WEC: Znamy BoP na Katar

news.5v.pl 3 godzin temu

Duże zmiany w porównaniu z ubiegłym rokiem zaszły w Balance of Performance na pierwszą rundę Długodystansowych Mistrzostw Świata.

FIA i organizatorzy WEC przed każdą rundą sezonu dokonują oceny osiągów aut (na podstawie wyników i pomiarów) i „zrównują” je poprzez zmiany wagi, mocy do 250 km/h i wykorzystania energii na stint.

Współczynniki BoP mają bardzo duże znaczenie w kontekście wyników poszczególnych aut, dlatego odpowiednie ich wyważenie jest najważniejsze dla w miarę równej rywalizacji.

W ubiegłym roku przez każdą z rund dochodziło do zmian BoP i w związku z tym porównanie z ubiegłorocznym wyścigiem 1812KM Kataru wygląda dość ciekawie. Na początek przypomnienie wyników wyścigu z 2024.

Waga

W tym aspekcie w porównaniu z ubiegłorocznym wyścigiem w Katarze najbardziej odchudzone zostało Ferrari – o aż 38 kilogramów. Również w porównaniu z ostatnim wyścigiem sezonu 2024, auta ekipy z Maranello są znacznie lżejsze.

Tylko dwa auta są cięższe niż przed rokiem – Peugeot i Porsche.



Producent Katar 2025 Katar 2024 Bahrajn 2024 Zmiana vs Katar 2024
Alpine 1044 1070 1046 -26
Aston Martin 1042
BMW 1037 1060 1036 -23
Cadillac 1030 1032 1038 -2
Ferrari 1037 1075 1053 -38
Peugeot 1031 1030 1031 1
Porsche 1064 1048 1056 16
Toyota 1064 1089 1065 -25

Moc poniżej 250 km/h

W porównaniu z ubiegłorocznym wyścigiem w Katarze najwięcej straciła tu Toyota – aż 7 kW. Zyskały Cadillac i Porsche.

Producent Katar 2025 Katar 2024 Bahrajn 2024 Zmiana vs Katar 2024
Alpine 508 510 517 -2
Aston Martin 504
BMW 505 506 514 -1
Cadillac 503 499 417 4
Ferrari 501 503 510 -2
Peugeot 520 520 520 0
Porsche 508 505 514 3
Toyota 503 510 499 -7



Maksymalna energia na stint

Cadillac i Porsche zyskały tu najwięcej – po 9 kJ. Sporo więcej będzie mógł też zużyć Peugeot. Ferrari będzie miało do dyspozycji 5 kJ mniej, podobnie jak Alpine i Toyota.

Producent Katar 2025 Katar 2024 Bahrajn 2024 Zmiana vs Katar 2024
Alpine 904 909 907 -5
Aston Martin 899
BMW 902 904 905 -2
Cadillac 899 890 906 9
Ferrari 897 902 905 -5
Peugeot 909 904 903 5
Porsche 909 900 911 9
Toyota 909 914 908 -5

Przypomnę, iż w sobotę zakończyły się przedsezonowe testy WEC. Ich pełne i interesujące podsumowanie znajdziecie tutaj.



Idź do oryginalnego materiału