Targi SEMA to jedno z najważniejszych wydarzeń dla fanów modyfikacji i tuningów. Toyota uczestniczy w każdej edycji tego wydarzenia, prezentując co roku efektowne prototypy oraz zmodyfikowane egzemplarze swoich najbardziej rozpoznawalnych modeli. Tegoroczna ekspozycja Toyoty, którą w Las Vegas Convention Center można oglądać do 9 listopada, skupia się przygodach poza utartym szlakiem, off-roadzie i wyprawach.
„Na takich targach puszczamy wodze fantazji i prezentujemy nieznane oblicze naszych najpopularniejszych aut, wykorzystując przy tym całą gamę akcesoriów Toyoty. Chcemy pokazać naszym klientom i fanom, co jest tak naprawdę możliwe. Naszą pasją jest tworzenie aut, które odzwierciedlają styl życia naszych klientów, ale nie brakuje też jedynych w swoim rodzaju prototypów” – powiedział Mike Tripp, wiceprezes Toyota Motor North America (TMNA) ds. marketingu.
Toyota Land Cruiser ROX
Gwiazdą stoiska Toyoty jest Land Cruiser „ROX”, który nawiązuje do legendarnych terenówek Toyoty z otwartym dachem. Studio Calty Design, które odpowiadało za opracowanie stylistyki najnowszej odsłony Land Cruisera, w prototypie chciało dać pasażerom jak najbliższy kontakt z otoczeniem. Przeprojektowano i stworzono od nowa ponad 50 procent auta, które powstało tylko w jednym egzemplarzu.
Auto ma agresywny i rasowy wygląd, który podkreślają potężne terenowe opony, podniesione zawieszenie, poszerzone błotniki, osłony podwozia, a także drzwi z otwartymi górnymi i dolnymi sekcjami. Najbardziej rewolucyjną zmianą w stosunku do standardowego Land Cruisera jest miękki, odsuwany dach oraz otwarta przestrzeń bagażowa za tylnymi siedzeniami. Na tylnych drzwiach umieszczono koło zapasowe. Lakier Spring Green inspirowany jest kultowym malowaniem poprzednich generacji Land Cruisera. W kabinie znajdziemy fotele obszyte skórą Heritage Orange, a panele drzwiowe mają zintegrowane zestawy bezpieczeństwa i taśmy na okulary przeciwsłoneczne i inny sprzęt rekreacyjny.
Toyota RAV-X Concept
Prototypowa Toyota RAV-X Concept definiuje na nowo możliwości terenowe SUV-a średniej wielkości. Bazą dla auta była Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, która dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości ma idealne adekwatności pod kątem off-roadu. Projektanci bazowali na doświadczeniach i sukcesach marki w Rajdzie Dakar. Dlatego w prototypowym RAV-X zamontowano wzmocnione zawieszenie o dużym skoku, które podniosło wysokość auta o 51 mm, a rozstaw kół poszerzono o 160 mm. Z przodu i z tyłu zastosowano regulowane amortyzatory, auto zyskało dodatkowe osłony podwozia, a także dodatkowe wloty powietrza. Z jazdą po bezdrożach doskonale radzą sobie 17-calowe felgi z terenowymi oponami, a rasowego wyglądu dodaje tylny spojler.
Toyota GR86 Rally Legacy Concept
Rajdy samochodowe są ważnym elementem DNA Toyoty. GR86 Rally Legacy Concept nawiązuje do najlepszych rajdowych tradycji lat 90. i kultowego biało-zielono-czerwonego malowania z tamtych lat. Inspiracją dla prototypowego modelu była Celica GT-Four, co widać po charakterystycznych sześcioramiennych białych felgach, tylnym spojlerze, dodatkowych halogenach i czerwonych chlapaczach. We wnętrzu zainstalowano klatkę bezpieczeństwa, rajdowe fotele z sześciopunktowymi pasami oraz sportową kierownicę.
Technicznie auto łączy dwa modele z linii GR – doskonale znane w Europie coupe GR86 oraz hot-hatcha GR Corollę. Inżynierowie musieli zmodyfikować podwozie GR86, by zamontować silnik G16E-GTS o mocy 300 KM i napęd na cztery koła GR-FOUR z GR Corolli. Zmiany przeszło też przednie i tylne zawieszenie, a także układ kierowniczy. Specjalnie do tego auta zaprojektowano układ wydechowy i zastosowano wyczynowy intercooler.
Toyota 4Runner TRD Surf Concept
Toyota 4Runner w latach 80. była jednym z emblematycznych elementów tętniącej życiem kultury surfingu w południowej Kalifornii. Zaprezentowana na targach SEMA Toyota 4Runner TRD Surf Concept nawiązuje do tamtych czasów. Auto otrzymało łatwy w demontażu choćby dla jednej osoby zdejmowany dach z bagażnikiem przystosowanym do przewożenia desek surfingowych, a także dwudrzwiowe nadwozie z elektrycznie regulowanymi szybami w drugim rzędzie i składany przedni fotel, który ułatwia zajmowanie miejsca na tylnej kanapie. Wnętrze jest odporne na warunki atmosferyczne, a podłoga wodoodporna.
Auto zostało poszerzone, zyskało wzmocnione zawieszenie oraz przeprojektowany układ kierowniczy, a standardem są potężne terenowe opony zamontowane na 17-calowych felgach. Turbodoładowany silnik iForce 2,4 l generuje moc 278 KM, a moment obrotowy trafia na wszystkie cztery koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Rasowy dźwięk to zasługa zmodyfikowanego układu wydechowego.
Toyota Tacoma TRD ProRunner Race Concept
Tacoma TRD ProRunner Race powstała, by uczcić współpracę Toyoty z Legacy Motor Club i legendarnym kierowcą Jimmiem Johnsonem. Samochód zbudowano z myślą o rywalizacji w rajdach terenowych w klasie Stock Mid-Size. Podzespoły z Tacomy TRD Pro dostosowano do skróconego, dwudrzwiowego nadwozia Tacomy XtraCab. Zmodyfikowano zawieszenie, w którym wykorzystano amortyzatory FOX Quick Switch 3 (QS3) TRD Pro i przednie górne wahacze TRD, aby zapewnić lepsze osiągi w terenie. Podwozie wzmocniono osłonami ochraniającymi podzespoły z przodu, skrzynię biegów oraz tylną oś. Sztywność nadwozia dodatkowo zwiększyło zastosowanie klatki bezpieczeństwa. Kierowca i pilot korzystają z wyczynowych foteli IsoDynamic Performance. Tylną klapę zastąpiono lekką siatką, by obniżyć masę auta, a na wzmocnionej aluminium przestrzeni ładunkowej umieszczono specjalny zbiornik paliwa oraz koło zapasowe.
Na stoisku Toyoty podczas tegorocznej edycji targów SEMA będzie można zobaczyć jeszcze multimedialną Tundrę w odsłonie Ultimate Tailgate oraz model Suprabird Tribute, czyli GR Suprę nawiązującą do auta Richarda Petty’ego, legendy NASCAR, z 1969 roku.