W całej gamie dostępnych SUV-ów w Polsce to będzie najlepsza opcja. Nigdy nie było tak bezkonkurencyjnego hybrydowego modelu z napędem 4×4

3 godzin temu

Wśród ofert dostępnych na polskim rynku SUV-ów nie każda jest w sam raz na ograniczony budżet. Zwłaszcza jeżeli marzy nam się automatyczna skrzynia biegów i wydajny napęd hybrydowy. Ten rok pod tym względem wiele zmieni, więc warto się wstrzymać z zakupami.

Już potwierdzono, iż do oferty SUV-ów na każdą kieszeń wpadnie Duster 4×4 Hybrid

Dacia ma w swoim Dusterze prawdziwą gwiazdę segmentu. Ta jednak nigdy nie miała pożądanej przez wielu automatycznej skrzyni biegów ze zintegrowanym napędem 4×4. Do tej pory wersje z napędem na wszystkie koła korzystały z manualnej przekładni, a automatyczna była konfigurowana z napędem na przednie koła. Rumuński producent wprowadzi pod tym względem zmiany. Nieco szczegółów na ten temat ujrzało światło dzienne.

Dobrą wiadomością dla wielu jest ta, iż od tego roku Dacia Duster będzie dostępna na rynku z nowym silnikiem. Ten pozwoli na wymarzoną konfigurację SUV-a z automatyczną skrzynią biegów z napędem 4×4. Nie jest to tajemnicą, odkąd informację potwierdził prezes Dacii Denis le Vot. Ostatnio miało to miejsce na konferencji podsumowującej wyniki sprzedaży Dacii za 2024 rok.

Co ważne, silnik będzie hybrydowy i będzie dostępny także z możliwością zasilania LPG. Co w rezultacie stanowi dla rywali jasny sygnał, iż Dacia nie boi się choćby najbardziej skomplikowanych rozwiązań w układach napędowych. O jakim konkretnie silniku mowa?

Jeśli chodzi o pojemność, to będzie ona wynosić 1,2 litra. Dacia stosuje go m.in. w swoim Bigsterze ze względu na to, iż zapewnia zoptymalizowany stosunek wydajności do emisji. W rezultacie Dacia nie martwi się o realizację celów w zakresie emisji i przyszłej normy Euro 7.

fot. materiały prasowe

Kiedy nowy hybrydowy model Dustera 4×4 trafi na rynek i ile będzie kosztował

Wszystko, co dziś wiemy o Dacii Duster 4×4 Hybrid z automatyczną skrzynią biegów to to, iż będzie podobny do obecnej manualnej wersji 4×4, czyli, iż będzie zelektryfikowany. Wykorzysta architekturę miękkiej hybrydy 48 V, ale z pewnymi istotnymi zmianami.

Automatyczna skrzynia będzie sześciobiegowa, dwusprzęgłowa (EDC). Jednak nie będzie zelektryfikowana jak skrzynia biegów w hybrydzie 1.6 140. Pojawiają się informacje o wprowadzeniu jej choćby do innych wersji SUV-a z 3-cylindrowym silnikiem o poj. 1,2 litra. Dzięki nowemu połączeniu technologii przyszły Duster może oferować nieco większe parametry spalania, więc do oferty trafi także Duster z połączeniem zelektryfikowanego silnika z równoległym obwodem zasilania LPG.

To zadowoli producenta i jego klientów. Dacia uzyska niższy poziom emisji, a kierowca będzie miał ogromną autonomię wynoszącą ponad 1000 km, czyli porównywalną do modelu z pełną hybrydą. Wydaje się zatem, iż połączenie nowego 1,2-litrowego silnika ECO-G i nowej miękkiej hybrydy 1,2 TCe, z automatyczną skrzynią biegów i napędem 4×4 będzie strzałem w dziesiątkę.

To jednak nie koniec dobrych wiadomości. Wiadomo, iż w przypadku napędu 4×4 Dacia i Renault znalazły tańsze rozwiązanie: e-4WD. Oznacza to wykorzystanie elektrycznej osi tylnej w Dusterze zasilanym 48-woltową architekturą miękkiej hybrydy (MHEV). Chociaż niesie to ze sobą pewne ograniczenia w zakresie odzyskiwania energii, a także napędu czysto elektrycznego, to jednak odegra kluczową rolę w napędzaniu tylnej osi. Bardzo ważnej wobec wymagań terenowych SUV-a.

Dodatkowo Duster zyska wysoki moment obrotowy i zachowa się odpowiednio to sytuacji na nawierzchniach o małej przyczepności tj. te, gdzie zalegają błoto i śnieg, ale też tam, gdzie istnieje potrzeba pokonania wzniesienia. Znajdujący się z tyłu silnik elektryczny będzie jednocześnie generatorem odzyskującym energię z hamowania. Akumulator 48-woltowy będzie ładowany wyłącznie podczas jazdy. W efekcie po jego wyczerpaniu nie będzie już zapewniał elektrycznego wspomagania napędu 4×4.

foto: Dacia UK

Co wiemy na temat cennika Dustera e-4WD Eco-G?

Nowy SUV Dacii, który doczeka się prezentacji pod koniec roku, będzie droższy od manualnego Dustera 4×4. To wynika z faktu, iż trzeba wziąć pod uwagę wszystkie zastosowane w nim technologie. Cena katalogowa Dustera 4×4 zaczyna się dziś od 110 700 zł. Nowy wariant jeszcze bardziej eko może zatem kosztować 120 000 zł. Ze względu na fakt, iż Dacia słynie z tego, iż oferuje wiele za kilka pod względem wyposażenia, to ciągle będzie świetna opcja. Zamówienia na nowy oszczędny samochód Dacii ruszą najprawdopodobniej na początku przyszłego roku.

Idź do oryginalnego materiału