Firmy stanowią największą grupę klientów nowych samochodów w Polsce. To głównie dzięki nim tradycyjne kompakty przez cały czas królują w rankingach sprzedaży. Jednak i to grono nabywców ulega modzie na mniejsze czy większe crossovery. jeżeli na firmę ma być wzięty duży SUV, to okazuje się, iż pierwszym wyborem nie jest żaden model z salonów Toyoty.
Firmy odpowiadają za ponad 70 proc. sprzedaży aut osobowych z salonów samochodowych. Z ostatnich danych PZPM wynika, iż klienci instytucjonalni kupili w tym roku już prawie 300 tys. osobówek. Od stycznia do września 2025 r. naliczono 291 995 rejestracji, czyli o 6,4 proc. więcej niż w zeszłym roku. Sam wrzesień (35 305 szt.) był lepszy od ubiegłorocznego o 22 proc.
Volvo XC60 to teraz najpopularniejszy duży SUV na firmę w Polsce
Floty w Polsce przez cały czas masowo kupują głównie kompakty. Największym hitem wciąż jest Toyota Corolla (16 054 szt.), ale już nie ma takiej przewagi nad Skodą Octavią (13 011 szt.) jak w zeszłym roku. Coraz wyżej w rankingu są też SUV-y. Wzięciem cieszą się zwłaszcza kompaktowe, jak obecny na podium, Hyundai Tucson (5 872 szt.). O czołową trójkę w tym gronie klientów powalczy też pewnie Toyota C-HR (5 635 szt.). Ten model wśród firm jest już częściej wybierany od Toyoty Yaris (5 572 szt.) czy Skody Superb (5 133 szt.).
Jeżeli na firmę ma być kupiony duży SUV segmentu D, to w tym roku nie ma większego hitu od Volvo XC60 (4 895 szt.). Jego sprzedaż wystrzeliła aż o 32,4 proc. Przez to stał się popularniejszy dla instytucji od Toyoty Yaris Cross (4 766 szt.) czy Kii Sportage (4 414 szt.). Tempa szwedzkiego SUV-a nie dotrzymują jej bezpośredni rywale z segmentu D-SUV. Chodzi o Mercedesa Klasa GLC SUV/Coupe (4 371 szt.), Toyotę RAV4 (4 319 szt.) i Skoda Kodiaq (3 968 szt.).
4 marki walczą o najniższy stopień podium
Z rankingu marek wynika, iż analogicznie do zestawienia modelowego, firmy w Polsce najczęściej odwiedzają salony Toyoty (45 664 szt.) i Skody 36 094 szt.). Rywalizacja o najniższy stopień podium jest bardzo zacięta. Po trzech kwartałach z przodu jest BMW 19 904 szt.), ale na zderzaku siedzi mu Volkswagen (19 599 szt.). Obu mogą pogodzić Mercedes (18 465 szt.) i Audi (18 212 szt.). Rejestracje firmowe spadły za to w salonach Hyundai (13 699 szt.) oraz Kia (11 554 szt.). Wzrosły za to w Volvo (10 206 szt.), Renault (9 459 szt.) i Forda (8 903 szt.).