Chiński producent pojazdów elektrycznych Xpeng ogłosił, iż będzie licencjonować swój zaawansowany system wspomagania kierowcy (ADAS) innym producentom, przekształcając się w dostawcę technologii Tier 1. Pierwszym oficjalnym klientem jest Volkswagen, który zintegruje system XNGP w swoich samochodach produkowanych na rynek chiński, co stanowi ogromny zwrot dla obu firm i rzuca bezpośrednie wyzwanie liderom w dziedzinie autonomicznej jazdy.
Podczas wydarzenia AI Day, które odbyło się 5 listopada 2025 roku, prezes Xpeng, He Xiaopeng, potwierdził, iż firma rozpoczyna nowy rozdział działalności jako dostawca zaawansowanych technologii dla branży motoryzacyjnej. Zamiast rozwijać swoje systemy wyłącznie na własny użytek, Xpeng będzie je oferować także innym markom. Pierwszym partnerem jest Volkswagen, który w ramach swojej strategii „In China, for China” wykorzysta flagowy system Xpeng – XNGP (Navigation Guided Pilot) – w pojazdach sprzedawanych w Państwie Środka. Ruch ten pozycjonuje Xpeng jako bezpośredniego konkurenta dla firm takich jak Tesla, które rozwijają własne, zamknięte ekosystemy autonomicznej jazdy.
Chip Xpeng Turing AI trafi do samochodów Volkswagena
Współpraca obu koncernów jest znacznie głębsza, niż mogłoby się wydawać, i stanowi rozszerzenie partnerstwa nawiązanego już w 2023 roku. Volkswagen nie tylko zyska dostęp do systemu XNGP, ale również zaadaptuje całą architekturę elektryczną i elektroniczną (E/E) Xpeng, w tym model sztucznej inteligencji VLA (Vision-Language-Action) oraz autorskie chipy AI Turing w swoich chińskich modelach. Dla niemieckiego producenta oznacza to skrócenie cykli rozwojowych i potencjalne obniżenie kosztów produkcji choćby o 40%, a także szybsze wdrażanie aktualizacji OTA. Dla Xpenga jest to z kolei szansa na generowanie wysokomarżowych przychodów z licencji, które analitycy szacują na około 500 milionów dolarów rocznie do 2027 roku z samej umowy z VW.
Roboty, robotaksówki i chipy AI: Xpeng idzie śladem Tesli, ale szybciej
Decyzja Xpeng o monetyzacji swoich badań i rozwoju to sygnał zmiany w globalnej hierarchii motoryzacyjnej, gdzie chińskie firmy z producentów stają się technologicznymi liderami i eksporterami innowacji. Jak stwierdził wiceprezes firmy, Brian Gu, kooperacja między producentami staje się trendem, ponieważ tradycyjnym koncernom coraz trudniej jest samodzielnie rozwijać zaawansowane oprogramowanie we właściwym tempie. Pierwsze modele Volkswagena wyposażone w technologię XNGP mają pojawić się na chińskim rynku już w 2026 roku, co z pewnością nasili rywalizację w segmencie inteligentnych pojazdów.

2 godzin temu














