Wielki pojedynek BMW M3. Każda generacja na starcie! (wideo)

1 rok temu

Czy rzeczywiście jest tak, iż każde nowe wcielenie samochodu jest szybsze od tego poprzedniego? No cóż, istnieje taka tendencja, ale nie we wszystkich przypadkach musi mieć swoje odzwierciedlenie.

Oto wielki pojedynek BMW M3, który jest z pewnością prawdziwą gratką dla fanów niemieckiej marki. Biorą w nim udział wszystkie generacje bawarskiego wozu – od najstarszej po najnowszą. Wskazanie kolejności nie będzie takie łatwe.

Jeżeli chodzi o historię modelu, to wszystko zaczęło się w 1985 roku, kiedy światło dzienne ujrzało pierwsze wydanie ukryte pod oznaczeniem E30. Było oferowane z dwiema jednostkami napędowymi o pojemnościach 2,3 i 2,5 litra. Ostatnie generacje dysponowały natomiast jednostkami V8, a ta aktualna ma pod maską sześciocylindrowy silnik.

Wielki pojedynek BMW M3

Przejdźmy do szczegółów technicznych. BMW M3 E30 biorące udział w tym porównaniu skrywa czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,3 litra, który generuje 200 koni mechanicznych i 240 niutonometrów. Przenoszeniem mocy na tylną oś zajmuje się pięciobiegowa skrzynia manualna. Masa własna pojazdu wynosi 1275 kilogramów.

Jak na tym tle wypada generacja E36? Pod jej maską też znajduje się wolnossąca jednostka, ale sześciocylindrowa i większa, bo o pojemności 3,2 litra. Użytkownik ma do dyspozycji 320 koni mechanicznych i 350 niutonometrów. Moc trafia na tylną oś dzięki sześciobiegowej przekładni mechanicznej. Masa własna? 1460 kilogramów.

Kolejne wcielenie to oczywiście E46, które dysponuje „prawie” taką samą jednostką, co poprzednik. Sześciocylindrowy, wolnossący silnik o pojemności 3,2 litra generuje tu jednak 343 konie mechaniczne oraz 365 niutonometrów, czyli nieco więcej. Do tego dochodzi sześciobiegowy manual i napęd na tył. To wydanie M3 waży 1495 kilogramów.

>BMW M3 Touring kontra Audi RS6. Lekkość czy moc? (wideo)

Czwarta generacja to E92. I tu zaczyna się nieco większa zabawa. Sercem prezentowanego BMW M3 jest czterolitrowe V8, które potrafi produkować 420 koni mechanicznych i 400 niutonometrów. Mimo zastosowania większej jednostki, Bawarczycy byli wierni pozostałym koncepcjom, dlatego wciąż mamy tu skrzynię manualną i napęd na tył. E92 ma duży potencjał, ale waży 1580 kilogramów.

Czas na przedostatnie z dotychczasowych M3. To F30, które posiada mniejszą, bo trzylitrową jednostką z sześcioma cylindrami. Dzięki podwójnemu doładowaniu oferuje 450 koni mechanicznych oraz 550 niutonometrów. Te wartości oznaczą, iż to wariant Competition. Przenoszeniem potencjału na tylną oś zajmuje się dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna. Masa własna pojazdu to 1595 kilogramów.

Teoretycznie, największe szanse na zwycięstwo mają dwie najnowsze generacje

Najnowsze, najbardziej kontrowersyjnie wyglądające wcielenie to oczywiście G80. W nim również znajdziemy podwójnie doładowaną, trzylitrową jednostkę, tyle iż oferującą 510 koni mechanicznych oraz 650 niutonometrów. Auto występuje z napędem na obie osie, ale w teście wzięła udział wersja RWD, by wyrównać szanse. Przenoszeniem mocy zajmuje się ośmiobiegowy automat, ale nie dwusprzęgłowy. Ile waży? 1730 kilogramy.

Który z tych samochodów wygra wielki pojedynek BMW M3. Patrząc na suche, wydaje się, iż dwie najnowsze generacje mają najwięcej argumentów na odniesienie sukcesu, choć wiele zależeć będzie od przeniesienia dużej mocy na jedną oś.

Idź do oryginalnego materiału