Wspólny apel dziewięciu organizacji transportowych. Nowe prawo UE może zaszkodzić wszystkim Europejczykom.

5 dni temu

Dziewięć czołowych organizacji branżowych z Polski, Węgier, Chorwacji, Słowenii i Czech wystosowało apel do władz Unii Europejskiej, wzywając do natychmiastowego wstrzymania prac nad reformą przepisów dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Proponowana zmiana rozporządzeń 883/2004 i 987/2009, zdaniem sygnatariuszy, może doprowadzić do chaosu w sektorze transportu drogowego, zagrozić milionom miejsc pracy i osłabić konkurencyjność gospodarki UE.

Apel został podpisany przez przedstawicieli kluczowych organizacji z Europy Środkowo-Wschodniej, które wspólnie reprezentują znaczną część europejskiego sektora przewozowego. Wśród sygnatariuszy znaleźli się: Konfederacja Przemysłu Republiki Czeskiej, Narodowe Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych na Węgrzech (NiT Hungary), Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD) z Polski, Polska Unia Transportu (PUT), Sekcja Transportu Izby Gospodarczej Słowenii, Stowarzyszenie Chorwackich Przewoźników Drogowych (UHCP), Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” (TLP) oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD).

Organizacje krytykują zapisy dotyczące tak zwanej „pluriactivity”, czyli nowych kryteriów określania miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, oraz obowiązek wcześniejszego zgłaszania zamiaru delegowania pracownika. Ich zdaniem, te zmiany mogą sprawić, iż kierowca będzie objęty jednocześnie trzema różnymi systemami prawnymi (pracy, podatków i ubezpieczeń społecznych) – w zależności od kraju rejestracji firmy, miejsca świadczenia usługi i zamieszkania pracownika.

Projektowane przepisy nakładają niepotrzebne obowiązki administracyjne, które podzielą wspólny rynek Unii Europejskiej na wiele różnych systemów. Zamiast wspierać mobilność i elastyczność w transporcie, rażąco utrudnią działalność firm przewozowych ostrzega Maciej Wroński, prezes TLP.

Dodatkowym problemem jest obowiązek zgłaszania każdego wyjazdu kierowcy z wyprzedzeniem. W praktyce uniemożliwi to obsługę zleceń ad hoc, typowych dla branży, oraz zwiększy emisję CO2 poprzez ograniczenie możliwości eliminowania tak zwanych „pustych przebiegów”.

Organizacje ostrzegają również, iż reformy uderzą w samych kierowców. Ci, zmuszeni do częstych zmian systemu ubezpieczeń społecznych, mogą tracić uprawnienia do świadczeń, a ich emerytury będą uzależnione od żmudnych i kosztownych procedur w kilku państwach. Wroński dodaje, iż zamiast zwiększać ochronę socjalną pracowników, nowe przepisy mogą doprowadzić do realnej utraty świadczeń i niepewności co do ich ciągłości, co stanowi poważne zagrożenie nie tylko dla firm, ale przede wszystkim dla pracowników.

Sygnatariusze wspólnego pisma wzywają Komisję Europejską, Parlament Europejski i Radę UE do odrzucenia kontrowersyjnych przepisów lub przynajmniej wykreślenia z nich zapisów dotyczących pluriactivity i obowiązku wcześniejszego zgłoszenia delegowania pracownika. Ich zdaniem, nowelizacja w obecnym kształcie narusza fundamentalne zasady wspólnego rynku i stanowi realne zagrożenie dla europejskiego systemu logistyki oraz bezpieczeństwa socjalnego pracowników mobilnych. Pełną treść apelu można znaleźć pod poniższym odnośnikiem.

Idź do oryginalnego materiału