Polacy coraz mocniej przekonują się do samochodów MG z Chin, ale na jednym z większych rynków europejskich jest to jeszcze potężniejszy hit. Nie, wcale nie chodzi o Wielką Brytanię, gdzie korzenie ma marka przejęta przez koncern SAIC. Chodzi o Hiszpanię, gdzie chińskiego SUV-a MG ZS na koniec roku możemy ogłaszać bestsellerem.
Klienci w poszczególnych krajach często mają pewien rodzaj patriotyzmu. jeżeli chodzi o modele, to w Niemczech najlepiej sprzedają się Volkswageny, we Francji Peugeoty, we Włoszech Fiaty, a w Czechach Skody. Są jednak pewne wyjątki, bo przykładowo w Hiszpanii to nie żaden model SEAT-a ma najwięcej rejestracji. W tym roku bestseller hiszpańskiej marki na tym rynku jest w cieniu dwóch modeli.
Tylko Dacia Sandero wyprzedza chińskiego SUV-a
W tym roku w Hiszpanii wg raportu ANFAC zarejestrowano już 431 919 nowych samochodów osobowych. To oznacza, iż rynek urósł o 13,6 proc. względem pierwszych 5 miesięcy zeszłego roku. W tym najczęściej sięga się po taniutką Dacię Sandero. Od stycznia do maja 2025 r. zarejestrowano 16 035 egzemplarzy, czyli o 22,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Jednak już wiceliderem jest MG ZS z liczbą 13 125 szt. To wzrost o ponad połowę (55,6 proc.). Dzięki temu, chińskiego SUV-a już wymienia się w gronie faworytów do wygrania całego roku.
Według tego rankingu, dla Hiszpanów dopiero trzecim wyborem jest rodzimy SEAT, a konkretnie najtańszy model Ibiza. Po maju jego wynik to 10 224 rejestracji (+11,1 proc.). Najbliżej podium jest Renault Clio (10 128 szt.). Jeszcze większy wzrost, bo o 59,3 proc. odnotowuje piąty już Peugeot 208 (9 710 szt.). Bezpośredni rywal chińskiego SUV-a, SEAT Arona plasuje się na 6. miejscu z liczbą 9 484 rejestracji. Hiszpański SUV wyprzedził Renault Captur (9 464 szt.) i Toyotę Corollę (9 022 szt.), która była wiceliderem rok temu. Mimo kiepskiego maja, Nissan Qashqai utrzymuje 9. miejsce (8 955) przed Hyundaiem Tucsonem (8 595).
Hiszpanie trochę jak Polacy, też często są w salonach Toyoty
Sumując sprzedaż wszystkich modeli, podobnie jak w Polsce, w Hiszpanii liderem jest Toyota (40 539 szt.). Drugie jest Renault (35 599 szt.), a podium uzupełnia Volkswagen (30 822 szt.). Po maju z czołowej trójki wypadł SEAT (30 107 szt.), którego podgania Kia (6 796 szt.). Za Hyundaiem (27 777), Dacią (27 028) i Peugeotem (26 964) jest już MG (21 888). Chińska marka urosła względem pierwszych pięciu miesięcy zeszłego roku o 87,1 proc. Czołową dziesiątkę kompletuje Mercedes z liczbą 21 603 rejestracji.