Rozmiar grilla w najnowszych modelach BMW spotkał się z krytyką wielu miłośników marki. Okazuje się jednak, iż pomysł na wprowadzenie do produkcji powiększonych nerek pojawił się już w latach 90. w związku z konceptem BMW ZBF 7er.
Gigantyczne pionowe nerki w BMW, które zwiastowała nowa seria 7, a które w tej chwili można spotkać w większości nowych modeli marki, nie wszystkim przypadły do gustu
Ten element stylistyczny mocno spolaryzował środowisko motoryzacyjne i podzieliły je na jego zagorzałych przeciwników i umiarkowanych zwolenników. Mam wrażenie, iż tych pierwszych jest zdecydowanie więcej.
Joji Nagashima z pewnością w dużych nerkach nie widzi nic kontrowersyjnego. To japoński projektant-weteran, znany z prac nad takimi modelami, jak E36, czy Z3 Roadster. W 1996 roku zaprojektował prototyp BMW ZBF 7er, który wyróżniał się gigantycznymi nozdrzami. Tak, dokładnie było to w roku 1996.
Wielkie nerki w BMW ZBF 7er ujrzały światło dzienne dzięki nagraniu z serii Inside BMW Group Classic
Click here to view the video on YouTube.
BMW ZBF 7er zasługuje na uwagę nie tylko przez wzgląd na atrapę chłodnicy, czy ogromne światła.
Nadwozie auta powstało według starej rzemieślniczej szkoły. Pełnowymiarowy gliniany model wysłano do Włoch i tam z metalu odręcznie wykuto całą karoserię. BMW może też pochwalić się odręcznie wyciętymi bieżnikami opon – stworzył je Dunlop według projektu Nagashimy.
Wiele rozwiązań zastosowanym w koncepcie znacznie wyprzedzało swój czas, nie tylko nerki
Pokrętło na kształt systemu iDrive w kokpicie zobaczyliśmy dopiero w BMW serii 7 E65.
Wysuwane z nadwozia klamki to pomysł, który w tej chwili powoli wdrażany jest przez marki premium. Podobnie rzecz ma się z kamerami zastępującymi lusterka – przez cały czas stanowią rzadkość na rynku.
BMW ZBF 7er wszystko to posiadało na swoim wyposażeniu
I choć jego wnętrze dziś trąci myszką i jest wyraźnie przestarzałe z małym jak na współczesne standardy systemem multimedialnym oraz drewnianymi szufladami(!), to niektóre elementy niewątpliwie reprezentują nieszablonowe myślenie. Choćby panel klimatyzacji z kratką nawiewu na desce rozdzielczej.
BMW ZBF-7er ostatecznie nie trafiło do produkcji
Prawdopodobnie uznano, iż jest na to za wcześnie. Do salonów w 2001 roku wjechał model opracowany przez Chrisa Bangle’a, czyli BMW serii 7 E65. Z nerkami o połowę mniejszymi.