Wyczynowy sedan – BMW M3 CS w BMW Zdunek Gdańsk

5 godzin temu

Lekka konstrukcja z wieloma komponentami z karbonu, czyli tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, większa moc silnika, zmodyfikowany układ jezdny, ekskluzywne elementy stylistyczne i wyposażenie zestawione pod kątem wyczynowej jazdy na torze wyścigowym. A do tego 4 drzwiowe nadwozie i niemały bagażnik. BMW M3 CS to unikatowy model wyczynowego samochodu, który może też zostać użyty jako auto codziennego użytku. choćby dla rodziny!

W gdańskim salonie BMW zaparkował wyjątkowy egzemplarz, równie wyjątkowego modelu. Jest to białe BMW M3 CS. Produkcja tego auta odbywała się w limitowanej edycji od marca 2023 roku. Najważniejszymi rynkami zbytu są USA, Niemcy, Wielka Brytania i Japonia, przy czym w tej chwili w stałej ofercie pozostały już tylko modele M3 CS Touring. Prezentowany w gdańskim salonie egzemplarz to ostatnia szansa na ten model tej generacji w wydaniu sedan.

Wyższa moc, niższa masa, fascynujące osiągi.

Wyższa moc, niższa masa. Napęd M3 CS zapewnia specjalnie zmodyfikowana wersja wysokoobrotowego 6-cylindrowego silnika rzędowego z technologią M TwinPower Turbo opracowanego do BMW M3 i BMW M4. Motor ten ma liczne rozwiązania zaczerpnięte bezpośrednio z motorsportu.

Beztulejowy blok silnika w zamkniętej konstrukcji charakteryzuje się niezwykle wysoką sztywnością i przystosowany jest do bardzo wysokich ciśnień spalania. Lekkie gładzie cylindrów z powłoką stalową wykonaną w technologii natryskiwania łukowego (LDS) zmniejszają straty mocy wynikające z tarcia. Bardzo wysoka sztywność skrętna lekkiego kutego wału korbowego sprzyja oddawaniu mocy i pracy silnika na wysokich obrotach. Rdzeń głowicy cylindrów wykonany jest w technologii druku 3D, co umożliwia ułożenie przebiegu kanałów chłodzenia w sposób, który nie byłby możliwy w przypadku konwencjonalnego odlewania metalu, a który zapewnia optymalne chłodzenie. Chłodzenie, podobnie jak układ smarowania, opracowane zostały z myślą o wyzwaniach związanych z jazdą na torze wyścigowym.

Dzięki tym specjalnym cechom silnik BMW M3 CS jest konsekwentnie nastawiony na pracę z dużym obciążeniem i na maksymalne oddawanie mocy. Jego potencjał pozwolił na podniesienie mocy maksymalnej o 40 KM do 550 KM w porównaniu z jednostką napędową BMW M3 Competition. Wyższa moc idzie tu w parze z nieograniczonymi adekwatnościami w zakresie wytrzymałości i trwałości, które uzyskano poprzez odpowiednie adaptacje technologii M TwinPower Turbo. Główną modyfikacją jest przy tym zwiększenie maksymalnego ciśnienia doładowania z obu turbosprężarek mono scroll z 1,7 do 2,1 bara oraz specjalny program sterownika silnika.

Również charakterystyczne dla tego modelu jest twardsze mocowanie silnika, które zapewnia bardzo sztywne połączenie jednostki napędowej z konstrukcją pojazdu. Skutkiem tego pozostało szybsza reakcja silnika i bezpośrednia transmisja napędu. Silnik osiąga maksymalny moment obrotowy 650 Nm już od 2750 aż do 5950 obr/min. Maksymalną moc uzyskuje przy 6250 obr/min, a odcięcie obrotów następuje przy 7200 obr/min.

Moc przenoszona jest przez 8-stopniową skrzynię M Steptronic z Drivelogic obsługiwaną charakterystyczną dla M dźwignią biegów na konsoli środkowej oraz karbonowymi łopatkami na kierownicy. Przycisk Drivelogic w dźwigni biegów pozwala na zmianę charakterystyki zmiany biegów. Do wyboru jest ustawienie komfortowe, sportowe oraz zoptymalizowane do jazdy na torze wyścigowym.

Napęd na wszystkie koła M xDrive daje bardzo dobrą trakcję i zwinność. Układ M xDrive z przeniesieniem większej części napędu na tylną oś w połączeniu z aktywnym, w pełni adaptacyjnym mechanizmem różnicowym M, zapewnia typowe dla M adekwatności przyspieszania i dynamicznego pokonywania zakrętów.

W menu M Setup kierowca może oprócz podstawowego trybu 4WD wybrać tryb 4WD Sport, w którym na tylne koła przekazywana pozostało większa część napędu. Po wyłączeniu układu DSC (Dynamic Stability Control) dostępny jest również tryb 2WD – napęd wyłącznie na tylne koła. Przekierowanie pełnej mocy silnika na tył i wyłączenie stabilizacji jazdy pozwala doświadczonym kierowcom cieszyć się niezwykle angażującymi wrażeniami z jazdy.

BMW M3 CS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a od 0 do 200 km/h w 11,1 s. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h wynosi 2,6 s (na 4. biegu) lub 3,3 s (na 5. biegu). Prędkość maksymalna BMW M3 CS wyposażonego standardowo w pakiet M Driver jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h.

Specjalnie zmodyfikowany układ jezdny i kontrola stabilności, opony torowe w standardzie.

Specjalna kinematyka osi, a także dobrane do tego modelu wartości pochylenia kół, amortyzatory, dodatkowe sprężyny i stabilizatory optymalizują precyzję kierowania, przenoszenie sił bocznych, reakcję zawieszenia i amortyzacji oraz prowadzenie kół. Na potrzeby BMW M3 CS zmodyfikowano też elektronicznie sterowane amortyzatory adaptacyjnego układu jezdnego M, elektromechaniczny układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu oraz zintegrowany układ hamulcowy.

Wyposażenie standardowe tego modelu specjalnego obejmuje układ hamulcowy M z pływającymi tarczami do wyboru z czerwonymi lub czarnymi zaciskami hamulcowymi. Opcjonalnie oferowany jest karbonowo-ceramiczny układ hamulcowy M. Jego zaciski lakierowane są w matowym kolorze złotym lub czerwonym.

Lekka konstrukcja z szerokim zastosowaniem karbonu, sztywniejsza karoseria.

Wyczynowy i ekskluzywny charakter BMW M3 CS to w znacznej mierze zasługa użytych w tym modelu licznych elementów obniżających masę pojazdu. Największą rolę odgrywa tu zastosowanie komponentów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. Oprócz karbonowego dachu model specjalny ma również maskę, splitter przedni, przednie wloty powietrza, lusterka zewnętrzne, dyfuzor tylny i spojler tylny wykonane z tego nowoczesnego lekkiego materiału. Także konsola środkowa, łopatki zmiany biegów na kierownicy i listwy ozdobne wykonane są z karbonu. Do redukcji masy we wnętrzu przyczyniają się także oferowane standardowo karbonowe fotele kubełkowe M. Również układ wydechowy BMW M3 CS jest o ponad kilogram lżejszy dzięki tytanowemu tłumikowi końcowemu. W sumie lekkie elementy konstrukcyjne obniżyły masę o około 20 kg w porównaniu z BMW M3 Competition Limuzyna z napędem M xDrive.

Egzemplarz eksponowany w salonie BMW Zdunek w Gdańsku dostępny jest do zakupu. Wyprodukowany został w 2024 roku, jest samochodem fabrycznie nowym, niezarejestrowanym i bez przebiegu drogowego. Cena katalogowa wynosiła 882 100 zł, natomiast w tej chwili jest do zakupienia za 837 800 zł.

Idź do oryginalnego materiału