Wypadanie zapłonu – napraw taką usterkę, bo zniszczysz sobie auto!

1 rok temu

Jednym z powodów nierównej pracy silnika jest tzw. wypadanie zapłonu. Usterkę warto gwałtownie usunąć, bo może narobić sporych strat – ze zniszczeniem katalizatora włącznie.

Czynników, które sprawiają, iż silnik pracuje równo jest wiele. Jednym z nich jest prawidłowo przebiegający proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Zdarza się, iż jest zaburzony. o ile okresowo pojawiają się problemy z zapłonem w wybranych cylindrach, mówimy o tzw. wypadaniu zapłonu.

To sytuacja, w której do cylindra trafia adekwatna ilość powietrza i paliwa, jednak nie dochodzi do zapłonu mieszanki. Objawami wypadania zapłonu jest nierówna praca silnika i wyraźne drgania na biegu jałowym oraz podczas wkręcania silnika na obroty, a także błyskająca kontrolka silnika Check Engine. Wypadanie zapłonu może generować także kod błędu – jest to zwykle P0300, przy czym ostatnia cyfra może być zamieniona na 1, 2, 3 lub 4 – taki kod informuje wówczas, na którym z cylindrów elektronika zdiagnozowała problemy z zapłonem.

Przyczyny wypadania zapłonu są różne. Jedną z częściej spotykanych jest „kończąca się” cewka lub kaseta zapłonowa, która niebawem może zupełnie odmówić posłuszeństwa. Zapłon może wypadać także z powodu uszkodzonych przewodów zapłonowych, uszkodzonych przewodów cewek, zużytych świec lub złego połączenia świecy z cewką lub przewodem zapłonowym.

Jeżeli chcemy dokonać samodzielnej diagnostyki, można obejrzeć przewody zapłonowe, sprawdzić, czy elementy są dobrze ze sobą połączone, a cewki zostały dobrze dokręcone. Po wyłączeniu silnika można także zamienić cewki miejscami. o ile wypadanie zapłonu przeniesie się na inny cylinder, będziemy mieli odpowiedź na pytanie, która z cewek jest uszkodzona.

Redakcja poleca: Uszkodzona pompa wody: objawy awarii. Mogą mieć poważne konsekwencje!

Jeżeli nie znamy przebiegu, przy jakim ostatni raz były wymieniane świece, warto założyć nowe. W starszych autach można także wymienić kopułkę aparatu zapłonowego oraz przewody – warto stosować markowe zamienniki, bo żywotność najtańszych zwykle pozostawia dużo do życzenia. Zresztą najtańsze cewki zwykle trafiają do aut przeznaczonych na sprzedaż i stają się źródłem problemów. Jakość komponentów ma szczególnie duże znaczenie w przypadku samochodów zasilanych LPG.

Zdarza się, iż wypadanie zapłonu następuje w określonych sytuacjach – np. przy zimnym silniku czy podczas deszczu. O takich okolicznościach warto poinformować mechanika, co może mu ułatwić poszukiwanie np. uszkodzonych uszczelnień przewodów, które zakłócają proces zapłonu mieszanki.

Jeżeli stwierdzimy wypadanie zapłonu, należy gwałtownie usunąć usterkę. o ile proces spalania nie przebiega prawidłowo, paliwo trafia do układu wydechowego. Dopalając się w nim naraża na uszkodzenie turbosprężarkę, katalizator, sondy i inne kosztowne elementy.

Idź do oryginalnego materiału