Zanim zadasz sobie ważne pytanie „po co”, przyjrzyj się z jakim kunsztem zmieniono charakter poczciwej Tenery. Aż szkoda, iż producent nie przewidział takiej wersji w swoim portfolio…
Yamaha Ténéré 700 to jeden z najpopularniejszych motocykli adventure, jego przeznaczeniem są dalekie wyprawy i nieutwardzone drogi. Jednak w rękach specjalistów z Rough Crafts motocykl zmienił się w zupełnie nową maszynę. Zamiast offroadu, żywiołem YenereZ 700 FT stał się flat track. Motocykl wygląda, jakby uciekł prosto z amerykańskich torów i był gotowy na miejskie szaleństwa.
Inspiracja przyszła niespodziewanie
Czasem najlepsze pomysły pojawiają się przypadkiem. Podczas przeglądania mediów społecznościowych Winston Yeh natknął się na model YZ450F flat tracker zespołu Estenson Racing. Zafascynowany jego sylwetką postanowił stworzyć podobną maszynę. Już pierwsze przymiarki ujawniły zaskakującą zgodność geometrii ramy Yamaha Ténéré 700 z YZ450F. Kilka prób w Photoshopie potwierdziło realność projektu, a kiedy zainteresowanie nim wyraził tajwański oddział Yamahy, prace ruszyły z kopyta.
Adventure wyścigówka
Pierwszym krokiem była gruntowna przebudowa modelu Yamaha Ténéré 700 z 2021 roku. Stalową ramę pomocniczą zastąpiono lżejszym aluminiowym elementem z YZ450F. Aby zredukować masę i nadać motocyklowi wyścigowy charakter, zdecydowano się przebudować całą instalację elektryczną.
Serce YenereZ 700 FT to sprawdzony, rzędowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 689 cmł, generujący 72 KM i 68 Nm momentu obrotowego. Spece z Rough Crafts wprowadzili ulepszenia w postaci układu dolotowego DNA oraz customowego układu wydechowego Rough Crafts x JZO Crafts 2-w-2, który kończy się wysoko zamontowanym tłumikiem, przypominającym motocykle motocross.
Topowe zawieszenie i hamulce
Każdy element podwozia został starannie dobrany do projektu. Rough Crafts postawiło na zawieszenie Öhlins: widelec RXF48S, dostosowany do flat tracka, oraz tylny monoshock YA818, obniżający motocykl dla poprawy trakcji. Układ hamulcowy to także cymes: sześciotłoczkowe zaciski Beringer na tarczach 320 mm z przodu oraz dwu-tłoczkowy zacisk z tarczą 267 mm z tyłu. Całość uzupełniają 19-calowe felgi Roland Sands Design z oponami Dunlop K180.
Nowoczesna estetyka
Po modyfikacji podwozia motocykl otrzymał agresywny wygląd inspirowany YZ450F. Nadwozie oklejono czarno-szarymi grafikami MTR Wrapping, a manualnie wykonany aluminiowy zbiornik paliwa JZO Crafts stanowi bazę dla reszty karoserii, choć jego pojemność to skromne 6,8 litra.
Detale, które robią różnicę
Jak przystało na Rough Crafts, motocykl wzbogacono unikalnymi detalami:
- Reflektor KOSO,
- Tylna lampa Rough Crafts x KOSO ION 3-w-1,
- Licznik prędkości KOSO GPS,
- Stopki ZETA,
- Aluminiowy korek zbiornika paliwa Rough Crafts,
- Kierownica Renthal Tracker z elementami sterującymi Beringer,
- Manetki i przepustnica Domino. Każdy detal jest przemyślany i w pełni funkcjonalny, co podkreśla minimalistyczny, wyścigowy charakter motocykla.
YenereZ 700 FT to nie tylko wizualna petarda, ale również w pełni funkcjonalny flat tracker, gotowy na tory i ulice. Choć jest to unikatowy egzemplarz, Rough Crafts oferuje podobne modyfikacje na zamówienie. Ale uwaga – taka perła nie będzie tania.
Dane techniczne YenereZ 700 FT:
- Klasa: Flat Tracker
- Projekt: YenereZ 700 FT
- Wykonawca: Rough Crafts
- Donor: 2021 Yamaha Ténéré 700
- Rama: Stalowa, podwójnie wiązana
- Silnik: Rzędowy dwucylindrowy, 689 cmł, chłodzony cieczą
- Moc: 72 KM (54 kW)
- Moment obrotowy: 68 Nm
- Rozstaw osi: 1595 mm
- Produkcja: 1/1 – unikat
YenereZ 700 FT to prawdziwa gratka dla fanów niestandardowych motocykli. Yamaha Ténéré 700 zyskała nowe oblicze – dynamiczne, agresywne i gotowe do jazdy na granicy możliwości. Czekamy na kolejne projekty Rough Crafts, które łączą pasję do designu i inżynierii na najwyższym poziomie.








