Na temat Mazdy CX-80 pisałem już w ubiegłym roku przy okazji pierwszych europejskich jazd w Niemczech. Wtedy zastanawiałem się: czy ten trzeci rząd siedzeń rzeczywiście ma sens? Okazało się, iż ma, bo teraz, podczas tygodniowego testu w kraju miałem okazję z nich skorzystać. I powiem szczerze, iż zdały sprawdzian!
Ale tak w ramach powtórki, oto wybrane przeze mnie 6 głównych cech Mazdy CX-80, które powinniście znać.
1. Mocarny silnik diesla e-Skyactiv D
Sercem testowanego przeze mnie wariantu jest rzędowy, sześciocylindrowy silnik diesla e-Skyactiv D o pojemności 3.3 litra. Generuje on imponujące 254 KM mocy oraz potężny moment obrotowy wynoszący 550 Nm.
Co ważne, jednostka ta wspomagana jest przez system M Hybrid Boost, czyli 48-woltową instalację miękkiej hybrydy. Efekt? Zaskakująco gładka i cicha praca, świetna elastyczność już od niskich obrotów oraz kultura pracy, której można by oczekiwać od segmentu premium.
Ten silnik diesla udowadnia, iż jednostki wysokoprężne wciąż mają wiele do zaoferowania i proszę, proszę Mazdo, nie rezygnuj z niego!
2. Przestronność i interesująca konfiguracja wnętrza
Mazda CX-80 to prawdziwy kolos – mierzy niemal 5 metrów długości, a jej rozstaw osi przekracza 3,1 metra (dokładnie 3120 mm). Te wymiary przekładają się na niezwykle przestronne wnętrze, które może komfortowo pomieścić do siedmiu osób.
Kluczową cechą jest możliwość wyboru konfiguracji drugiego rzędu siedzeń: tradycyjna trzyosobowa kanapa (wersja siedmioosobowa) lub dwa niezależne, komfortowe fotele kapitańskie (wersja sześcioosobowa). choćby trzeci rząd siedzeń oferuje wystarczająco miejsca dla dorosłych na krótszych dystansach lub dla dzieci (i co kluczowe, trzeci rząd jest w standardzie!).
Pojemność bagażnika jest również imponująca, zwłaszcza po złożeniu ostatniego rzędu (z 258 do 687 litrów).
3. Elegancki design Kodo i jakość premium
Wygląd Mazdy CX-80 opiera się na filozofii designu Kodo, znanej z innych modeli marki, ale tutaj rozwiniętej do jeszcze bardziej eleganckiej i dojrzałej formy. Długa maska, płynne linie boczne i charakterystyczny tył nadają SUV-owi dynamiczną, a jednocześnie dostojną sylwetkę.
Wnętrze kontynuuje tę opowieść – jakość premium jest widoczna w każdym detalu. Zastosowano wysokiej klasy materiały (miękkie tworzywa, skóra, drewno, aluminium), a spasowanie elementów stoi na najwyższym poziomie, tworząc atmosferę luksusu i komfortu.
4. Zaawansowana technologia i bezpieczeństwo
Flagowiec Mazdy jest naszpikowany nowoczesnymi technologiami. Kierowca ma do dyspozycji czytelne cyfrowe zegary oraz duży ekran systemu multimedialnego Mazda Connect.
Na pokładzie znajdziemy pełen pakiet systemów bezpieczeństwa i-Activsense, obejmujący m.in. adaptacyjny tempomat, asystenta utrzymania pasa ruchu, system monitorowania martwego pola czy system wspomagający hamowanie.
Dostępne są również takie udogodnienia jak wyświetlacz head-up, system kamer 360 stopni czy wysokiej klasy nagłośnienie BOSE, które naprawdę bardzo dobrze brzmi.
5. Zaskakująco dobre prowadzenie jak na tak dużego SUV-a
Mimo swoich pokaźnych rozmiarów Mazda CX-80 prowadzi się zaskakująco pewnie i stabilnie. Duży rozstaw osi zapewnia komfort na prostych, a zaawansowane zawieszenie (w tym system Kinematic Posture Control - KPC, znany m.in. z MX-5) dba o minimalizowanie przechyłów nadwozia na zakrętach.
Układ kierowniczy jest precyzyjny, dając dobre wyczucie drogi. Choć to duży, rodzinny SUV, potrafi dostarczyć przyjemności z jazdy, nie będąc przy tym ociężałym. Napęd na cztery koła i-Activ AWD (standard w wersji z dieslem 254 KM) dodatkowo poprawia trakcję i bezpieczeństwo w różnych warunkach.
6. Obiecująca ekonomia paliwowa
Połączenie sześciocylindrowego silnika diesla z technologią M Hybrid Boost ma na celu nie tylko zapewnienie dobrych osiągów, ale także utrzymanie apetytu na paliwo w rozsądnych granicach.
Ja byłem w szoku, bo Mazda w trasie paliła 8,4 litra na 100 km przy prędkościach autostradowych, a w mieście 7,5 litra. To istotny atut, szczególnie dla osób planujących pokonywać długie trasy, gdzie wydajność silnika wysokoprężnego jest nie do przecenienia.
***
Mazda CX-80 z silnikiem diesla to propozycja dla wymagających klientów szukających przestronnego, komfortowego, świetnie wykonanego i dobrze prowadzącego się SUV-a premium. To udane połączenie japońskiej inżynierii, eleganckiego designu i praktyczności, które z pewnością namiesza w segmencie dużych, trzyrzędowych SUV-ów.