Fiat 500 jest zaskakująco aerodynamiczny. Dzięki starannemu projektowi i wykorzystaniu tunelu aerodynamicznego europejski Fiat 500 osiągnął współczynnik oporu powietrza 0,325. To lepsze niż kilka smukłych samochodów sportowych, takich jak Ferrari F40, F50, Testarossa i 360, Corvette Z06 i Dodge Viper GTS.* Jest to tym bardziej niezwykłe, iż 500 jest stosunkowo wysokim i przysadzistym samochodem w porównaniu z bardziej popularnymi kształt łzy nadawany samochodom o niskim oporze.
Fiat 500 Współczynnik oporu powietrza (Cd):
500e – 0,311500 Pop – 0,332500 Sport – 0,362500 Lounge – 0,359500c Pop and Lounge – 0,364500 Turbo – 0,362Europejska 500 – 0,325
Fiat 500 Abarth Współczynnik oporu powietrza (Cd):
500 Abarth: 0,352 — z 16-calowym. koła 500 Abarth: 0,365 — z 17-calowymi. koła 500c Abarth: 0,352 — z 16-calowymi. koła 500c Abarth: 0,365 — z 17-calowymi. koła
Fiat 500e to najbardziej aerodynamiczna 500 (0,311). Wynika to z dodatkowych 140 godzin udoskonalania w tunelu aerodynamicznym, którym poddano w pełni elektryczną 500e, aby zredukować hałas i zwiększyć zasięg jazdy. Samochody elektryczne jeżdżą stosunkowo cicho, więc szum wiatru jest bardziej odczuwalny, a jego redukcja jest priorytetem.
Głównymi obszarami, na których koncentrowali się inżynierowie Fiata, były:
Uszczelnienia pasa przedniego Zoptymalizowany pod względem aerodynamiki pas przedni 15-calowe felgi aluminiowe o gładkim profilu Opływowe obudowy lusterek zewnętrznych Nakładki na nadwozie pojazdu Ulepszone progi boczne Konstrukcja tylnego pasa zmniejszająca opór Optymalizacja spojlera montowanego na klapie bagażnika
Jeden z projektantów Fiata powiedział mi, iż spędził dużo czasu zgnieciony w bagażniku 500e podczas testu w tunelu aerodynamicznym, dopasowując tylną deskę rozdzielczą, aby uzyskać najlepsze wyniki!
. Przykład, jak mała zmiana może wiele zmienić. Nakładki na lusterka w Fiacie 500e są wyjątkowe. Zwróć uwagę na wytłoczoną ostrą krawędź i porównaj ją z nakładką lusterka standardowego Fiata 500 pokazaną poniżej. Ta subtelna zmiana poprawia aerodynamikę, a także szum wiatru. Takie szczegóły składają się na 13-procentową redukcję oporu aerodynamicznego o 0,311 Cd w porównaniu z 0,359 Cd w modelu 500 Lounge.
Więcej szczegółów dotyczących aerodynamiki Fiata 500e można znaleźć w artykule, do którego link znajduje się poniżej:

Zauważysz, iż Abarthy nie są najbardziej aerodynamicznymi modelami. Wynika to z faktu, iż priorytetem w tych samochodach było zwiększenie siły docisku przy dużych prędkościach i dodatkowy przepływ chłodzenia dla silnika z podwójnym intercoolerem i turbodoładowaniem. Szersze opony, niezbędne do jazdy z wysokimi osiągami, również zwiększają opór.

Więc następnym razem, gdy ktoś wspomni, iż Twój samochód jest tak aerodynamiczny jak budka telefoniczna lub cegła, masz teraz fakty!
Czytaj więcej:
* Niektóre dobrze znane samochody, którymi Fiat 500 bije aerodynamicznie:
1987 Ferrari F40: 0,34
2004 Ferrari F430 F1: 0,34
1996 Ferrari F50: 0,372
1986 w Ferrari Testaro: 0,36
1999 Ferrari 360 Modena: 0,34
2006-13 Korweta Z06: 0,34
1996 Dodge Viper GTS: 0,35
2004 Zwycięstwo Astona Martina: 0,35
2006 BMW Z4 M Coupé: 0,35
1989 Mazda Miata: 0,38
1974 Lamborghini Countach: 0,42
Źródło: Wikipedia, FCA
Obrazy: FCA i autor

2 lat temu








