W trasie? Sprawdź, czy coś siedzi ci na ogonie…

5 dni temu

Na polskich drogach coraz trudniej odróżnić zwykłe auta od nieoznakowanych radiowozów policji. W szczególności Grupa SPEED, działająca na drogach krajowych i ekspresowych, korzysta z pojazdów, które na pierwszy rzut oka nie różnią się od cywilnych samochodów. W tym artykule przyjrzymy się, jakimi samochodami porusza się polska policja, jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz oraz jakie pojazdy wykorzystuje policja w Niemczech oraz innych krajach EU gdzie często jeżdżą Polscy kierowcy zawodowi.

Nowoczesna flota polskiej policji

Polska policja sukcesywnie modernizuje swoją flotę, odchodząc od przestarzałych pojazdów. Obecnie wśród nieoznakowanych radiowozów dominują:

  • BMW serii 3 (330i xDrive)najczęściej spotykane, wyposażone w wideorejestratory Videorapid 2A.

  • Cupra Leonhatchback z silnikiem 2.0 TSI o mocy 300 KM i napędem na cztery koła.

  • Renault Megane R.S.hot-hatch z silnikiem 1.8 turbo o mocy 300 KM.

  • Kia Stingersportowy sedan z silnikiem 2.0 T-GDI o mocy 255 KM.

  • Skoda Superb i Octavia, Volkswagen Passat, Opel Insignia często wykorzystywane przez Inspekcję Transportu Drogowego (ITD).

Kolory tych pojazdów są zwykle stonowane: czarne, szare, granatowe lub srebrne, co pozwala im wtapiać się w ruch drogowy.

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Choć nieoznakowane radiowozy mają na celu pozostanie niezauważonymi, istnieją pewne cechy, które mogą je zdradzić:

  • Dodatkowa antenaczęsto montowana na tzw. „płetwie rekina” na dachu pojazdu.

  • Wideorejestratorykamery zamontowane na desce rozdzielczej lub w okolicach lusterka wstecznego.

  • Wyświetlacz LEDumieszczony za tylną szybą, służy do komunikacji z kierowcami (np. „STOP POLICJA”).

  • Dodatkowe światłazamontowane w grillu lub za szybami, używane podczas interwencji.

  • Załogadwie osoby w ciemnych ubraniach, często obserwujące ruch drogowy.

Grupa SPEED – elitarna jednostka drogówki

Grupa SPEED to specjalna formacja policji drogowej, działająca na terenie całego kraju. Jej głównym zadaniem jest przeciwdziałanie niebezpiecznym zachowaniom na drodze, w tym przekraczaniu prędkości. Funkcjonariusze tej grupy korzystają zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych pojazdów, wyposażonych w nowoczesne technologie, takie jak wideorejestratory i laserowe mierniki prędkości.


A jak to wygląda za granicą? Radiowozy w Europie, na które warto uważać

Jeśli wydaje Ci się, iż tylko w Polsce trzeba mieć oczy dookoła głowy, to jesteś w błędzie. W wielu krajach Europy działają zarówno oznakowane, jak i nieoznakowane radiowozy – często o wiele sprytniejsze niż BMW na Polskich drogach.

Niemcy

W Niemczech policja korzysta z szerokiej gamy pojazdów, zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych. Wśród nich znajdują się:

  • Oznakowane: BMW, Mercedesy, VW Passaty – w charakterystycznych barwach „Polizei”.

  • Nieoznakowane: często ciemne kombi lub sedany z zamontowaną kamerą przy lusterku i „STOP Polizei” w tylnej szybie. BMW 320d Touringhybrydowe kombi z 48-woltową instalacją, przygotowane przez BMW M GmbH. Volkswagen Passat, Skoda Superb, Mercedes-Benz E-Klasse – często wykorzystywane jako nieoznakowane radiowozy

  • Uwaga: potrafią jechać za Tobą długi czas bez świateł i nagle Cię zatrzymać.

Niemiecka policja stosuje również nowoczesne fotoradary, które mogą przypominać wieżyczki strzelnicze, oraz mobilne urządzenia pomiarowe, często zamaskowane jako zwykłe pojazdy lub elementy infrastruktury drogowej.

Holandia

  • Oznakowane: białe z pomarańczowo-niebieskimi pasami.

  • Nieoznakowane: bardzo różnorodne – od Skody Octavii po Tesle! Mają kamery 360° i tablice, które znikają za osłoną (na magnes).

  • Uwaga: czasem wyglądają jak zwykłe auta rodzinne.

Francja

  • Oznakowane: Gendarmerie i Police Nationale, często granatowe Peugeoty i Renault.

  • Nieoznakowane: głównie Megane i Peugeot 508, z radarami ukrytymi w grillu.

  • Ciekawostka: często parkują na poboczach z włączonym radarem, bez funkcjonariusza w środku.

Hiszpania

  • Oznakowane: Guardia Civil – biało-zielone SUV-y.

  • Nieoznakowane: Seat Leon, Ford Focus – z ukrytym panelem świetlnym za szybą.

  • Uwaga: często „wiszą” za ciężarówkami przy zjazdach i odcinkach z ograniczeniem.

Włochy

  • Oznakowane: „Polizia” – błękitne Alfa Romeo, Fiat Tipo, Jeepy.

  • Nieoznakowane: ciemne Alfy, Fiata Bravo, często z dziwnymi lusterkami (z kamerą).

  • Uwaga: lubią stać na wiaduktach i nagrywać z góry.

Wielka Brytania

  • Oznakowane: typowe „batony” – kolorowe niebiesko-żółte oznaczenia.

  • Nieoznakowane: BMW, Vauxhalle, a choćby Tesle. Kamera na podsufitce to ich znak rozpoznawczy.

Szwecja

  • Oznakowane: Volvo XC60, V90 Cross Country, VW Multivan – w barwach niebiesko-żółtych z napisem „POLIS”.

  • Nieoznakowane: Audi S6, Mercedes C400 4MATIC, nowe modele Volvo. Często mają ukryte światła i kamery.

  • Uwaga: Tablice rejestracyjne mogą być standardowe, bez wyróżników policyjnych.

Dania

  • Oznakowane: VW Passat, Touran, Mercedes-Benz – z napisem „POLITI” i niebiesko-białymi oznaczeniami.

  • Nieoznakowane: Podobne modele jak oznakowane, ale bez widocznych oznaczeń. Używane przez jednostki specjalne, takie jak „Reaktionspatruljen”.

  • Uwaga: Często wyposażone w przyciemniane szyby i ukryte światła.

Litwa

  • Oznakowane: BMW 530d xDrive, Skoda Octavia – w barwach biało-niebieskich z napisem „POLICIJA”.

  • Nieoznakowane: Starsze modele BMW, np. E60, używane do patrolowania terenów wiejskich i prowokowania kierowców do przekroczenia prędkości.

  • Uwaga: Mogą wyglądać jak zwykłe samochody cywilne, ale są wyposażone w ukryte światła i kamery.

Czechy

  • Oznakowane: Skoda Octavia, Kodiaq, BMW 540i xDrive Touring – w barwach biało-niebieskich z napisem „POLICIE”.

  • Nieoznakowane: Audi A6/A8, BMW 7, różne modele Skody. Często używane przez służby ochrony i do eskort VIP-ów.

  • Uwaga: Niektóre pojazdy skonfiskowane przestępcom, np. Ferrari 458 Italia, są wykorzystywane jako radiowozy.

Słowacja

  • Oznakowane: Skoda Octavia, VW Passat – w barwach biało-zielonych z napisem „POLÍCIA”.

  • Nieoznakowane: Różne modele Skody i VW, często używane przez jednostki specjalne.

  • Uwaga: Mogą mieć ukryte światła i kamery, trudne do zauważenia dla kierowców.

Węgry

  • Oznakowane: Skoda Octavia, VW Passat – w barwach biało-niebieskich z napisem „RENDŐRSÉG”.

  • Nieoznakowane: Różne modele Skody i VW, używane przez jednostki specjalne i do działań operacyjnych.

  • Uwaga: Często wyposażone w ukryte światła i kamery, mogą wyglądać jak zwykłe samochody cywilne.


Na co uważać jako zawodowy kierowca?

  • Antena typu „płetwa rekina” i kamera za lusterkiem – to pierwszy znak.

  • Nieoznakowany pojazd jadący za Tobą kilka kilometrów – często „monitoruje” Twoją jazdę.

  • Światła błyskowe ukryte w grillu lub za szybą – typowe dla nieoznakowanych radiowozów.


W dobie nowoczesnych technologii i coraz bardziej zaawansowanych metod kontroli drogowej, warto być świadomym obecności nieoznakowanych radiowozów. Zachowanie ostrożności i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego to najlepsza strategia, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na drodze. Wielu kierowców w kraju jak i za granicą wspomaga się również aplikacjami na telefony takimi jak Flitsmeister, Blitzer, Yanosik, TomTom czy Waze (pierwsze trzy opisałem TUTAJ).

Jeśli masz doświadczenia związane z nieoznakowanymi radiowozami lub chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami, zapraszam do dyskusji w komentarzach.

Idź do oryginalnego materiału