Podczas tegorocznych targów EICMA 2025 w Mediolanie chiński gigant branży e-mobility, firma Yadea, zaprezentował swoją innowacyjną wizję przyszłości transportu elektrycznego. Centralnym punktem stoiska była premiera modelu Yadea Velax, nowego motocykla elektrycznego o imponującej wydajności i błyskawicznym ładowaniu.
Velax jako wizytówka ambicji technologicznych
Na tegorocznych targach EICMA w Mediolanie Yadea pojawiła się po raz ósmy, ale w zupełnie innym wydaniu niż wcześniej. Zamiast kolejnego modelu skutera z odświeżoną obudową, producent przywiózł Velaxa. Motocykl elektryczny o wysokiej wydajności i funkcji bardzo szybkiego ładowania, który ma stanowić nowy punkt odniesienia dla segmentu miejskich jednośladów. To świadczy o tym, jak Yadea ambitnie wszystkie swoje plany technologiczne wdraża w życie.
Według danych przedstawionych w Mediolanie, bateria Yadea Velax osiąga 80% pojemności w około 20 minut. To nie jest marketingowy rekord prędkości, ale realny sygnał, iż chiński producent inwestuje w technologię ładowania, która ma praktyczne znaczenie w codziennym użytkowaniu. Wersja Velax U wykorzystuje podwójny akumulator litowy 74V28Ah ATL, oferujący zasięg do 100 km.
Motocykl elektryczny Yadea Velax można będzie ładować z gniazdka. Źródło: Yadea.Silnik o mocy 3000 W (4900 W szczytowej) i momencie 176 Nm przekłada się na natychmiastową reakcję na gaz. Dodatkowo, tryb ECO z hamowaniem odzyskowym pozwala zwiększyć efektywność energetyczną. W kontekście miejskiej mobilności Yadea pokazuje, iż realne ulepszenia nie polegają już na walce o każdy kilometr zasięgu. Również istotne jest skrócenie czasu ładowania i wydłużenie żywotności ogniw.
Nie tylko pojazd, ale element infrastruktury
To, co wyróżnia prezentację Yadea na tle innych wystawców EICMA 2025, to fakt, iż producent pokazał pełen system energetyczny, a nie pojedynczy produkt. Wraz z premierą Velaxa firma zaprezentowała ekosystem ładowania obejmujący szybkie ładowarki domowe, stacje wymiany akumulatorów, systemy solarne i szafy magazynujące energię. Te urządzenia współgrają z modelem Yadea Velax, tworząc kompletny system.
Sercem tego systemu ma być akumulator sodowy, nad którym Yadea prowadzi prace rozwojowe. Według danych producenta ogniwo wytrzymuje ponad 1500 cykli ładowania, obsługuje ultraszybkie ładowanie o współczynniku 1,5 C. Dodatkowo, utrzymuje stabilną wydajność w temperaturach sięgających –20°C. To kierunek, który może mieć najważniejsze znaczenie dla przyszłości rynku. Akumulatory sodowe są tańsze w produkcji, mniej zależne od litu i lepiej przystosowane do masowej mobilności miejskiej.
Odblokowanie Yadea Velax będzie możliwe z poziomu aplikacji. Źródło: Yadea.Yadea podkreśla, iż projekt nie jest koncepcyjną ciekawostką, ale elementem długofalowej strategii budowania infrastruktury energetycznej wokół własnych pojazdów. Z biznesowego punktu widzenia to podejście bliższe modelowi Tesli niż klasycznemu producentowi motocykli. Różnica polega na tym, iż Yadea zaczyna od rynku jednośladów. W Azji generuje on milionowe wolumeny i pozwala szybciej przetestować skalowalność systemu.
Stabilność, testy i kierunek ekspansji
Velax został zaprojektowany jako konstrukcja przystosowana do eksploatacji miejskiej. Nie jest to maszyna sportowa; producent zwraca uwagę na ponad milion testów wibracyjnych. Te testy miały potwierdzić trwałość ramy i układu zawieszenia. Motocykl otrzymał hydrauliczne amortyzatory, tarczowe hamulce 220 mm z systemem CBS oraz stopień ochrony IPX7. W ten sposób można nim jeździć w deszczu bez obaw o elektronikę.
Wymiary (1944 × 704 × 1097 mm) i kompaktowa konstrukcja plasują go w segmencie miejskim. Osiąga prędkość maksymalną 65 km/h i zasięg do 105 km. W codziennej eksploatacji ważniejszy jest jednak fakt, iż Yadea konsekwentnie dopracowuje systemy zarządzania energią (BMS) i integruje je z platformą cyfrową. Użytkownicy mogą korzystać z aplikacji Yadea APP, zdalnych aktualizacji OTA, systemu GPS i geofencingu. Także dostępna jest funkcja Bluetooth Unlock i dzielenie kluczyka z pięcioma użytkownikami. To elementy, które czynią Yadea Velax wysoce funkcjonalnym.
Na poziomie biznesowym producent potwierdził plany dalszej ekspansji w Europie. Zamierza otworzyć flagowe salony w Mediolanie, Zurychu, Londynie i Budapeszcie. To element strategii wejścia w segment premium miejskiej mobilności, który w Europie dopiero się kształtuje, ale w Chinach jest już rynkiem masowym.
Aplikacja pozwoli także sprawdzić stan baterii. Źródło: Yadea.Co oznacza Yadea Velax dla branży?
Yadea Velax nie jest kolejnym elektrycznym motocyklem, który ma wyglądać futurystycznie i zniknąć po roku z oferty. To narzędzie pokazowe, którego zadaniem jest zademonstrowanie poziomu zaawansowania technologicznego chińskiej produkcji. Prezentacja ekosystemu ładowania oraz prace nad akumulatorami sodowymi pokazują, iż w globalnym wyścigu o nową mobilność Europa nie ma już przewagi technologicznej.
Specyfikacja Yadea Velax
- Silnik: Wheel Hub Motor, 2000 W (3200 W szczytowa)
- Moment obrotowy: 176 N·m
- Bateria: LiFePO₄ 72 V 30 Ah
- Zasięg: do 105 km
- Prędkość maksymalna: 65 km/h
- Hamulce: tarczowe 220 mm + CBS
- Wodoszczelność: IPX7
- Oświetlenie: LED 25 560 cd
- Koła: aluminiowe 14″
- Łączność: Bluetooth, GPS, OTA, Yadea APP
- Funkcje smart: udostępnianie kluczyka, lokalizator, geofencing.
Motocykl elektryczny Yadea Velax ma występować w kilku wariantach kolorystycznych. Źródło: Yadea.Jeśli te rozwiązania trafią do seryjnej sprzedaży, Velax może stać się punktem odniesienia nie tylko dla segmentu skuterów elektrycznych, ale też dla całego modelu integracji pojazdu i infrastruktury energetycznej.

6 godzin temu













