Powstały trzy warianty przebiegu trasy, która skomunikuje się z autostradą A1 oraz układem dróg lokalnych. Każdy z nich podzielono na cztery podwarianty z różnymi rozwiązaniami połączenia z układem drogowym w rejonie A1.
Przeprowadzono analizę wielokryterialną zaplanowanych przebiegów i wybrano wariant 2.1A (brązowy). Obwodnica Blachowni i Herb przebiegnie nowym śladem. Od północy ominie miejscowości Herby, Pietrzaki i Trzepizury, a od południa dzielnicę Blachowni – Ostrowy. Do autostrady A1 trasa włączy się poprzez węzeł Częstochowa Blachownia. Trasa o długości 12,5 km zostanie poprowadzona głównie przez tereny leśne.
W wyniku decyzji środowiskowej poprzedzonej konsultacjami społecznymi, powinien zostać zatwierdzony przewidywany wariant przebiegu. Potem dojdzie do doszczegółowienia rozwiązań projektowanej obwodnicy i rozpoznania podłoża gruntowego. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na IV kwartał 2026 r., a roboty budowlane na lata 2029–2031.
Obwodnica w ciągu DK46 wyprowadzi ruch tranzytowy z Blachowni i Herb. Odcinek będzie najważniejszy dla planowanego połączenia autostrady A1 z drogą ekspresową S11.
Przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU ogłoszono w październiku 2020 r. W maju 2021 r. została w tej sprawie podpisana umowa z biurem projektowym Trakt z Katowic.
Przeczytaj także: Droga ekspresowa S5 na Dolnym Śląsku. Czas na decyzję środowiskową