
Koniec pewnej epoki. Z taśm produkcyjnych zakładów w Torslandzie zjechał ostatni egzemplarz V90. To kombi klasy wyższej było spadkobiercą najlepszych tradycji modeli o uniwersalnym nadwoziu w wykonaniu Volvo.
Volvo V90 aktualnej generacji debiutowało w 2016 roku. Podobnie jak XC90, S90 oraz rodzina z liczbą 60 w nazwie, było oparte na modułowej platformie SPA.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/volvo-740-760-kombi-najwieksze-w-europie-motor-14-1986,aid,3027Ostatni egzemplarz tego modelu ma nadwozie w kolorze czarnym i nigdy nie wyjedzie na drogi. Już został bowiem wysłany do muzeum World of Volvo w Goteborgu, gdzie stanowi w tej chwili część kolekcji Volvo Heritage.

Wycofanie z produkcji V90 to znak współczesnych czasów. Nie pomogły dekady tradycji i liczni fani – rynek brutalnie zweryfikował realia. Klienci masowo wybierają SUV-y, które dla producenta oznaczają większe marże i łatwiejszą sprzedaż.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-volvo-v70-xc-p80-1997-2000-wiele-aut-w-jednym-1,aid,1725S90 przez cały czas w produkcji
Choć V90 przeszło do historii, jego brat z czterema drzwiami – S90 – przez cały czas żyje, choć tylko na wybranych rynkach. Model przeszedł niedawno drugą modernizację i pozostanie w ofercie w Chinach oraz kilku innych krajach Azji.
Rolę S90 docelowo ma przejąć zupełnie nowe ES90, które tak naprawdę ma nadwozie typu liftback, a więc z pokrywą bagażnika otwieraną razem z tylną szybą. Co więcej, to auto nie jest klasyczną limuzyną, ale podwyższonym crossoverem.

Pod nieobecność V90 rolę jedynego kombi tej szwedzkiej marki przejmuje V60. Zgodnie ze słowami Jima Rowana – szefa Volvo – również ten model po zakończeniu produkcji aktualnej generacji nie doczeka się następcy.
Za to firma z siedzibą w Goteborgu właśnie odkurzyła oznaczenie XC70, niegdyś zarezerwowane dla uterenowionego kombi V70. Tym razem jednak pod tym szyldem kryje się SUV, który choć opracowany głównie z myślą o rynku chińskim, ma trafić również do Europy. Do jego napędu służy układ hybrydowy plug-in o dużym zasięgu.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowe-volvo-xc70-trafi-do-polski-to-juz-niemal-pewne,aid,5210Który model przejmie rolę V90?
Na pytanie, jak Volvo zamierza zapełnić lukę po V90, Rowan sugeruje, iż XC60 może zostać przystosowane do oczekiwań dawnych użytkowników kombi. To właśnie ten model ma zjednać sobie ich serca, oferując praktyczność i przestrzeń przy zachowaniu popularnej formy SUV-a.

Dla niemieckiej „świętej trójcy” z Monachium, Ingolstadt i Stuttgartu decyzja Volvo stanowi z pewnością prezent. Tym bardziej że BMW serii 5 Touring, Audi A6 Avant i Mercedes klasy E Kombi wciąż mają się dobrze i z pewnością w najbliższym czasie nie przejdą na emeryturę.
W Europie segment kombi przez cały czas ma bowiem swoich wiernych fanów, głównie wśród kierowców ceniących niżej położony ciężkości, lepsze prowadzenie i mniejsze zapotrzebowanie na paliwo – szczególnie w czasie jazdy autostradowej – w porównaniu z SUV-ami.
https://magazynauto.pl/testy/audi-a6-avant-bmw-serii-5-touring-mercedes-klasy-e-kombi-z-silnikami-diesla-test-porownanie-dane-techniczne-wymiary-silniki-osiagi-spalanie-zasieg-bagazniki-prowadzenie-opinia-cena,aid,5560Dlaczego V90 musiało odejść?
Volvo podkreśla, iż decyzja o zakończeniu produkcji V90 jest częścią „globalnego planu cyklu modelowego”, w którym priorytetem są dziś crossovery i SUV-y. Nie bez znaczenia były również wyniki sprzedaży. V90, mimo świetnych opinii i charakterystycznego stylu nie zdołało przyciągnąć wystarczającej liczby klientów, by utrzymać się w ofercie.
Dla Volvo przyszłość to elektryfikacja i uproszczenie gamy. Szwedzi konsekwentnie ograniczają liczbę modeli czysto spalinowych, kierując się w stronę aut na prąd i hybryd plug-in. W ofercie dominują SUV-y, takie jak EX30, EX90 czy odświeżony XC60.
I to się z pewnością nie zmienia przez najbliższe lata.