Każdy większy producent prawdopodobnie zatrudnia specjalistów od zapachów, ale to Audi ma Nose Team.
Audi uważa zapach za podstawową składową komfortu i zatrudnia naukowców, którzy kontrolują materiały stosowane w autach. Specjalny Nose Team działa w Bawarii od 1985 roku. Ich zadaniem jest zapewnienie, by zapach użytych materiałów w procesie produkcyjnym był jak najbardziej neutralny.
Zapach klasyfikuje się według 6-stopniowej skali
5 osób pracujących w Bawarskim Centrum Jakości ocenia zapach w skali od 1 (bezwonny) do 6 (nie do zniesienia). Materiały takie jak szkło, ceramika, czy metale najczęściej otrzymują jedynkę. Inne materiały muszą uzyskać notę w skali poniżej 4.
Podobno zdarzały się już przypadki, gdy z linii produkcyjnej ściągano model, bo zapach nie mieścił się w przyjętej klasyfikacji.
Szef wszystkich Nosów
Jednym z najważniejszych członków „Nose Team” w Audi jest Heiko Lüßmann-Geiger. Uważa on, iż zapach stanowi kluczową cechę komfortu i może mieć wpływ na to, jak właściciel będzie doświadczał auto jako całość.
„Jeśli klient jest zirytowany zapachem w aucie, nie będzie poprawnie postrzegał jego innych pozytywnych adekwatności”– powiedział Heiko Lüßmann-Geiger, najważniejszy Nos w Audi
Niemiecki producent wybiera przypadkowo do laboratorium również auta poprodukcyjne. Celem jest upewnienie się, czy nie wydzielają drażniących zapachów choćby po opuszczeniu salonu. jeżeli zapach nie jest neutralny, zespół szuka przyczyn i odpowiedzi, dlaczego tak się dzieje i co może mieć na to wpływ.
Zdjęcia: carscoops.com