
Duże zmiany w porównaniu z ubiegłym rokiem zaszły w Balance of Performance na pierwszą rundę Długodystansowych Mistrzostw Świata.
FIA i organizatorzy WEC przed każdą rundą sezonu dokonują oceny osiągów aut (na podstawie wyników i pomiarów) i „zrównują” je poprzez zmiany wagi, mocy do 250 km/h i wykorzystania energii na stint.
Współczynniki BoP mają bardzo duże znaczenie w kontekście wyników poszczególnych aut, dlatego odpowiednie ich wyważenie jest najważniejsze dla w miarę równej rywalizacji.
W ubiegłym roku przez każdą z rund dochodziło do zmian BoP i w związku z tym porównanie z ubiegłorocznym wyścigiem 1812KM Kataru wygląda dość ciekawie. Na początek przypomnienie wyników wyścigu z 2024.
Waga
W tym aspekcie w porównaniu z ubiegłorocznym wyścigiem w Katarze najbardziej odchudzone zostało Ferrari – o aż 38 kilogramów. Również w porównaniu z ostatnim wyścigiem sezonu 2024, auta ekipy z Maranello są znacznie lżejsze.
Tylko dwa auta są cięższe niż przed rokiem – Peugeot i Porsche.
Alpine | 1044 | 1070 | 1046 | -26 |
Aston Martin | 1042 | |||
BMW | 1037 | 1060 | 1036 | -23 |
Cadillac | 1030 | 1032 | 1038 | -2 |
Ferrari | 1037 | 1075 | 1053 | -38 |
Peugeot | 1031 | 1030 | 1031 | 1 |
Porsche | 1064 | 1048 | 1056 | 16 |
Toyota | 1064 | 1089 | 1065 | -25 |
Moc poniżej 250 km/h
W porównaniu z ubiegłorocznym wyścigiem w Katarze najwięcej straciła tu Toyota – aż 7 kW. Zyskały Cadillac i Porsche.
Alpine | 508 | 510 | 517 | -2 |
Aston Martin | 504 | |||
BMW | 505 | 506 | 514 | -1 |
Cadillac | 503 | 499 | 417 | 4 |
Ferrari | 501 | 503 | 510 | -2 |
Peugeot | 520 | 520 | 520 | 0 |
Porsche | 508 | 505 | 514 | 3 |
Toyota | 503 | 510 | 499 | -7 |
Maksymalna energia na stint
Cadillac i Porsche zyskały tu najwięcej – po 9 kJ. Sporo więcej będzie mógł też zużyć Peugeot. Ferrari będzie miało do dyspozycji 5 kJ mniej, podobnie jak Alpine i Toyota.
Alpine | 904 | 909 | 907 | -5 |
Aston Martin | 899 | |||
BMW | 902 | 904 | 905 | -2 |
Cadillac | 899 | 890 | 906 | 9 |
Ferrari | 897 | 902 | 905 | -5 |
Peugeot | 909 | 904 | 903 | 5 |
Porsche | 909 | 900 | 911 | 9 |
Toyota | 909 | 914 | 908 | -5 |
Przypomnę, iż w sobotę zakończyły się przedsezonowe testy WEC. Ich pełne i interesujące podsumowanie znajdziecie tutaj.