Dodge zaprezentował siódmy i ostatni wariant „ostatniego wezwania” swoich muscle carów Challenger i Charger z najmocniejszymi w historii marki. Dodge Challenger SRT Demon 170 z 2023 r. rozpoczyna się w miejscu, w którym pierwszy Challenger SRT Demon został przerwany w 2018 r.
Okazało się, iż ostatni gatunek kultowego, pochłaniającego benzynę samochodu typu muscle car Dodge’a ma ostateczną wersję legendarnego 6,2-litrowego doładowanego Hemi V8 producenta samochodów. Jest bezpośrednim potomkiem silnika skrzyniowego Hellephant C170 firmy Direct Connection (fabrycznie wspierany producent części wyczynowych Dodge), który zadebiutował na targach SEMA 2022.
„Aby uczcić koniec ery samochodów typu muscle car Hemi, ściągnęliśmy wszystkich gubernatorów, aby osiągnąć nowy poziom, nowy punkt odniesienia dla osiągów samochodów seryjnych„ fabrycznych szaleństw ”, powiedział Tim Kuniskis, dyrektor generalny marki Dodge w firmie Stellantis.
Silnik Dodge Challenger SRT Demon 170
Pod maską znajduje się ziejący ogniem, wysokowydajny 6,2-litrowy Hemi V8 z mnóstwem usprawnień. Po pierwsze, ma nową 3,0-litrową sprężarkę doładowującą opartą na silniku skrzyniowym Hellephant C170, wytwarzającym o 30 procent większy przepływ powietrza i o 40 procent wyższe ciśnienie doładowania przy 21,3 psi. Doładowanie łączy 3,02-calowe koło pasowe ze zaktualizowanym przełożeniem 2,68, aby zapewnić o 14 procent większy nadbieg.
Inne godne uwagi ulepszenia obejmują korbowody o większej wytrzymałości z ulepszonym wspornikiem tulei sworznia, tłumik wiskotyczny pomagający redukować drgania skrętne oraz aluminiowe głowice cylindrów, stalowe kołki przeznaczone do zastosowań lotniczych ze stalowymi wkładkami, zwiększające o 38 procent siłę zacisku.
Następnie silnik otrzymał wtryskiwacze paliwa o większym przepływie (zdolne do pompowania 164 galonów gazu na godzinę), korpus przepustnicy 105 mm (33 procent większy przepływ powietrza), zawory dolotowe pokryte azotkiem, centralny pręt i łożyska z ołowiu miedzianego, niższy świece zapłonowe zoptymalizowane pod kątem ciepła i etanolu oraz ulepszony ośmiobiegowy automat TorqueFlite 8HP90.
Biorąc pod uwagę stałą dietę mieszanki etanolu E85, Dodge Challenger SRT Demon 170 wytwarza niszczącą opony moc 1025 koni mechanicznych i 945 funtów na stopę. momentu obrotowego, więcej niż pierwszy SRT Demon uwolniony w 2018 roku. Jednak szaleństwo przenosi się na 900 koni mechanicznych i 810 lb-ft. momentu obrotowego, jeżeli silnik wykrywa gaz E10. Te liczby sprawiają, iż Dodge Challenger SRT Demon 170 jest najpotężniejszym samochodem typu muscle car w długiej i cenionej historii producenta samochodów.
Kierowcy mogą wybrać ustawienia uruchamiania i zmiany momentu obrotowego dzięki standardowej funkcji TransBrake (dostępnej za pośrednictwem strony TransBrake Performance Page na ekranie wyświetlacza). Podobnie jak w przypadku oryginalnego Demona, TransBrake działa w połączeniu z rezerwą momentu obrotowego, która otwiera przepustnicę i wstępnie ustawia zawór obejściowy doładowania. Torque Reserve utrzymuje przepływ powietrza w sprężarce doładowującej i kontroluje dostarczanie momentu obrotowego poprzez zmianę zdarzeń zapłonu i rozrządu w Dodge Challenger SRT Demon 170. Zdjęcie: Stellantis.
Jak szybki jest Dodge Challenger SRT Demon 170?
Dodge rozpędza się od zera do 60 mil na godzinę w niewiarygodne 1,6 sekundy, jednocześnie dostarczając najwyższe przeciążenia (2,004 gs). To także pierwszy produkcyjny samochód w historii motoryzacji, który przebiegł osiem sekund ćwierć mili. Challenger SRT Demon 170 zniszczył ćwierć mili w 8,1 sekundy z certyfikatem NHRA przy 151,17 mil na godzinę, co wystarczyło, aby otrzymać list o naruszeniu za bieg poniżej dziewięciu sekund bez spadochronu i klatki bezpieczeństwa.
Moduł sterujący układu napędowego wykrywający etanol
Dodge Challenger SRT Demon 170 z doładowaniem Hemi V8 może wykryć etanol w zbiorniku paliwa. W rezultacie Hemi V8 może automatycznie dostosować moc znamionową na podstawie procentowej zawartości etanolu w gazie wewnątrz zbiornika. Ponownie skalibrowany moduł sterujący układu napędowego (PCM) zarządza przepływem paliwa i czasem zapłonu silnika V8 oraz wyświetla wskaźnik zawartości etanolu w paliwie na zestawie wskaźników.
Jeśli system wykryje 20-procentowy etanol, ikona pompy paliwa w zestawie wskaźników zaświeci się na biało. Ale jeżeli system wykryje do 65 procent etanolu, ikona zaświeci się na niebiesko, co oznacza, iż silnik może uwolnić całą moc 1025 koni mechanicznych na ziemię.
Moc znamionowa dostosowuje się automatycznie i jest wyświetlana na podstawie procentowej zawartości etanolu w paliwie. Zdjęcie: Stellantis.
Wzmocniony układ napędowy
Pod spodem znajduje się o 30 procent mocniejszy tylny wał napędowy, większe przeguby homokinetyczne i o 53 procent mocniejsza obudowa tylnej osi ze zintegrowanym logo Direct Connection, aby zapewnić odpowiedni uliczny wizerunek. Wszystko łączy się ze wzmocnioną tylną osią o średnicy 240 mm i tylnymi półosiami z 43 wypustami, co zapewnia moc 1025 koni mechanicznych. Pomagają w tym niestandardowe koła 18 x 8 cali z przodu i 17 x 11 cali z tyłu z niestandardowymi oponami typu drag radial Mickey Thompson ET Street R.
Co więcej, Challenger SRT Demon 170 jest wyposażony w niezbędne oprogramowanie i sprzęt gotowy do przeciągania, aby uczynić bohaterów ze zwykłych kierowców na torze wyścigowym. Wyposażony jest w system TransBrake 2.0 nowej generacji, pierwotnie zastosowany w pierwszym Demonie, umożliwiający kierowcom konfigurowanie lub wybieranie profili momentu obrotowego dla określonych warunków na torze. System współpracuje z funkcją Launch Control i funkcją rezerwy momentu obrotowego, aby poprawić reakcję silnika przy dowolnej prędkości obrotowej, jednocześnie maksymalizując przyspieszenie.
Standardem dla Dodge Challenger SRT Demon 170 są funkcje z poprzedniego Demona, takie jak blokada linii (umożliwia stacjonarne przepalenie za naciśnięciem przycisku) i wspomaganie startu. Posiada również funkcję SRT power chiller, która kieruje klimatyzowane powietrze do doładowania w celu obniżenia temperatury dolotu, jednocześnie chłodząc silnik po intensywnej pracy.
SRT Power Chiller, maska Air-Grabber i reflektory Air Catcher chronią Dodge Challenger SRT Demon 170 przed przegrzaniem. Dodatkowa funkcja Race Cool Down zapewnia dodatkowe chłodzenie po wyłączeniu silnika. Zdjęcie: Stellantis.
Adaptacyjne amortyzatory Bilstein
Dodge Challenger SRT Demon 170 pomaga przenieść całą masę i moment obrotowy dzięki adaptacyjnym amortyzatorom Bilstein na czworakach, które reagują na ustawienia trybu jazdy samochodu. Na przykład w trybie Drag przednie amortyzatory Bilstein są ustawione na mocną kompresję i miękkie odbicie, podczas gdy tylne amortyzatory są ustawione na mocną kompresję i mocne tłumienie odbicia.
Co więcej, amortyzatory Bilstein zapewniają o 10 mm wyższy prześwit z tyłu i 17 mm ograniczony skok skoku, aby połknąć te masywne opony typu drag Mickey Thompson. Tym sztucznym amortyzatorom towarzyszą miękkie sprężyny (35 procent z przodu i 28 procent z tyłu) oraz bardziej miękkie stabilizatory (75 procent z przodu i 44 procent z tyłu).
Usunięto wszystko
Nie pomyl Dodge Challenger SRT Demon 170 z szybkim, ale praktycznym samochodem. Nie ma przedniego siedzenia pasażera, tylnych siedzeń, izolacji akustycznej, wykładziny bagażnika ani świateł bagażnika, a wszystko to w celu zmniejszenia masy. Ma tylko system audio z dwoma głośnikami. W zamian otrzymujesz żółto-czerwoną plakietkę Demona na zestawie wskaźników (która określa czterocyfrowy numer VIN pojazdu), sterownicę z Alcantary i wykończenie z prawdziwego włókna węglowego.
Jednak opcja wnętrza z wysokiej jakości skóry rozkwita, skądinąd jałową kabinę, obejmującą skóry Alcantara i Laguna, podgrzewany i wentylowany fotel kierowcy, podgrzewany rumpel i 18-głośnikowy system audio Harman Kardon, żeby wymienić tylko kilka. Inne zmiany obejmują znaczek SRT na przednim grillu, niestandardowy znaczek Demon (z tatuażem na szyję 170 i żółtym okiem demona) oraz pamiątkowe plakietki „Last Call”.
Jedyna w swoim rodzaju zawartość dla właściciela obejmuje pamiątkowy zestaw karafki Demon ze spersonalizowanymi i serializowanymi informacjami oraz dostępną spersonalizowaną karoserię Goodwool. Zdjęcie: Stellantis.
Dodge Challenger SRT Demon 170 Dostępność
Dodge Challenger SRT Demon 170 można zamawiać do 15 maja 2023 r., a ceny podstawowe zaczynają się od około 97 000 USD bez opłat za miejsce docelowe. Dodge ograniczy produkcję do 3300 sztuk, z czego 3000 trafi do Ameryki, a 300 do Kanady. Sugerowana cena detaliczna obejmuje zestaw karafek Demon, oddychającą siatkową osłonę samochodu Goodwool oraz wysokiej jakości produkty do pielęgnacji samochodu z Jay Leno’s Garage.
Dodge Challenger SRT Demon 170 2023 będzie dostępny we wszystkich 14 kolorach nadwozia Challengera, w tym B5 Blue, Plum Crazy (fioletowy), Sublime (zielony) i Destroyer Grey. Wszystkie kolory będą również dostępne z opcjonalną unikalną maską w kolorze Satin Black lub maską, dachem i pokrywą w kolorze Satin Black.
Podobnie jak w przypadku oryginalnego Demona, właściciele muszą podpisać zrzeczenie się potwierdzające wyjątkowe cechy Demona 170 jako specjalnie skonstruowanego, dopuszczonego do ruchu ulicznego samochodu typu drag. Zakup Dodge Challenger SRT Demon 170 umożliwia właścicielom udział w jednodniowych zajęciach SRT Experience w Radford Racing School.
Gratulujemy Dodge’owi za wejście all-in w jego ostatnim muscle carze „Ostatni dzwonek”. Ale zanim złapiemy Kleenex, wiedz, iż Dodge i era samochodów muscle car będzie żyła dalej dzięki Charger Daytona SRT Concept, EV wśród samochodów muscle car. Oczywiście z punktu widzenia entuzjasty nic nie zastąpi czystej wrogości, wibracji i beczkowego dźwięku dostrojonego amerykańskiego silnika V8, ale jesteśmy otwarci na alternatywy.
Alvin Reyes jest felietonistą Autoblog i ekspertem w dziedzinie samochodów sportowych i wyczynowych. Studiował lotnictwo cywilne, aeronautykę i księgowość w młodości i przez cały czas jest bardzo zauroczony swoim byłym Lancerem GSR i Galantem SS. Lubi też smażonego kurczaka, muzykę i ziołolecznictwo.
Zdjęcia i źródło: Dodge.