Jeśli myślimy, iż niektóre przepisy drogowe w Polsce są dziwne, to widać, iż nigdy nie jechaliśmy autem za granicę. To, co u nas jest legalne, gdzie indziej może być karalne. Prawo w europejskich krajach też potrafi być co najmniej osobliwe. Np. w Szwajcarii nie można manualnie myć auta w niedzielę...
Jednak kiedy już jesteśmy na obcej ziemi, musimy się stosować do obowiązujących zasad i zgodnie z fundamentalną zasadą prawa "Ignorantia legis non excusat" (łac. nieznajomość prawa nie jest usprawiedliwieniem)", nie możemy się wykręcić tym, iż o czymś nie wiedzieliśmy.
Na każdym kierowcy spoczywa obowiązek sprawdzenia aktualnych zasad przed podróżą, ponieważ regulacje mogą się różnić w zależności od państwa i zmieniają się choćby z sezonu na sezon. Marka Goodyear stworzyła najbardziej aktualny przewodnik z najważniejszymi przepisami. Pod mapką znajdziecie skrót najważniejszych zasad.
Jazda samochodem po Europie. Popularne kraje i mniej popularne przepisy
Francja:
Obowiązkowe wyposażenie: W bagażniku powinny znaleźć się: kamizelka odblaskowa, trójkąt ostrzegawczy oraz nakładki na reflektory, jeżeli auto ma kierownicę po prawej stronie.
Naklejka ekologiczna: Planując wjazd do francuskich stref niskiej emisji (Zones à Faibles Émissions – ZFE), pamiętaj o obowiązkowej naklejce ekologicznej Crit'Air. Brak odpowiedniej klasyfikacji na przedniej szybie może skutkować mandatem w wysokości 135 euro.
Limity prędkości: Można jechać maksymalnie 130 km/h na autostradach, 110 km/h na drogach ekspresowych, 80 km/h na pozostałych trasach i 50 km/h w terenie zabudowanym. Ograniczenia są również zaostrzane w czasie deszczu lub przy innych niekorzystnych warunkach pogodowych.
Korzystanie z telefonu: "We Francji zakazane jest także używanie słuchawek, w tym bezprzewodowych (np. bluetooth). Naruszenie tych przepisów wiąże się z mandatem w wysokości 135 euro" – czytamy w przewodniku.
Niemcy:
Urządzenia wykrywające fotoradary: Zakazane jest używanie urządzeń wykrywających fotoradary. jeżeli korzystasz z nawigacji z taką funkcją, należy ją wyłączyć.
Autostrady bez limitów prędkości: Na wielu odcinkach autostrad nie obowiązują limity prędkości (oznaczone okrągłym białym znakiem z pięcioma ukośnymi, czarnymi liniami).
Zasady jazdy na autostradzie: Obowiązuje ruch prawostronny, lewy pas służy wyłącznie do wyprzedzania. Wyprzedzanie odbywa się wyłącznie z lewej strony. najważniejsze jest również zachowanie odpowiedniego odstępu od pojazdu jadącego z przodu.
Strefy ekologiczne (Umweltzonen): W wielu miastach obowiązują strefy ekologiczne, do których wjazd wymaga posiadania odpowiedniej naklejki ekologicznej (Umweltplakette).
Wyłączony silnik na biegu jałowym: Zabronione jest niepotrzebne pozostawianie włączonego silnika na biegu jałowym.
Włochy:
Strefy niskiej emisji (ZTL – Zona a Traffico Limitato): Wjazd do zatłoczonych centrów miast, takich jak Mediolan czy Rzym, jest monitorowany dzięki kamer, a nieuprawniony wjazd może skutkować wysokim mandatem.
Ograniczenia w rejonach górskich: w okresie wakacyjnym niektóre przełęcze mogą być czasowo objęte dodatkowymi regulacjami.
Wyprzedzanie: Manewr ten jest zakazany m.in. w pobliżu przejazdów kolejowych oraz w sytuacjach ograniczonej widoczności.
Płatne autostrady: Włoskie autostrady są płatne. Opłaty można uiścić gotówką lub kartą kredytową.
Hiszpania:
Strefy niskiej emisji: W dużych miastach, np. w Barcelonie, obowiązują strefy niskiej emisji, a ograniczenia wjazdu zależą od daty rejestracji pojazdu oraz rodzaju napędu.
Kontrole prędkości na terenach wiejskich: "Warto zwrócić szczególną uwagę na obowiązujące limity prędkości – zwłaszcza latem, gdy kontrole drogowe są częstsze, a przepisy egzekwowane bardziej rygorystycznie" – radzi Goodyear.
Wielka Brytania:
Ruch lewostronny: Ruch drogowy odbywa się po lewej stronie. Na rondach pierwszeństwo mają pojazdy nadjeżdżające z prawej strony.
Limity prędkości w milach na godzinę: Ograniczenia prędkości podawane są w milach na godzinę, a nie w kilometrach.
Płatne odcinki dróg: Funkcjonują płatne odcinki dróg, np. Dartford River Crossing i M6 Toll Midlands Expressway.
Strefy niskiej emisji (LEZ i CAZ): W Londynie i innych większych miastach obowiązują strefy niskiej emisji, które nakładają opłaty na starsze pojazdy.
Austria i Szwajcaria:
Winiety autostradowe: W obu krajach wymagane są winiety autostradowe podczas korzystania z głównych tras.
Zatłoczenie tuneli i przełęczy: Latem należy liczyć się z możliwym zatłoczeniem tuneli i przełęczy alpejskich oraz z tymczasowymi ograniczeniami.
Szwajcaria i ograniczenia emisji hałasu: W Szwajcarii obowiązują przepisy dotyczące ograniczenia emisji hałasu w niektórych obszarach, szczególnie egzekwowane latem w przypadku motocykli.
Szwajcaria i zakaz manualnego mycia samochodu w niedzielę: To nie żart. Chodzi o poszanowanie dnia wolnego, ale i środowisko, by ograniczyć ilość detergentów w przyrodzie.
Pozostałe kraje Europy. Tam też trzeba uważać na specyficzne przepisy
Portugalia: Holowanie pojazdu jest dozwolone wyłącznie przy użyciu sztywnego holu; zabrania się holowania na lince lub łańcuchu.
Niderlandy: Od 2020 roku na wielu autostradach obowiązuje dzienne ograniczenie prędkości do 100 km/h, co jest częścią działań mających na celu redukcję emisji zanieczyszczeń.
Norwegia: Przez całą dobę, niezależnie od pory dnia czy długości dnia letniego, należy używać świateł mijania.
Finlandia: W przypadku potrącenia dużego zwierzęcia, takiego jak łoś czy renifer, konieczne jest natychmiastowe zgłoszenie zdarzenia na policję.
Czechy: Obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu (dopuszczalny limit to 0,0 promili). Ponadto, przez cały rok należy jeździć z włączonymi światłami do jazdy dziennej.
Słowenia: Światła mijania muszą być włączone przez całą dobę. Wymagane są również winiety podczas jazdy autostradami i drogami ekspresowymi.
Węgry: Obowiązuje zasada zerowej tolerancji dla alkoholu, co oznacza, iż dopuszczalny limit dla kierowców to 0,0 promili).
Islandia: Jazda poza wyznaczonymi drogami jest zabroniona, choćby jeżeli teren wydaje się łatwo dostępny i otwarty.
To rzecz jasna nie wszystkie niuanse w przepisach drogowych poszczególnych państw Europy. Przed wyjazdem koniecznie się z nimi zapoznajmy. Polecam też przejrzenie znaków drogowych, bo nie dość, iż mogą się różnić wyglądem, to jeszcze jest sporo takich, których nie ma w Polsce.