Xiaomi intensyfikuje działania na rynku motoryzacyjnym i ogłasza prace nad własnym chipem dla EV oraz dynamiczną rozbudowę sieci sprzedaży i serwisów. Firma liczy na rychłe osiągnięcie rentowności w swoim dziale motoryzacyjnym i mocne zaznaczenie obecności w strategicznych segmentach przyszłościowej mobilności.
Nowa strategia Xiaomi
Podczas konferencji dla inwestorów Lei Jun, założyciel i dyrektor generalny Xiaomi, ujawnił, iż spółka prowadzi zaawansowane prace nad własnym chipem dla samochodów elektrycznych. Debiut tego układu przewidziany jest na najbliższe miesiące. Jednocześnie firma pochwaliła się systematycznym zmniejszaniem strat w dziale motoryzacyjnym i zapowiedziała, iż już w trzecim lub czwartym kwartale tego roku segment ten powinien wejść w fazę zyskowności.
Rozwój własnych układów scalonych może okazać się najważniejszy dla przyszłości Xiaomi Auto. Własny chip to szansa na uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców, obniżenie kosztów produkcji, a także możliwość zaoferowania bardziej zaawansowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, automatyzacji jazdy czy efektywności energetycznej. Eksperci branżowi zwracają uwagę, iż w czasach intensywnych zmian w sektorze automotive – zwłaszcza w kontekście globalnych niedoborów półprzewodników – inwestycja Xiaomi w projektowanie własnych układów może zapewnić jej przewagę konkurencyjną.

Ekspansja sieci sprzedaży i najważniejsze wzmocnienia kadrowe
Xiaomi Auto równie dynamicznie rozwija infrastrukturę sprzedażową i serwisową. W maju firma otworzyła 29 nowych salonów w kluczowych aglomeracjach, takich jak Szanghaj, Pekin, Chongqing i Chengdu, zwiększając łączną liczbę placówek do 298 w 82 miastach Chin. W czerwcu planowane jest otwarcie kolejnych 37 salonów, co pozwoli dotrzeć do takich miast jak Baoji czy Cangzhou i przekroczyć próg 300 punktów sprzedaży w skali kraju. Równolegle, liczba punktów serwisowych wzrosła do 153, obejmując już 88 miast.
Wzrost sieci sprzedaży i serwisu przekłada się na łatwiejszy dostęp do produktów marki oraz wyższy komfort posprzedażowy dla klientów, co jest jednym z kluczowych czynników budowania zaufania na bardzo konkurencyjnym, chińskim rynku aut elektrycznych.
Warto zwrócić uwagę także na wzmocnienia w kadrze inżynierskiej Xiaomi Auto. Do firmy dołączył Chen Guang, były CTO Nanjing Research Institute należącego do koncernu FAW (First Automobile Works), gdzie odpowiadał m.in. za rozwój i architekturę systemów jazdy autonomicznej. Jego transfer, wraz z powierzeniem mu funkcji szefa działu percepcji systemów wspomagania kierowcy, świadczy o ambicjach Xiaomi w zakresie rozwoju zaawansowanych funkcji autonomicznych. Dotychczasowy lider tego obszaru, Cai Rui, został przesunięty do pionu zajmującego się robotyką.