Widoki na tej trasie będą zjawiskowe. To Polska, nie Chiny

konto.spidersweb.pl 16 godzin temu

Na Podkarpaciu powstaje najwyższa estakada w Polsce.

Chińskie przedsięwzięcia cieszą się w Polsce szczególnym uznaniem. Czasami pochwały są na wyrost, o czym na naszych łamach pisał Paweł Grabowski. „Chinofile” z zachwytem przyjmują wszystko, co powstaje w Azji, zapominając, iż podobne projekty od dawna funkcjonują u nas. Albo dają się nabrać na zmyślone wynalazki, którym daleko do rzeczywistości.

Pamiętacie złote lata telezakupów? Magiczne ściereczki, super patelnie, garnki, które były mądrzejsze od domowników? Wszystko było przełomowe i nowoczesne. Drony, lasery, lotniskowce, tramwaje bez szyn, to współczesna odmiana tych zakupów. Naiwni ludzie wierzą na podstawie kilku filmów, iż żyją na najgorszym kontynencie, iż Europa może się zwijać. Tymczasem wylosowali w życiowej loterii najbezpieczniejsze miejsce na świecie do życia, z rozbudowaną kulturą, cywilizacją i myślą technologiczną – trafnie pisał o chińskiej propagandzie Paweł.

Naprawdę nie mamy czego się wstydzić. A iż i u nas buduje się z rozmachem, świadczy budowa najwyższej estakady w Polsce. „Kolejny filmik z Chin? Nie, to jest inwestycja w Polsce” – zachwala na Twitterze Janusz Pietruszyński, udostępniając nagranie z budowy. I nie ma w tych komplementach cienia przesady.

https://www.facebook.com/gddkia/videos/1047608000672989

Imponująca estakada będzie częścią powstającej drogi ekspresowej S19. Znajdzie się pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. Jej długość to ok. 1,15 km, a wysokość filarów ok. 80 m.

Kierowcy pojadą prawie 100 m nad ziemią

W zakresie robót drogowych wykonano m.in. 2 804 254 m3 wykopów, 1 020 921 m3 nasypów, 16 450 m2 warstw mrozoochronnych oraz wykorzystano 68 880 m gwoździ gruntowych. Zaawansowanie robót drogowych wynosi 41 proc. – relacjonuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Rzeszów.

W sumie projekt na odcinku między Babicą a Jawornikiem zakłada budowę ośmiu estakad na bardzo wysokich podporach. Do tego dojdzie pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt.

W zakresie robót mostowych wykorzystano 270 000 m3 mieszanki betonowej i 14 500 ton stali zbrojeniowej. Dla zobrazowania ilości zastosowanej stali wartości te można porównać do wagi 30-piętrowego wieżowca lub w pełni załadowanego pociągu towarowego z ponad setką wagonów – informuje GDDKiA.

W ramach inwestycji powstanie 11,6 km drogi ekspresowej. Koniec robót planowany jest w II połowie 2026 r.

Idź do oryginalnego materiału