochód, o którym czas zapomniał, małe szwedzkie coupe było szalenie popularne wśród fanów dziwacznych europejskich samochodów sportowych i dawało przyzwoity pokaz w zawodach SCCA z epoki przeciwko takim jak MG Midget i Triumph TR5.

Saab Sonett III był trzecią i ostatnią iteracją samochodu, był także najszybszy i najbardziej wyrafinowany, z mocą zapewnianą przez 1,5-litrowy silnik Ford Taunus V4 i maksymalną prędkością ponad 100 mil na godzinę.

Szybkie fakty – Saab Sonett

Saab Sonett był produkowany w trzech głównych wersjach od 1955 do 1957, następnie od 1966 do 1969 i wreszcie od 1970 do 1974. Każda generacja wyglądała znacznie inaczej, ale wszystkie były małymi, lekkimi samochodami sportowymi z układem napędowym na przednie koła. Saab Sonett III był trzecią i ostatnią wersją samochodu, zawierał nową stylizację nadwozia i szereg usprawnień, w tym szersze koła i opony, a po 1971 roku Sonett III otrzymał 1,7-litrowego Forda Taunusa V4 w miejsce oryginalnego 1,5 jednostka litra. Zarówno Sonett II, jak i Sonett III zostały zbudowane ze stalowego podwozia typu skrzynkowego, stalowej obręczy i lekkiego korpusu z włókna szklanego. Wcześniejsze samochody otrzymały silniki dwusuwowe, a późniejsze samochody otrzymały Forda V4 i ważyły ​​zaledwie 880 kg (1940 funtów). Samochód, który widzisz w tym artykule, to model z 1970 roku, który po raz pierwszy został dostarczony do stanu Waszyngton w USA. Został później odrestaurowany w latach 90., a następnie sprowadzony do Wielkiej Brytanii w 2000 roku, gdzie był własnością wyszkolonego inżyniera lotniczego SAAB, który jest właścicielem SAAB-ów od 51 lat. w tej chwili oferuje ten samochód na sprzedaż ze względu na zły stan zdrowia.

Saab – szwedzki Aeroplan Aktiebolaget

Saab Automobile AB, szwedzki producent samochodów, został założony w 1945 roku jako strategia dywersyfikacji przez firmę macierzystą Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB), która koncentrowała się głównie na produkcji samolotów.

Stylistyka Saaba Sonetta III była przełomowa w 1970 roku, oferowała również doskonałą aerodynamikę i niskie zużycie paliwa dzięki niskiej masie i wydajnemu silnikowi V4.

Pierwsza przygoda Saaba z przemysłem motoryzacyjnym rozpoczęła się wraz z produkcją Saaba 92 w 1949 roku. Model 92 został zaprojektowany przez znanego szwedzkiego projektanta Sixtena Sasona, który wykorzystał swoją wiedzę na temat aerodynamiki z przemysłu lotniczego do stworzenia lekkiego, opływowego i oszczędnego pojazd.

Model 92 posiadał dwusuwowy, trzycylindrowy silnik i układ napędu na przednie koła, który był wówczas stosunkowo rzadki, ale idealnie pasował do często śnieżnych i oblodzonych warunków panujących w Skandynawii.

Saab 92 gwałtownie zyskał popularność w Szwecji i położył podwaliny pod przyszłą filozofię projektowania Saaba, która kładła nacisk na innowacyjność, bezpieczeństwo i praktyczność. W rezultacie udział Saaba w rynku stale rósł, co skłoniło do opracowania nowych modeli, takich jak Saab 93, Saab 95 i Saab 96.

Dzięki kierowcy Erikowi Carlssonowi firma odniosła jedno po drugim zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo w 1962 i 1963 roku. W 1960 roku Carlsson poprowadził Saaba do zwycięstwa w brytyjskim Rajdzie RAC, swojego pierwszego z trzech kolejnych zwycięstw, a Stig Blomqvist wygrał Rajd 1000 Jezior w 1971 roku, Rajd Belgii w 1976 roku Boucles de Spa, Rajd 1977 i 1979 roku Rajdy szwedzkie i Rajd Lombard RAC 1980.

Były dwa zestawy reflektorów, jeden znajdował się za osłoną chłodnicy, a drugi zestaw można było wysunąć w razie potrzeby. Wysuwane reflektory były wówczas bardzo poszukiwane.

Pierwszym produkowanym komercyjnie samochodem sportowym Saaba był Sonett II , wypuszczony w 1966 roku i zbudowany z wielu części z głównych samochodów produkcyjnych Saaba. Chociaż Sonett II i Sonett III nigdy nie sprzedawały się w znacznych ilościach, pozostają dziś popularne i bardzo kolekcjonerskie wśród entuzjastów.

Sonet Saaba

Pierwszy Saab Sonett był małym sportowym samochodem wyścigowym opracowanym w połowie lat 50. XX wieku. Wyglądał trochę jak Porsche 550 Spyder i dobrze wykorzystywał swoją niską masę własną i niewielkie rozmiary, oferując doskonałe osiągi – pomimo pojemności 748 cm3. trzycylindrowy silnik dwusuwowy o mocy zaledwie 57,5 ​​KM.

Nazwa Sonett pochodzi od szwedzkiego wyrażenia „Så nätt den är”, które oznacza „Jakie to schludne”, co podobno powiedział konstruktor silników Saaba, Rolf Mellde, kiedy po raz pierwszy zobaczył prototyp.

To jest oryginalny Saab Sonett z połowy lat 50. Szwedzka firma miała nadzieję wziąć go na wyścigi, jednak zmiany przepisów zniweczyły ten pomysł i nigdy nie podjęto produkcji seryjnej – wyprodukowano tylko sześć. Zdjęcie dzięki uprzejmości Saaba.

Ten samochód nigdy nie trafił do produkcji, przed przerwaniem projektu wyprodukowano tylko sześć. Całkowicie nowy Sonett II pojawił się w 1966 roku, był oparty na stalowym podwoziu skrzynkowym z niezależnym przednim i tylnym zawieszeniem, napędem na przednie koła, siedzeniami dla dwóch osób i lekkim nadwoziem z włókna szklanego.

Układ napędowy i znaczna część pozostałej części inżynierii samochodu były oparte na Saabie 96, samochodzie, który dwa razy z rzędu wygrał Rajd Monte Carlo oraz wiele innych ważnych wyścigów i mistrzostw. Początkowo był napędzany dwusuwowym, trzycylindrowym silnikiem Saaba o pojemności 841 cm3, jednak później został on zmodernizowany do 65-konnego 1,5-litrowego silnika Ford V4 w nadziei, iż będzie bardziej atrakcyjny dla kupujących na dynamicznie rozwijającym się rynku amerykańskim.

Nadwozie zostało w dużej mierze przeprojektowane w 1970 roku wraz z wypuszczeniem na rynek Saaba Sonetta III, nowe, bardziej kanciaste nadwozie zostało zamontowane w dużej mierze na tym samym podwoziu, co jego poprzednik, ale zawierało szereg usprawnień, w tym dodanie wysuwanych reflektorów – obowiązkowy element wielu samochodów sportowych w latach 70.

Początkowo Sonett III otrzymał ten sam 1,5-litrowy Ford V4, co wcześniejszy model, jednak po 1971 roku został zmodernizowany do wersji 1,7-litrowej. Samochód był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 165 km/h (103 mil/h) i rozpędzać się od 0 do 62 mil/h w 13 sekund. Jak na dzisiejsze standardy może to nie brzmieć imponująco, ale w tamtych czasach było na równi z małymi, niedrogimi samochodami sportowymi tego rodzaju.

To jest Saab Sonett II, jak widać, ma bardziej zaokrąglone, płynne linie niż Sonet III o ostrzejszych krawędziach, który został opracowany zgodnie ze zmieniającymi się gustami motoryzacyjnymi od lat 60. do 70. XX wieku. Zdjęcie dzięki uprzejmości Saaba.

W latach 1970-1974 wyprodukowano 8368 Sonett III, większość wyeksportowano, a zaskakująca liczba z nich przetrwała dzięki nierdzewnym korpusom z włókna szklanego.

Pokazany tutaj Saab Sonett III z 1970 roku

Samochód, który tu widzisz, to Saab Sonett III z 1970 roku, który został dostarczony jako nowy do pierwszego właściciela w stanie Waszyngton w USA. Kilka dekad później, w latach 90., został odrestaurowany i sprowadzony do Wielkiej Brytanii w 2000 roku.

W Wielkiej Brytanii należał do wyszkolonego inżyniera lotniczego SAAB, który jest właścicielem SAAB od 51 lat i jest wielkim entuzjastą. Teraz oferuje ten samochód na sprzedaż tylko ze względu na zły stan zdrowia i jest oferowany na rynku przez firmę Bonhams z Abingdon w Wielkiej Brytanii.

Wnętrze Saaba Sonetta III prezentuje się pięknie, prawdopodobnie znacznie lepiej niż u konkurencji w tym przedziale cenowym. Ma również zaskakująco dużo przestrzeni ładunkowej za siedzeniami dzięki układowi napędu na przednie koła.

Ten samochód jest wykończony na zielono, z brązowym wnętrzem, jeździ na 15-calowych felgach aluminiowych wyposażonych w opony Firestone F-560, chociaż guma będzie wymagała wymiany przed podjęciem jakiejkolwiek poważnej jazdy, ponieważ mają już ponad 20 lat.

Ten samochód jest napędzany oryginalnym 1,5-litrowym silnikiem Ford Taunus V4, skrzynia biegów poddana przeglądowi przez specjalistę marki w ciągu ostatnich kilku lat i jest wyposażona w prawidłowe, wyższe przełożenie końcowe Sonett III, ułatwiające jazdę po autostradzie.

Jeśli chcesz przeczytać więcej o samochodzie lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić listę tutaj.





















Zdjęcia dzięki uprzejmości The Market by Bonhams

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału